- ons 06 dec 2017, 02:44
#1216688
Fick byta bakdämparna på min gamla 945a, ca 23k mil, ~15år gammal. Och det får man väl säga mest var "mitt eget fel", då jag körde ett kopiöst överlass både på släp och i bagaget. Dämparna var bokstavligt talat i botten, och dom började sen läcka någon månad efter det plågeriet. Åkte även på att byta stödlagret för kardan, det gick åt skogen det också :roll: (hint: rekommenderar inte att lasta en 945a ens i närheten av vad vi gjorde).
V70in har nu rullat bra precis 25k, 20år gammal(snart 21), finns inte ett fel på dämparna och jag vet att dom aldrig blivit bytta sen den kom till sverige ~04. Hurvida dom blivit bytta innan dess vet jag inte, men jag tvivlar på det.
Utöver det har det bara varit standard-slitage, oundviktliga, saker, såsom övre motorbussningen(som även tog med sig det nedre högra), en inre styrled, diffus strålkastare. Har ingen dokumentation som säger något om att länkarmarna blivit bytta någongång.
Det jag vet är att bakvagnsbussningarna börjar bli lite smårisiga och kommer nog behöva bytas inom 3-4 år.
Bromsoken valde jag att byta istället för att renovera dom, men att dom var risiga hade inte så mycket med mil/ålder att göra, utan mer det faktum att den hade stått ett par år, orörd. Ena framoket var totalskrot dock, men bakoken hade man kunnat renovera utan större problem, var som sagt jag som valde att byta ut dom istället.
Motormässigt har jag inte gjort något utöver vanlig service, nya tänddelar, stift, olja, filter, kamrem osv osv. Jo just det, var tvungen att laga kablaget till elfläkten, det hade gått av.
Ålder och mil har mindre betydelse, man kan inte dra alla över en kamm bara sådär. Det finns nyare V70's, med betydligt lägre mil än min, som är betydligt risigare och har fått byta herrejössesmycket mer saker än min V70's historik. Likaså finns det garanterat V70'is som gått betydligt längre än min(äldre blir dock svårt, eftersom min är första årsmodellen :p) och är i bättre skick än min.
Allt handlar om hur man sköter bilen och hur den hanterats. Kör man som en blådåre kommer bilen slitas därefter t ex.
V70in har nu rullat bra precis 25k, 20år gammal(snart 21), finns inte ett fel på dämparna och jag vet att dom aldrig blivit bytta sen den kom till sverige ~04. Hurvida dom blivit bytta innan dess vet jag inte, men jag tvivlar på det.
Utöver det har det bara varit standard-slitage, oundviktliga, saker, såsom övre motorbussningen(som även tog med sig det nedre högra), en inre styrled, diffus strålkastare. Har ingen dokumentation som säger något om att länkarmarna blivit bytta någongång.
Det jag vet är att bakvagnsbussningarna börjar bli lite smårisiga och kommer nog behöva bytas inom 3-4 år.
Bromsoken valde jag att byta istället för att renovera dom, men att dom var risiga hade inte så mycket med mil/ålder att göra, utan mer det faktum att den hade stått ett par år, orörd. Ena framoket var totalskrot dock, men bakoken hade man kunnat renovera utan större problem, var som sagt jag som valde att byta ut dom istället.
Motormässigt har jag inte gjort något utöver vanlig service, nya tänddelar, stift, olja, filter, kamrem osv osv. Jo just det, var tvungen att laga kablaget till elfläkten, det hade gått av.
Ålder och mil har mindre betydelse, man kan inte dra alla över en kamm bara sådär. Det finns nyare V70's, med betydligt lägre mil än min, som är betydligt risigare och har fått byta herrejössesmycket mer saker än min V70's historik. Likaså finns det garanterat V70'is som gått betydligt längre än min(äldre blir dock svårt, eftersom min är första årsmodellen :p) och är i bättre skick än min.
Allt handlar om hur man sköter bilen och hur den hanterats. Kör man som en blådåre kommer bilen slitas därefter t ex.