- fre 22 dec 2017, 14:03
#1220136
VolvoB20 skrev:Om nu batterier inte är svåra att transportera så försvann ju en stor det av Northvolts fördelar med att producera i Europa. En av deras få unika fördelar.Det är inte laddningen som drar stöm vid tillverkning av batterier. Själva tillverkningsprocessen av celler och all behandling av de ämnen som ska vara i batterierna är det som drar energi. Så att tillverka ett batteri drar ju många många gånger mer ström än vad batteriet sen kan lagra i en enda laddning.
Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?
Om man laddar hemma och på jobbet, dvs 2 ggr per dag under 15 år är det ju 9000 laddcykler om man inte använder bilen 60-70 dagar per år och kör övriga dagar.
Förresten hålller batteriet 9000 laddcyckler ?
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13