Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222591
Alltså vad är detta? Har kollat i servooljebehållaren och den är typ tom? Finns kanske en cm i botten på den - så jag har så klart varit och köpt ny olja (nån grön modell som hette 11S nånting) men har inte vågat fylla på då jag för det första inte vet hur mycket som ska i samt för att jag läst att det är farligt att blanda grön och röd olja (tänker att förra ägaren kanske använt sig av röd olja, det kan jag inte se eftersom oljan i dagsläget är brun/svart)

MEN jag har som på känn att dessa konstiga ljud knappast upphör för att jag fyller på styrservoolja?

Det där "vinande" ljudet ökar ju i takt med varvtalen så det känns ju som att det inte har med servon att göra... Eller?

Är så jävla less den här bilen nu så jag nästan hoppas på att smälla en älg snart så jag får lösa in skiten.
22.000kr på 3 månader - och problemen bara fortsätter att komma :roll:

[youtube]
[/youtube]
#1222602
Princecharming skrev:Alltså vad är detta? Har kollat i servooljebehållaren och den är typ tom? Finns kanske en cm i botten på den - så jag har så klart varit och köpt ny olja (nån grön modell som hette 11S nånting) men har inte vågat fylla på då jag för det första inte vet hur mycket som ska i samt för att jag läst att det är farligt att blanda grön och röd olja (tänker att förra ägaren kanske använt sig av röd olja, det kan jag inte se eftersom oljan i dagsläget är brun/svart)

MEN jag har som på känn att dessa konstiga ljud knappast upphör för att jag fyller på styrservoolja?
Om styrservobehållaren är i stort sett tom, och du dessutom visar så tydligt på din film vad som händer när du rör ratten => klockrent behöver du fylla på rätt olja till din styrservo. Vad som är rätt olja brukar stå printat dels på styrservobehållaren, dels anges det i instruktionsboken.

Misstänker du att det är fel olja som är påfyllt så rekommenderar jag att du byter hela rasket, googla proceduren för din bil det brukar vara skitenkelt. Ännu enklare om du bara häller på ny servoolja. Inte ovanligt att man har en "oljesticka" i locket på servooljebehållaren så är det iaf på min gamle bmw som ska ha olja av CHF-typ (grön). Skitenkelt. Är servooljan gammal kan den ha annan färg, kanske finns litet bubbel i behållaren också pga luft som kommit in. Men är oljenivån för låg så både hörs det tydligt som du visar och känns i ratten... är läckaget stort så blir det ju litet mer jobb men sånt här är inga jättegrejer i det stora hela. Bara att fixa. Kör ratten från ändläge till ändläge för att få in nya oljan i systemet.
__
PS. Att du hör ett vinande med varierande motorvarv är inte så konstigt eftersom servopumpen drivs av motorn och har den för dåligt med olja att pumpa runt så låter det. Fixa olja i servon och kolla några veckor så det inte läcker några betydande mängder, isf får du kanske gå vidare med att kolla exakt var det läcker och åtgärda det. På min gamle bimmer så fick jag fixa ett läckande kylrör till styrservon för ett antal år sedan, inga stora grejer att fixa i det fallet. Kan även vara dyrare grejer som behöver bytas ut men det ser man.
#1222720
Oljan blir missfärgad med åren. Ser lite gråsvart ut.

Det sitter en sticka i locket med nivåindikeringar för servooljan.

Är den stickan borta borde "halvfull" vara en användbar nivå.
Använd en ren sticka och doppa.

8ljan har dock tagit vägen någonstans.
Kolla så inte styrväxeln är blöt av olja.
Olje"svett" med fastnad smuts är inte hela värden, men blött och flera hängande oljedroppar är sämre.
Pöl under är riktigt illa.

Filmen funkar inte för mig (surfplatta kan vara anledningen), men med förl lite olja kaveterar pumpen och oljud uppstår.

Tips.
En längre skruvmejsel, fil, eller annan metallstång mellan misstänkt område och dikt mot örat eller pannan avslöjar ljudkällor på centimetern.
Tro mig. Allt låter illa, men det dåliga kullagret (tex), låter fruktansvärt.

Nu skriver du inte vad du har för bil eller modell, men med tanke på kategorin du postat i har du en 850, 855, eller S/ V70 år 00 eller äldre:
23,000kr för en S/V70 år 2000 eller äldre, får du inte ut av försäkringsbolaget.
Dom kostar från 15,000kr och neråt i gott skick att KÖPA.
S70 och 850 ännu mindre.

Nu fattar jag att du inte menar allvar med försäkringsbedrägeri, men att medvetet smälla den, blir en ejäl förlustaffär när du kostat på rep över bilens värde.
Även en hederlig flösäljning är rejäl förlustaffär.
Den minst dåliga affären, är att fylla olja och behålla bilen. Tro mig.
Att laga över inskaffningspris, behöver inte vara dåligt, beroende på vad som utförts.
Men då bör man behålla och köra bilen några år.
#1222745
Tack för svar. Så steg ett är att fylla olja.
Och jo, oljan har ju tagit vägen någon stans... Men vart?
Det finns ytterst lite "klet" kring slang + klammer vid behållarens båda "ingångar", men det är definitivt inte så att det rinner eller droppar. Det är mer "smutsig svett".
Jag har följt slangarna till pumpen och tillbaka men Jan inte hitta nåt fel.
Jag har lämnat in bilen på verkstad 4 gånger de senaste 3 månaderna, för bland annat ett klonkande oljud under bilen. De på verkstan hör ljudet när de kör bilen men kan inte hitta ett enda fel under. De sade nu sist, en vecka före jul, att där finns ett liiiiitet glapp i styrväxeln vä. fram, men det var så litet att det "inte var värt att kalla problem" samt att det omöjligt är det som lever om så fort jag kör i ett mindre gupp (det räcker med målningen på övergångsställen!)
Kan glappet i styrväxeln ha något med oljans försvinnande att göra?

