Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1220136
VolvoB20 skrev:Om nu batterier inte är svåra att transportera så försvann ju en stor det av Northvolts fördelar med att producera i Europa. En av deras få unika fördelar.

Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?

Om man laddar hemma och på jobbet, dvs 2 ggr per dag under 15 år är det ju 9000 laddcykler om man inte använder bilen 60-70 dagar per år och kör övriga dagar.

Förresten hålller batteriet 9000 laddcyckler ?
Det är inte laddningen som drar stöm vid tillverkning av batterier. Själva tillverkningsprocessen av celler och all behandling av de ämnen som ska vara i batterierna är det som drar energi. Så att tillverka ett batteri drar ju många många gånger mer ström än vad batteriet sen kan lagra i en enda laddning.
#1220143
joel80 skrev:Jag funderade i de banorna att elbilsbatterier när dom är ihopsatta skiljer sig från andra batterier ja. Att batteripack för elbilar byggs mer robusta då de ska tåla en rejäl krock utan att börja brinna.
Batterier till elektronik är mera sällan ihopsatta till batteripackar överhuvudtaget, särskilt inte stora batteripackar, utan består av enskilda celler eller ett fåtal celler.
#1220147
andersuw skrev:
joel80 skrev:Jag funderade i de banorna att elbilsbatterier när dom är ihopsatta skiljer sig från andra batterier ja. Att batteripack för elbilar byggs mer robusta då de ska tåla en rejäl krock utan att börja brinna.
Batterier till elektronik är mera sällan ihopsatta till batteripackar överhuvudtaget, särskilt inte stora batteripackar, utan består av enskilda celler eller ett fåtal celler.
Ja men är det så att dom skickar som enskilda celler är det ju inte större problem med frakten än vad vi har idag. Det skickas ju miljontals batterier för allt möjligt idag. Trodde vi diskuterade om de var ihopsatta till elbilsbatterier där man har mer energi kompakt på mindre yta. Alltså att det skulle vara något som var annorlunda med batterifrakten än tidigare.
#1220156
joel80 skrev:Ja men är det så att dom skickar som enskilda celler är det ju inte större problem med frakten än vad vi har idag. Det skickas ju miljontals batterier för allt möjligt idag. Trodde vi diskuterade om de var ihopsatta till elbilsbatterier där man har mer energi kompakt på mindre yta. Alltså att det skulle vara något som var annorlunda med batterifrakten än tidigare.
Även jag trodde att vi diskuterade batteribilsbatterier, som kan innebära större risker än andra batterier vid frakt just därför att det handlar om mycket större mängder med väsentligt större packningstäthet. Att man försökt motverka de väsentligt större risker det medför innebär inte med säkerhet att man lyckats.
#1220173
Jag håller fast vid att det inte bara börjar brinna för att ett fordon krockar. Väldigt många gånger händer det ingenting trots en krock. Alltså, bara för att man krockar behöver man inte räkna med en brand.
#1220185
Nu var det dags för saxen igen för att få nån slags nivå i tråden. En hel sida käbbel om hur man ska tolka någon annans inlägg? Skärpning. Han kanske kan få berätta det själv? För det krävs dock att det finns plats för nåt annat än ert käbblande i tråden.
#1220187
La in den här länken i en annan tråd men den passar nog bättre här.

En till liten slant in och kanske ett intressant sammarbete.
https://www.di.se/nyheter/northvolt-ing ... et-vestas/
Samarbetet innebär inledningsvis att Northvolt får in ytterligare 10 miljoner euro i finansiering till bland annat sin planerade miljardanläggning i Västerås.
#1220220
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:Om nu batterier inte är svåra att transportera så försvann ju en stor det av Northvolts fördelar med att producera i Europa. En av deras få unika fördelar.

Visst, man kan använda ren el med lågt CO2 belastning när man laddar dem första gången innan leverans från fabriken, men hur stor roll spelar det, batteriet kommer ju laddas 3000-5000 ggr om bilen lever i 10-15 år. Vad spelar det då för roll att första laddningen var på grön el i det stora hela?

