Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1216076
slackie skrev:Hej

Jag har just bokat ny tjänstebil och valde då en s90 T8. Leverans är först v10 och vi kommer då ha flyttat till nytt hus med möjlighet till laddning. Läser man på så ser man att motorn i övrigt är törstig och att milen på el är aningen överdriven. Detta har fått mig att tveka til att byta till en d4 awd (samma månadskostnad exklusive bränsle). Skulle gärna vilja höra mer från er som idag har en T8. Är ni nöjda? Ångrar ni? Hur långt kommer ni på en laddning och vad kostar det er i elkostnad? Hur mkt drar den oladdad etc.

Sträcka till jobbet 3 mil.

Tack på förhand!
Hur räknar man när det blir samma kostnad för t8 och d4?
Själv valde jag t5 och den har jag för mig blev lika dyr som d4.
Jag är dålig på att räkna. Jag har bilen på mitt egna ab.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av GoranP
#1217082
T8'an är mycket härlig att köra. Jag har inte gjort några längre resor, som max 10 mil på bensin. Men den drar då som mest 0,71 l/mil.
Med T8 får man "StopAndGo" när det är som bäst. Du stannar och smyger igång på el, även om laddningen är slut. Därefter kommer den normala motorn igång. Det går tyst och mjukt, vill du ha kraft - då finns den ... :D :D 8) .
Jag är väldigt nöjd med mitt val..
av phantomblot
#1217188
Istemmer. Systemintegrasjonen i T8 er på høyt nivå. Den kraftige ICGS-motoren gjør overgang mellom el og bensinmotoren utrolig elegant. Selv med "tomt" batteri smyger bilen seg gjennom køkjøring stort sett på el.

Jeg skulle ønske meg en "start ikke bensinmotoren før gasspedalen er trykket veeeelig langt inn" opsjon. Ellers er jeg veldig imponert og hybridsysytemet.

(Vibrasjoner og tjuting fra bremsene. Not so much)
av wolv
#1217218
phantomblot skrev:Istemmer. Systemintegrasjonen i T8 er på høyt nivå. Den kraftige ICGS-motoren gjør overgang mellom el og bensinmotoren utrolig elegant. Selv med "tomt" batteri smyger bilen seg gjennom køkjøring stort sett på el.

Jeg skulle ønske meg en "start ikke bensinmotoren før gasspedalen er trykket veeeelig langt inn" opsjon. Ellers er jeg veldig imponert og hybridsysytemet.

(Vibrasjoner og tjuting fra bremsene. Not so much)
Fick en rejäl systemuppdatering i veckan, men har inte haft möjlighet att använda bilen ordentligt sedan dess. Det ska bli intressant att se hur hybridsystemets karaktär ändrats!
Håller med om att det borde finnas en sådan option som gör att bensinmotorn går in endast som sista alternativ.
Ang. vibrationer och tjut från bromsarna - I hear you! Min bil fick nu sin 3:e uppsättning av främre bromsskivor och den har nu gått lite drygt 4000 mil...
av GoranP
#1217220
En grej, som jag inte testat men läst om i manualen, varför inte välja körmode Pure eller Invidual?
Med läge Invidual kan man ställa lite som man vill ha det ...
av Fadeaway
#1217234
Alla körlägen kommer starta bensinmotorn om du trampar för hårt på gasen. I pure-läget väntar den dock längre än i hybrid innan det sker. Jag gissar att det är en säkerhetsfunktion ifall man måste flytta sig snabbt.. Men en liten feedback i gaspedalen hade inte suttit fel. Nu får man istället hålla koll på mätartavlan.
av phantomblot
#1217244
GoranP skrev:En grej, som jag inte testat men läst om i manualen, varför inte välja körmode Pure eller Invidual?
Med läge Invidual kan man ställa lite som man vill ha det ...
Om man kjører i Pure eller Comfort, er det begrenset forskjell på hvor mye gassen må trykkes inn før motoren starter. Man må allikevel sitte å se på mätaren. Det blir forstyrrende når man skal kjøre ut av et kryss og egentlig bør fokusere på trafikken, men man sitter med et halvt øye på måleren.
Användarvisningsbild
av jgbptl
#1217250
Har haft en V90 T8 i någon månad nu och är än så länge väldigt nöjd.

Jag kommer ungefär 40 km på enbart el i Pure-läget. Då kör jag inte särskilt ekonomiskt annat än att jag inte gasar på så mycket att bensinmotorn går in och hjälper till. Power-läget är förstås väldigt roligt... Elförbrukningen när jag kör på enbart el, med min körstil och det väder som varit senaste månaden är runt 2 kWh per mil.

Det bästa är förstås att ladda hemma eftersom man då får en elkostnad på ca 2 kr/mil (givetvis beroende på vilket elavtal man har). Om man laddar via några av de olika kommersiella laddstolpar som finns kommer det att bli minst dubbelt så dyrt (även om "dyrt" inte är riktigt rätt ord i sammanhanget). Man måste dock köpa en typ 2 till typ 2-kabel för att kunna använda 90 % av dem. Den kostar ca 2.500 kr och jag tycker det är rätt svagt av Volvo att inte skicka med en sådan till en bil i den här prisklassen. Den medföljande kabeln passar däremot i ett vanligt jordat uttag och kan ladda med max 13 A. Man ställer in max laddström på en burk på kabeln, så om ens uttag är säkrat 10 A bör man inte ställa in högre än så. Jag kör själv vanligtvis 8 A när bilen står över natten eftersom den ändå hinner ladda fullt med god marginal. Bilen i sig klarar att ladda med 16 A men då med en annan kabel.

För att jämföra olika laddoperatörers priser kan jag tipsa om följande webbplats: http://laddpriser.se/ För en T8 anger man 0 för "Max snabbladdeffekt (kW)" och 3,7 för "Max normalladdeffekt (kW)", och ja, detta är lite smygreklam eftersom det är min site.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Manövreringen av interiörbelysningen ell[…]

Köpa s40/s60?

När man är ung vill man säkerligen […]

D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

KLONK

Går 16000mil. Olja bytt ganska nyss.. samt […]