Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216705
MickeM skrev:
SBergdahl skrev:Där sa du något. Pinnskruv. Den borde ju inte ramla ur hur som helst även om muttern skulle skaka loss. Kan ju vara så att någon tidigare mekglad människa haft av den och inte ersatt den i och för sig.
Det händer ofta att skruven släpper i toppens invändiga gänga, istället för muttren på pinnskruven, när man släpper avgasgrenrör.
Så att den skulle ha skramlat loss som pinnskruv med mutter på, är inte konstigare än att bara muttern släppt.

Gått av, är väl inte omöjligt, men jag tror att den bara har lossnat.

Ersätt pinnskruv och mutter först, bara och provkör.
Tätt = Kung! Tuta och kör!
Fortfarande otätt = packningsbyte.
Då vet jag ju om inte annat om det sitter nåt i hålet också. Mycket bra tips på mer än ett sätt alltså :-)

Blir en promenad till Volvo på lunchen. Edit: Delar beställda. Kommer imorrn förhoppningsvis så blir det ett försök att bara dra åt det imorrn kväll. Synd jag skruvade tillbaka värmeplåtarna, nu får jag göra om det jobbet :-)
#1217137
Skruvade i skruven och startade bilen. Läckte lika mycket som tidigare.

Tittade lite närmare och såg att grenrörspackningen hamnat snett just där (den är ju i fem delar, en per rör).

Rättade till packningen och drog åt igen. Nu är det tätt! Ska köra Stockholm ToR i helgen så får vi se om det håller.

Total kostnad: 80 kr för pinnskruv, bricka och mutter hos Bilia.
#1217149
Ja, mycket. Särskilt om det håller! :D

Jag såg framför mig många frusna timmar på backen mitt i vintern eller ett antal tusenlappar jag hellre gör annat för :)

Kan förresten tillägga att två vita såna här fästa vid ramnumret precis bakom motorn pekandes nedåt var en utmärkt belysning att arbeta i. Man tager vad man haver i brist på framdragen el i garaget.
https://www.aliexpress.com/item/USB-Rec ... 0.0.POJwL0

Och stort tack till MickeM för den enkla och i efterhand uppenbara första åtgärden att prova!
#1217173
Tänkte som sagt att det borde finnas bra lösningar numera när det gäller att få hygglig arbetsbelysning även utan vägguttag i närheten. Tidigare hade jag en upphängbar sladdlampa som kunde kopplas till bilbatteriet liggandes i bilen. Dock jag vet inte riktigt var den tagit vägen och den är dessutom förbisprungen av utvecklingen vid det här laget. Men några strålkastare av det slag du pekar på, laddbara och/eller med möjlighet att köra på 12 V, kan kanske vara värt att ha med som komplement till den pannlampa och den lilla ficklampa som alltid finns till hands i tunnelkonsolen.
#1217177
andersuw skrev:Tänkte som sagt att det borde finnas bra lösningar numera när det gäller att få hygglig arbetsbelysning även utan vägguttag i närheten. Tidigare hade jag en upphängbar sladdlampa som kunde kopplas till bilbatteriet liggandes i bilen. Dock jag vet inte riktigt var den tagit vägen och den är dessutom förbisprungen av utvecklingen vid det här laget. Men några strålkastare av det slag du pekar på, laddbara och/eller med möjlighet att köra på 12 V, kan kanske vara värt att ha med som komplement till den pannlampa och den lilla ficklampa som alltid finns till hands i tunnelkonsolen.
De där lamporna köpte jag som extra positionsljus till cykeln. Jag har sneglat på diverse ficklampor med en cob-led på sidan och magnet i botten också. Verkar vara en smidig kombination. Just en ficklampa hade jag gärna haft idag när jag tappade små saker under bilen.
#1217185
Både pannlampa och ficklampa kan varmt rekommenderas som komplement till "strålkastarna". Finns ju fantastiskt smidiga små pann- och ficklampor numera som ger bra ljus och där även små batterier håller branog länge tack vare LED-tekniken. Finns också sådana som kan laddas i cigguttaget vid behov och rentav sådana som man kan ladda upp med handkraft när allt annat krisar. :-)

Kan för övrigt inte låta bli att undra om din gamla pinnskruv/mutter ligger kvar på plastkåpan under motorn dit den förmodligen letat sig ner. Jag tappade ner en hylsa från hylsnyckelsatsen på baksidan av motorn när jag höll på att byta tändstift på min 02:a senast det begav sig. Kunde inte se den och svor en ramsa. Men det löste sig smidigt genom några snabba accelerationer i båda riktningarna på P-platsen följt av tvära inbromsningar. Sedan var det bara att plocka upp hylsan från marken. :-)
#1217193
Nej det tror jag faktiskt inte, även om jag inte tvivlar på att den mellanlandat där. Jag tappade nämligen den nya när jag lossade den igen för att rätta till packningen och fick då sänka ner plasten under bilen för att få tag i den nya. Låg inget mer där utom nåt plastomslag från något som måste ha blåst in där..
#1217407
SBergdahl skrev:50 mil körda. Tyst och fint. Förbrukningen sjönk lite också, en halvdeciliter milen lite drygt. Antar att det läckte in en gnutta syre tidigare så att den gick fett.
Härligt när det löser sig lätt!

Teorin om bräsnleförbrukningen stämmer nog.
Extra syre till reglersonden, så tror den att det är för mager blandning, och den fetar på för att få Lamda 1.
Katalysatorn får jobba extra också, utöver onödig bränsleförbrukning.
Men tydligen under gränsvärdet för felkod, eftersom ingen motorlampa har lyst.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]