- ons 13 dec 2017, 23:10
#1218286
Jag hade glappkontakt under det vita locket på min V70-02:a. Bilen tvärdog i en rondell och vägrade att starta. Detta fel verkar inte vara ovanligt. Felsymtom är allt från ryckningar till totalstopp. Jag åkte på att byta lock och även bensinpump då kabelskor på undersidan locket blivit skadade. Köpte allt på skroten så det gick på en tusenlapp.
Upp till modellår 02 går kablarna(5 stycken) in i tanken genom vänstra locket, Från modellår 03 går kablarna in i tanken på höger sida fast med ett kabelkontakt. Förmolgen är detta bättre.
På TS bild syns ett kontaktblock längst ut till höger(c-stolpe på vänster sida).
Anslutning enligt följande:
1. Blå grov kabel är bensinpump (+)
2. tom
3. tom
4. Svart grov kabel är bensinpump (-)
5. Grön tunn kabel är nivågivare vänster
6. Svart tunn kabel gemensam för nivågivare
7. Blå tunn kabel är nivågivare höger
Lossa på kontakten och mät resistans mellan 1 och 4, alternativt anslut strömkälla(glöm inte säkring!) och kolla att det surrar inne i tanken.
Om locket skall lossas så måste man ha mindre än halv tank!
Upp till modellår 02 går kablarna(5 stycken) in i tanken genom vänstra locket, Från modellår 03 går kablarna in i tanken på höger sida fast med ett kabelkontakt. Förmolgen är detta bättre.
På TS bild syns ett kontaktblock längst ut till höger(c-stolpe på vänster sida).
Anslutning enligt följande:
1. Blå grov kabel är bensinpump (+)
2. tom
3. tom
4. Svart grov kabel är bensinpump (-)
5. Grön tunn kabel är nivågivare vänster
6. Svart tunn kabel gemensam för nivågivare
7. Blå tunn kabel är nivågivare höger
Lossa på kontakten och mät resistans mellan 1 och 4, alternativt anslut strömkälla(glöm inte säkring!) och kolla att det surrar inne i tanken.
Om locket skall lossas så måste man ha mindre än halv tank!