Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218212
Dagen jag har fruktat har till slut kommit...
Startade bilen i morse (Volvo S60 -04 2,5T) och den går
bara på 3 eller 4 cylindrar...
Körde till affären och motorlampan började lysa och
när jag började accelerera så började lampan att blinka..
Har nu ringt in några gentjänster så jag får läsa av felkoder till helgen..
Vad kan man tro om detta??
Vanligaste felet, spridare, tändspole ??
Senast redigerad av 1 vibbe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1218285
Får inte ner min vanliga tändstiftsnyckel genom toppen då bara en "tunnväggig"
tändstiftsnyckel går ned..
Men stiften byttes av undertecknad för ca 5 år sedan...
av Norfleet
#1218290
För sig självt säger fem år inte mycket, vad som är desto viktigare är hur många mil du har avverkat med tändstiften, och hur aggressivt du har kört. Jag vet inte vilken typ av tändstift du för närvarande har i bilen, men exempelvis tändstiftet "Brisk A-Line 28" som säljes på Biltema har ett rekommenderat utbyte efter 4500mil.

Efter att ha kört med samma stift i fem år är det dock inte orimligt att du har rullat såpass många bil att tändstiften har gett upp. Åter igen rekommenderar jag att du tar dig ett titt på de som sitter i bilen din.
av MickeM
#1218313
Felkoder är viktigt.
Här duger en billig universal OBD skapligt om du inte har annat, för jag tycker inte du ska köra något alls i onödan.
Katalysatorn tar kraftigt stryk.

Orsakerna till att samma cylindrar inte tänder, och inte bara slumspvis misständning kan egentligen bara vara fyra fel:
I statistisk ordning, där 1 är vanligast.

1. Tändstift. Spräckt eller elektrodfel. Det händer, då folk har svårt med bytesintervallen, då det är olika beroende på stift-typ.

2. Tändspolen. Direktverkande tändspolar på dessa motorer, och då går övriga ändå, om en, eller flera pajar. Inte särsklit ovanligt.
Det finns felkod som särskilt handlar om trasig tändspole, men oftast får man bara "misständning cyl 1", tex enl min erfarenhet, trots död tändspole.

3. Död, eller tät spridare. Dvs inget bränsle till den, eller de cylindrarna. Kontaktfel, spridarfel eller smuts, är vanligast, men tämligen ovanligt fel.

4. Kompressionen. En bit ur en ventil tex, så det är otillräcklig komp.
Vanligast då, är att den misständer endast på lågvarv, men konstant. Inte ibland. Med högre motorvarv kan den gå hyffsat jämnt, men svagare.
Riktigt ovanligt, men förekommer.


Jag gissar starkt på 1, eller 2 nör det är cylinderspecifikt.

Slumpvis misständning, och det finns massor av andra orsaker, så Felkoder!
Användarvisningsbild
av vibbe
#1218430
Fick just systemet avläst och det var inte några större glädjevrål i bilen..
P0017, var koden och det lutar åt att byta CKP och CMP..
Men enligt internet så kan det finnas andra problem som genererar denna kod...
Är det ngn här som kan komma med tankar och idéer om detta??
av MickeM
#1218496
Mja, nu är det inte både kamaxelsensorn och vevaxelsensorn som nödvändigtvis är paj samtidigt, utan koden säger att dom inte är i sync.

Kan absolut vara den ena eller andra givaren, men också precis vad koden säger. Ur sync.
Dvs kamrem som hoppat en kugg, eller VVT enhet som felar.

Du har alltså slumvis misständning, och inte cylinderspecifikt.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1218502
Kan kamremmen hoppa över en kugg när den står stilla??
Skall öppna plastkåporna och se om en mus har kommit i "kläm" i remsystemet...
Motorn går men fan så illa...
av MickeM
#1218508
vibbe skrev:Kan kamremmen hoppa över en kugg när den står stilla??
Skall öppna plastkåporna och se om en mus har kommit i "kläm" i remsystemet...
Motorn går men fan så illa...
Inte när den står stilla, men i startögonblicket.
Olja på remmen ökar möjligheten, och det ska fixas asap ändå.

Men vevaxel eller kamaxelgivaren är inte uteslutet.
Användarvisningsbild
av vibbe
#1218577
Dags för lite mindre begåvade frågor..
VVT, vad är det ???
Tänkte kolla upp märkningarna på kamremshjulen kontra vevaxeln, hur skall de stå när allt är bra ??
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]