Om man laddar hemma och på jobbet, dvs 2 ggr per dag under 15 år är det ju 9000 laddcykler om man inte använder bilen 60-70 dagar per år och kör övriga dagar.

Förresten hålller batteriet 9000 laddcyckler ?
Det är inte laddningen som drar stöm vid tillverkning av batterier. Själva tillverkningsprocessen av celler och all behandling av de ämnen som ska vara i batterierna är det som drar energi. Så att tillverka ett batteri drar ju många många gånger mer ström än vad batteriet sen kan lagra i en enda laddning.
Råvarorna är väl processade innan de kommer till Norhvolt i form av plastframställning, aluminiumsmältning, lihtium och koboltbrytning i gruvor kina och kongo samt anrikningen av dessa. Det är väl där de stora energiförbrukningen sker vid batteriframställning inte när man producerer batteriet.

Dessutom borde det vara en fis i rymden vad som går åt när man blandar ihop ingredienserna mot 9000 laddcyckler + gruvbrytning, anrikning och smältning.

Nej, Northvolts business case är fortfarande höjt i dunkel för mig, det blev än sämre om det inte är problem att transportera konkurrerande batterier från lågkostnadsländer.

Om man ville ha bra infrastruktur borde man väl lagt fabriken på Stålverk-80 tomten som är färdig och står tom, har hamn, väg, tåg, el och flygplats anslutning + högskola och universitet med forskningsverksamhet intill. Vad mer kan man begära än rejäla biddrag.

Men andra som har mer insyn vet kanske om andra fördelar.
#1220297
Nej det mesta av energin går åt vid tillverkningen. Man har förhoppningar om att kunna göra den mindre energikrävande, men idag går det åt många kwh för en kwh lagringsbart batteri.

Jag är inte fullt insatt i alla detaljer, så ber om ursäkt om jag får nån detalj fel.

Läste lite om tillverkningen här, några år gammalt men det är nog liknande idag:
http://miljofordonsverige.se/2014/12/sa ... lsbatteri/
tillverkningsanläggningen är indelad i tre skyddszoner, smutsig, ren och superren. I den innersta superrena zonen håller luften mindre än 1 % luftfuktighet. Det är detta som kallas ”Clean room”. Här inne monteras katod, anod och isolering. Paketen testas och elektrolyten fylls i cellerna.


Att hålla de här rummen helt rena och utan fukt görs med en teknik som jag förstått är väldigt energikrävande.

Här står det lite mer om att det är just det som är energikrävande:
https://cotes.com/solution/lithium-ion- ... nufacture/
That’s why it’s absolutely essential that the levels of moisture in the air inside lithium-ion battery manufacturing facilities and the advanced-technology dry rooms used there are kept as low as possible and as constant as possible. Energy costs are a big issue here, because high operating costs only eat into your profit margins.

And lower energy costs mean higher profits.


Det är ju en av de stora fördelarna för Northvolt här i Sverige (av vad dom själv sagt), eftersom vi har ett av europast billigaste elpris.
Och också en av anledningarna att det är så viktigt att lägga fabriker för batterier där man har tillgång till renare el. Att dom bygger en jättestor i Polen är t.ex mindre bra.. :/ Men förhoppningsvis fortsätter även deras elmix att bli lite renare och med mindre kol och olja.
#1220521
Självklart går det åt energi för att köra med luftfiler och avfuktare i renrummet där man tillverkar batteriet, det säger jag inte i mot.

Men i det totala kan ju inte vara någonting i förhållande till vad gruvdrift, masugnar, aluminiumsmältverk, kopparmalmsrosterier, lithium och kobolt anrikning och ojeborrning till all plastframställning och alla transporter vid framställningen av batteriet förbrukar.

Tänk dig när man tillverkar en Intel I7, Där är det 7,200.000.000 transistorer i ett enda chip. Där krävs detju ohyggligt mycket renare miljö än vid batteriproduktion.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 52

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]