Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217727
Med dom testen tycker jag också att lådan verkar vara oskyldig.

Ett till test:
Om du kör FRAMÅT i skarp cirkel (tex tom parkering), blinkar antisladdlampan då?
Testa båda hållen.

Om antisspinn går in då, är det sannolikt en främre ABS ring som är dålig.
Naturligtvis ska du köra så antispinn INTE borde gå in, men något fortare än du gör normalt, i tex 90' korsningar.
Om du förstår.

Kan vara bak också, även om dom ringarna är mycket kraftigare.
Dom skulle kunna vara väldigt skitiga, och kanske regjordes lite när handbromsen fixades.

Du skulle kunna testa att backa sakta i en cirkel och se om antispinnlampan blinkar när huggen kommer.
Då är det 100% antispinnrelaterat.

Visst står det R i kombiinstrumentet, lika som de andra växellägena?
Om tex växelgivaren är kass, och ABS inte vet att R är i, så får kanske systemet spel.
#1218441
Det låter som att du har fel på diffen fram eller bak. Fenomenet du beskriver är exakt samma som när en diff låset eller "bromsar" som man säger. Är du helt säker på att du inte har problemet när du kör framåt?

Försök hitta nånstans där först ett bakhjul och den ett framhjul snurrar utan motstånd (där det är halt) och ge gas.
#1218446
Skummade igenom lite gamla forumsinlägg ang XC90. Verkar vara öppna diffar på din bil. Vanligt med fel på lagena på bakdiffen men det get oljud som symptom och inte vad du beskriver.

Jag tror inte det är lamellerna i växellådan som är problemet. Du borde höra om det är antispinnrelaterat. ABSenheten fram ska jobba då och den låter i regel som den gör när du försöker låsa hjulen på halt underlag.

Min gissning är att det är din haldexkoppling som är boven. Den fungerar till viss del också som en diff, vilket den måste göra när man framför allt svänger.
#1218480
rosefors skrev:Det låter som att du har fel på diffen fram eller bak. Fenomenet du beskriver är exakt samma som när en diff låset eller "bromsar" som man säger. Är du helt säker på att du inte har problemet när du kör framåt?

Försök hitta nånstans där först ett bakhjul och den ett framhjul snurrar utan motstånd (där det är halt) och ge gas.
Diffen. Hmm.. Ny teori, mystiken tätnar...

Problem vid körning framåt
Nej, det tycker jag inte. Har inte "provocerat", så att säga, i körriktning framåt. Det som MickeM nämner tidigare i tråden, att köra skarpa svängar framåt har jag inte provat än men ska göras så småningom. Men annars, vanlig "normal" körning framåt, ingenting, nada. Fullt normalt.

En tanke som då smyger sig på. Är diffen elektriskt styrd på något sätt på de här mackapärerna? Haldexkoppling? Öhh.. ??:-/

Jag är övertygad om att det är något elektriskt fel eftersom det inte är konsekvent. Nu efter bromsjusteringen uppkommer felet oftast men inte alltid vid körning bakåt i mer eller mindre skarp sväng. Oftast, som sagt, kanske 7 ggr av 10.
Min erfarenhet är att mekaniska problem nästan alltid är konsekventa. Kan man återskapa samma situation gång på gång och testa en svag punkt (mekaniskt) så kommer det oftast att ge samma utslag. I.e, kör man med en bil med dålig stötdämpare tillräckligt fort över en rejäl grop 10 ggr kommer stötdämparen också att slå igenom 10 ggr. Elektriska problem är lurigare. Saker fungerar ibland och ibland inte, till synes under samma förhållanden. Glappkontakt i anslutningsdon, dåliga lödningar, lödningar som släppt av mekaniska påfrestningar, kabelbrott, oxid, m.m. möjligheterna är många i ett sånt fall.

//R
#1218488
Haldexkopplingen aktiveras av ABS systemet och är elektroniskt styrd.
(Kopplar in bakhjulen)

En defekt förtryckspump, rattvinkelgivare eller liknande skulle kunna ge märkliga symptom, men att koppla ur antispinn skulle inte påverka Haldexen tycker jag.
Därför har jag inte nämnt det

Men tanken är rätt.

Då skulle ett bakhjul i så fall "tugga" vid tvär sväng, men då även framåt. Borde höras.
Detta för att bakhjulen gör mindre cirkel än framhjulen när du svänger, och snurrar färre varv.
Är det stumt mellan axlarna måste nått hjul slira. Bakhjulen slirar lättare än fram i regel.

