Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiman
#1218946
Hallå!
Någon listig här som kan förklara detta. Vid fullgas så går min t5:a dåligt över 4000varv. Upp dit så går den bra. Efter 4000 så börjar den bluddra å bara segar sig uppåt. Inga störningslampor lyser. Har ifs bara "plågat" den max 10s åt gången. Känns fel, helt enkelt.
Har kollat felkoder med Vida/Dice. Finns inga felkoder...
Bilen har normal bränsleförbrukning (1,0). Laddtryck ok. Tomgångsvarv 700, dock tycker jag att den "galopperar" lite.
Så, vad brukar det vara som gör att den går så dåligt utan att det kommer upp felkoder?
Mvh
av audiman
#1218953
Har förstått att lmm kan vara en felkälla. Ja, där är tätt så tillvida att alla slangar är hela. Ogillar skarpt att börja byta ut en massa saker i tron på att det "kan" vara den eller den saken. Borde finnas en rimlig förklaring...
av MickeM
#1219000
Är det skillnad om du varvar stillastående?
(Det fanns iofs en varvtalsbegränsning stillastående på v70I om ca 4000varv, och finns troligen också på V70N. Inte testat)

Tre bilar har jag felsökt med detta symptom.
Det var katalysatorn som smält samman, och blivit tät, och på en var det sista ljuddämparen som var tät.

Felfritt på tomgång och lätt gas i friläge upp till ca 4000, då den började strypas.
Den bluddrade betydligt tidigare med fullgas under färd än stillastående.

Inga felkoder fanns, utom till slut på misständningar.
Att avgaserna inte försvinner tillräckligt vid högt flöde, finns ingen övervakning på.

Men är det endast motorvarvet som stryper oavsett belastning, så skulle jag ta loss vevaxelsensorn och inspektera den.
av audiman
#1219067
Har inte torrgasat. Men bilen ökar över 4000varv när man kör. Den varvar ända till varvstoppet, om man vill:) Men eftersom den inte går rent så tar det alldeles för lång tid. Kraften uteblir vid 4000varv, trots fullt laddtryck. Tycker att det är konstigt att det inte blir någon felkod, när den går så jäkla dåligt...
Har en sportkat som gått 300mil från BSR och efter det ett 3tums rostfritt med "raktigenomsikt".
Har haft liknande problem innan, men då fick jag felkod på en tändspole. Bytade den och sen gick den bra igen.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]