Det är en V70 + L - 99 och självklart har jag inte tänkt svindla nåt försäkringsbolag, men tanken av att få se bilen skrotas är rätt tillfredsställande om jag säger så :D
Bilen är i stort sett i nyskick. Finns inte en skråma invändigt som utvändigt och den lilla rost som finns är en femkrona i ett hjulhus samt en fläck på bakre torkararmen, men med tanke på problemen som uppstått de senaste 3 månaderna (köpte den i Oktober) så verkar det ju helt klart som att gubben som ägde bilen sålde den i rättan tid :roll:

Nåja. Ska för säkerhets skull köpa nya slangar och klammer och fylla på olja idag. Förhoppningsvis blir det bättre.
Problemet jag har gällande att jag inte vet hur mycket som ska i är att på stickan finns två olika markeringar varpå den ena sidan står det nåt i stil med "warm full" och på andra sidan "cold nånting" och jag fattar ingenting!
Är livrädd för att fylla för mycket och så händer nåt ännu värre än nu.
#1222779
Princecharming skrev:Fast nu blev jag ju inte riktigt klok. Åf, verkstad (Volvo) och typ "alla andra" (Google) säger att jag ska ha CHF 11S-olja, så jag köpte det.
Nu kollar jag instruktionsboken och där står att jag ska ha ATF-olja... Bara att åka och byta då. Suck.
Sakta i backarna, det kan faktiskt stå fel i instruktionsböcker! Rätt uppgift bör du hitta på en etikett i motorrummet eller varför inte på locket av styrservobehållaren. Alternativt bör en Volvohandlare kunna få fram rätt uppgift via ditt VIN, "tillverkningsnummer".
#1222780
Stickans märkning är rätt enkel om man tänker efter, cold gäller med motor/servo kall, warm går man efter när motorn är i driftstemperatur.
Att det är låg nivå tyder ju så klart på ett läckage, men vem vet när nivån kollades sist? Det kanske inte alls är ett problem om man ser det över tid.

Ett vanligt fel när det kommer till klonkande ljud i framvagnen är de sk parallellstagen till krängningshämmaren, det ska inte mycket glapp till för att dessa ska låta tydligt vid ojämnheter. Inte för inte som de i allmänt tal kallas för "knirkstag" ;)


Edit: I instruktionsboken för S/V70 1999 kan jag läsa att det ska vara oljekvalité "Pentosin CHF II S".
#1222783
Är det inte så att:

Gamla pumpen, med oljebehållaren på sig = Röda oljan.
Nya pumpen med oljebehållaren vid kylarens expanionskärl = Gröna oljan.

Ta inte detta som 100% fakta, men jag tror att det är så.
#1222787
MickeM skrev:Är det inte så att:

Gamla pumpen, med oljebehållaren på sig = Röda oljan.
Nya pumpen med oljebehållaren vid kylarens expanionskärl = Gröna oljan.

Ta inte detta som 100% fakta, men jag tror att det är så.
Nu när du skriver det så känns det väldigt bekant, men samtidigt så kan man nog inte lita blint på det.

Doppa en mejsel i behållaren och droppa på ett vitt papper, då brukar man kunna utröna om det är röd eller grön olja även om den nu är missfärgad.
#1222797
Var in på Mekonomen och i deras register fick de fram att det var just ATF, "den röda oljan" jag skulle ha.
Ingen stans i motorrummet står vad jag ska ha för olja, inte heller i, bredvid eller på själva behållaren.
Jag doppade en pappersbit i oljan innan jag åkte och den påminde ju helt klart mer om röd än grön. Men det gör väl brunt kanske överlag?

Nu har jag då iaf fyllt på några dl i behållaren (lyckades utläsa att ena strecket betydde att oljenivån inte fick överstiga det efter körning, så eftersom jag kört några km och fått upp rätt motortemp så fyllde jag lite mer än mittemellan "kall- och varm-strecken") och nu låter det inte längre när jag vrider ratten. Eller jo, det låter, men det lilla ljud som uppstår nu sades vara normalt och typ bara ett tecken på att servon fungerar (enligt Mekonomensnubben).
Återstår att se nu då om skiten skär ihop helt pga eventuellt blandade oljor...
Däremot låter pumpen fortfarande, om än dovt (om det nu är den som låter och inte generator/remmen som jag själv misstänkt).
Det låter som att jag gasar med en radiostyrd bil typ.

Och gubben jag köpte bilen av hade inte bytt motorolja på 2 år trots att han kört 2000 mil per år med den, så det var i stort sett det första jag gjorde när jag fick hem den.
Med det sagt så tvivlar jag på att han någonsin kollat över någon annan olja. "Den går så fint så jag har inte orkat se över den de senaste åren" :shock:

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]