Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1217072
Tjenare nu är det så att jag köpte nå centrumvända fälgar. Problemet uppstod när jag skulle nu få av fälgen. Satte på fälgen igår. Det tog i skärm kanten när jag svängde så jag tänkte att jag tar loss fälgen. Fälgen sitter fast på centrum navet. Jag fick dra hårt igår för att få dit fälgen men mer tänkte jag inte på de. Men nu när jag ska av med fälgen så rör sig inte fälgen alls.

Så jag har försökt med att sparka,hammra,slita,rycka och allt diverse. Använde ett lite mindre järnspätt och ett rör men det hjälpte inte heller. De är som att den skulle vara fast svetsad på navet.

Någon som har nån lösning för att få av den från navet?
#1217085
RitPer skrev:Svinga ett annat hjul på sidan av däcket brukar ju funka.
Får rätt bra kraft då.

Eller som tidigare sa med lösa muttrar, full sväng, lite fart och sen ställa sig på bromsen.

Får ta och göra de, synd att de är så mycket snö här skulle ha varit asfalt så hade de nog tagit bättre. Men får ta och dra lite i handbromsen också(är på bakdäcket)
#1217090
halvar89 skrev:
RitPer skrev:Svinga ett annat hjul på sidan av däcket brukar ju funka.
Får rätt bra kraft då.

Eller som tidigare sa med lösa muttrar, full sväng, lite fart och sen ställa sig på bromsen.

Får ta och göra de, synd att de är så mycket snö här skulle ha varit asfalt så hade de nog tagit bättre. Men får ta och dra lite i handbromsen också(är på bakdäcket)
Ok, fattade det som att det var ett framdäck?

Då hjälper det nog inte så mycket att köra tyvärr.
#1217102
Spraya chockspray eller 5/56 ett dygn innan både fram och baksida så gott du kan.

Sen är det bara ta en redig träbit och slakta ut den, varva halv-varv slå igen, om och om igen.
Om inte.
Spraya mera.
Efter en timma kan du slå lite lätt med hammare i centrum om det är plågfälg.
Sen klappa på med träbit bakifrån igen.

Nu ska den lös.

OM INTE?
Ta slägga,
du förstör plåtfälgen säkert då.
Slå i kanten där fälgen slutar.
Räkna med att få byta fälg sedan.

5stegs metoden som jag kallar det själv för om man har tid brukar lösa problemen
Du sprutar vid navet i början,
Lite i alla hålen till muttrarna.
Mest kl 12, högst upp
Sen snurrar du fälgen var 1-3timma lite, och ger nästa mutterhål kl12.00 där du sprutar.
Repetera detta tills du fått alla mutterhålen behandlade.
Detta gör mirakel oftast, så man slipper slå sönder fälgen

Nya rek är att inte använda kopparpasta.
Men gör det ändå på dessa gamla volvos.
Aldrig haft fail. Använt kopparpasta på alla. 10tal bilar minst.
Aldrig haft problem
När jag köpt bilarna har hjul suttit som fan på vissa.
Men efter dessa metoder är dom lösa,
Och efter kopparpasta aldrig fastnat igen

Du ska inte klämma hela burken på alla , använd det tunt med sunt-för.nuft. Lite koppar pasta bara,Inte storkladda.
Då ska du se att det blir bra
FINstryck navringen runt, lite på ytan mot fälgen, samt smörj lätt på gängorna där muttrarna skruvas i
LYCKA TILL :)
#1217142
tuuurbo skrev:Spraya chockspray eller 5/56 ett dygn innan både fram och baksida så gott du kan.

Sen är det bara ta en redig träbit och slakta ut den, varva halv-varv slå igen, om och om igen.
Om inte.
Spraya mera.
Efter en timma kan du slå lite lätt med hammare i centrum om det är plågfälg.
Sen klappa på med träbit bakifrån igen.

Nu ska den lös.

OM INTE?
Ta slägga,
du förstör plåtfälgen säkert då.
Slå i kanten där fälgen slutar.
Räkna med att få byta fälg sedan.

5stegs metoden som jag kallar det själv för om man har tid brukar lösa problemen
Du sprutar vid navet i början,
Lite i alla hålen till muttrarna.
Mest kl 12, högst upp
Sen snurrar du fälgen var 1-3timma lite, och ger nästa mutterhål kl12.00 där du sprutar.
Repetera detta tills du fått alla mutterhålen behandlade.
Detta gör mirakel oftast, så man slipper slå sönder fälgen

Nya rek är att inte använda kopparpasta.
Men gör det ändå på dessa gamla volvos.
Aldrig haft fail. Använt kopparpasta på alla. 10tal bilar minst.
Aldrig haft problem
När jag köpt bilarna har hjul suttit som fan på vissa.
Men efter dessa metoder är dom lösa,
Och efter kopparpasta aldrig fastnat igen

Du ska inte klämma hela burken på alla , använd det tunt med sunt-för.nuft. Lite koppar pasta bara,Inte storkladda.
Då ska du se att det blir bra
FINstryck navringen runt, lite på ytan mot fälgen, samt smörj lätt på gängorna där muttrarna skruvas i
LYCKA TILL :)
Får ta och hitta mig en stor fet slägga iallafall. Men problemet är inte att den har rostat fast dock, den är ju fast kilad på själva navet på grund av den som centrumvände skiten använde inte volvo fälgar. Så jag drog ju åt de så den har pressats på navet.

Kan även tilläga att låssa hjulmuttrar hjälpte inte. Har varit ute och sladdat i några timmar nu dragit mycket handbroms. Sitter lika fint där som när jag satt dit de. :-)-)

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]