Denna hastighetsskillnad skall haldex ta hänsyn till och tillåta denna hastighetsskillnad utan att aktivera bakhjulen.
#1218493
Diffarna jobbar när det är olika rotationshasrighet på hjulen. Därav vore det helt naturligt att du inte har problemet när du kör rakt fram om det nu är diffarna eller haldexen.

En 4x4- bil med permanent drift överallt har en riktig diff mellan fram och balaxel. Volvo har inte permanent drift utan haldexen som kopplar in bakhjulen genom en elektromagnet reglera en lamellkopplings när det behövs. Men om denna av någon anledning greppar när du backar och svänger så kommer något behöva ge sig. Antingen hjulen mot underlaget eller att lamellerna hugger så som du beskriver.

Anledningen till att jag inte tror det är antispin-elektriskt är för att det är ABS-systemet som är antispin. Hade det varit fel på detta hade du fått alla möjliga felmeddelanden utöver att du måste kumma höra pumpen under huven jobba. Det finns inget annat som hkansr med antispin att göra som kan ha en mekanisk påverkan relaterat till problemet du beskriver. Däremot skulle det kunna vara något elektriskt, hydraliskt ellet mekaniskt i din Haldex.
#1218501
Bra inlägg av MickeM.

Haldex ska funka obehindrat om abtispin är i eller urkopplat. Hade Däremot ABS inte fungerat gissar jag att bakhjulen aldrig aktiveras.

XC90 har Haldexgeneration 2 som inte har förspänning om det är det du syftar på Micke. Dock finns där ändå en pump som mycket väl kan vara orsaken.
#1218507
rosefors skrev:Diffarna jobbar när det är olika rotationshasrighet på hjulen. Därav vore det helt naturligt att du inte har problemet när du kör rakt fram om det nu är diffarna eller haldexen.

En 4x4- bil med permanent drift överallt har en riktig diff mellan fram och balaxel. Volvo har inte permanent drift utan haldexen som kopplar in bakhjulen genom en elektromagnet reglera en lamellkopplings när det behövs. Men om denna av någon anledning greppar när du backar och svänger så kommer något behöva ge sig. Antingen hjulen mot underlaget eller att lamellerna hugger så som du beskriver.

Anledningen till att jag inte tror det är antispin-elektriskt är för att det är ABS-systemet som är antispin. Hade det varit fel på detta hade du fått alla möjliga felmeddelanden utöver att du måste kumma höra pumpen under huven jobba. Det finns inget annat som hkansr med antispin att göra som kan ha en mekanisk påverkan relaterat till problemet du beskriver. Däremot skulle det kunna vara något elektriskt, hydraliskt ellet mekaniskt i din Haldex.

Haldex kopplar in via input ifrån ABS sensorerna, via absenheten aktiverar systemet, och bakhjulen griper in.
Inte analogt som gamla viscosystemet, som inte funnits i XC90.
Systemet du menar sitter bla i frugans Rav4 som har en centraldifferential med diffbroms. Helt analog och 50/50 mellan fram och bak.
Jag har haft äldre 4x4 med manuell inkopplad 4wd helt stum i mitten, och då måste nått hjul tugga, bara man svänger.


Antispinn är inte bara bromsarna, utan gaspådragsreglering först, sen bromsas spinnande hjul om hastighetsskillnaden blir för stor.
Så visst kan det vara antispinn, men jag tror att allt hänger ihop med att ABS har fel i något hjuls hastighetsmätning. Tandring eller sensor.
Det får sannolikt även Haldex att "muppa ur", men uppenbarligen inte tillräckligt fel för att sätta permanent felkod med tända varningslampor.

Haldex avaktiveras inte med antipinn urkopplad heller.

Men vad jag verkligen inte begriper är varför det bara sker bakåt.
Allas (inkl mina) teorier har gemensamt att det borde ske framåt också.
Inte bara bakåt.

Det KAN ju faktiskt vara handbromsen ändå.
Om du bromsar handbromsen lite och backar, hur blir det då?

Tusan vad intressant det vore att testa att backa den bilen.....
#1218509
Micke jag vet att Haldex aktiveras av ABS. Dock har hans årsmodell av XC90 Haldex gen 2, en sopigare variant av Haldex som inte ska aktiveras förrän efter skiten fram snurrat ett halvt varv eller så.

Är du helt säker på att AWD inte fungerar med DSTC avaktiverat? Det verkar väldigt ologiskt. Om man vill köra aktivt med bilen vill man ju ha abtispin urkopplad och AWD inkopplat.

Jag är dock också inne på handbromsen. Därför är frågan, reser sig bakänden de gånger bilen måste varvas till 3000 rpm innan den "skuttar fram" ? Om något håller emot bakhjulen så borde bilen resa sig i bakänden.

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]