- mån 11 dec 2017, 06:13
#1217727
Med dom testen tycker jag också att lådan verkar vara oskyldig.
Ett till test:
Om du kör FRAMÅT i skarp cirkel (tex tom parkering), blinkar antisladdlampan då?
Testa båda hållen.
Om antisspinn går in då, är det sannolikt en främre ABS ring som är dålig.
Naturligtvis ska du köra så antispinn INTE borde gå in, men något fortare än du gör normalt, i tex 90' korsningar.
Om du förstår.
Kan vara bak också, även om dom ringarna är mycket kraftigare.
Dom skulle kunna vara väldigt skitiga, och kanske regjordes lite när handbromsen fixades.
Du skulle kunna testa att backa sakta i en cirkel och se om antispinnlampan blinkar när huggen kommer.
Då är det 100% antispinnrelaterat.
Visst står det R i kombiinstrumentet, lika som de andra växellägena?
Om tex växelgivaren är kass, och ABS inte vet att R är i, så får kanske systemet spel.
Ett till test:
Om du kör FRAMÅT i skarp cirkel (tex tom parkering), blinkar antisladdlampan då?
Testa båda hållen.
Om antisspinn går in då, är det sannolikt en främre ABS ring som är dålig.
Naturligtvis ska du köra så antispinn INTE borde gå in, men något fortare än du gör normalt, i tex 90' korsningar.
Om du förstår.
Kan vara bak också, även om dom ringarna är mycket kraftigare.
Dom skulle kunna vara väldigt skitiga, och kanske regjordes lite när handbromsen fixades.
Du skulle kunna testa att backa sakta i en cirkel och se om antispinnlampan blinkar när huggen kommer.
Då är det 100% antispinnrelaterat.
Visst står det R i kombiinstrumentet, lika som de andra växellägena?
Om tex växelgivaren är kass, och ABS inte vet att R är i, så får kanske systemet spel.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.