Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1216688
Fick byta bakdämparna på min gamla 945a, ca 23k mil, ~15år gammal. Och det får man väl säga mest var "mitt eget fel", då jag körde ett kopiöst överlass både på släp och i bagaget. Dämparna var bokstavligt talat i botten, och dom började sen läcka någon månad efter det plågeriet. Åkte även på att byta stödlagret för kardan, det gick åt skogen det också :roll: (hint: rekommenderar inte att lasta en 945a ens i närheten av vad vi gjorde).

V70in har nu rullat bra precis 25k, 20år gammal(snart 21), finns inte ett fel på dämparna och jag vet att dom aldrig blivit bytta sen den kom till sverige ~04. Hurvida dom blivit bytta innan dess vet jag inte, men jag tvivlar på det.
Utöver det har det bara varit standard-slitage, oundviktliga, saker, såsom övre motorbussningen(som även tog med sig det nedre högra), en inre styrled, diffus strålkastare. Har ingen dokumentation som säger något om att länkarmarna blivit bytta någongång.
Det jag vet är att bakvagnsbussningarna börjar bli lite smårisiga och kommer nog behöva bytas inom 3-4 år.
Bromsoken valde jag att byta istället för att renovera dom, men att dom var risiga hade inte så mycket med mil/ålder att göra, utan mer det faktum att den hade stått ett par år, orörd. Ena framoket var totalskrot dock, men bakoken hade man kunnat renovera utan större problem, var som sagt jag som valde att byta ut dom istället.
Motormässigt har jag inte gjort något utöver vanlig service, nya tänddelar, stift, olja, filter, kamrem osv osv. Jo just det, var tvungen att laga kablaget till elfläkten, det hade gått av.

Ålder och mil har mindre betydelse, man kan inte dra alla över en kamm bara sådär. Det finns nyare V70's, med betydligt lägre mil än min, som är betydligt risigare och har fått byta herrejössesmycket mer saker än min V70's historik. Likaså finns det garanterat V70'is som gått betydligt längre än min(äldre blir dock svårt, eftersom min är första årsmodellen :p) och är i bättre skick än min.
Allt handlar om hur man sköter bilen och hur den hanterats. Kör man som en blådåre kommer bilen slitas därefter t ex.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1216737
TS är ute och cyklar rejält. 20 000 mil räknar jag som lågmilare på bilar som 740, 940, 850. De är ju knappt inkörda vid dessa mil. Efter 25 000 kan man sluta kalla det lågmilare. Sen ska man komma ihåg att det är skillnad på bilar och bilar, finns många bilar som är slut vid 25k mil också.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1216774
Jag vill påstå att ålder på en bil har större inverkan än antalet mil, om man undantar samlarfordon. En bil som på c:a tre år rullat 36.000 mil är i bättre skick än en bil som på 20 år rullat 15.000 mil
Användarvisningsbild
av 800serien
#1216803
SvenB skrev:Jag vill påstå att ålder på en bil har större inverkan än antalet mil, om man undantar samlarfordon. En bil som på c:a tre år rullat 36.000 mil är i bättre skick än en bil som på 20 år rullat 15.000 mil
Behöver inte alltid vara så men jag förstår vad du menar. Åldern har självklart också en stor inverkan. Det är ju det som är intressant, gamla bilar som gått långt.

En bil som gått 25 000 på tre år är fräschare i alla material än en som gått 25 000 på 20 år.. Tiden tar ut sin rätt på sakerna.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216835
SvenB skrev:Jag vill påstå att ålder på en bil har större inverkan än antalet mil, om man undantar samlarfordon. En bil som på c:a tre år rullat 36.000 mil är i bättre skick än en bil som på 20 år rullat 15.000 mil
Ja du har rätt

Bilar är färskvara. Det sa en mycket kunnig mekaniker åt mig förut.

Nya bilar som körs som TAXI osv kan gå långt utan problem på kort-tid

Det är när dom blir äldre 10år och mer, det blir struligt vid högre mil direkt.

Ni som har bilar som körts flera mil. 20-30k mil, ägaren innan kanske bytte allt ?
Det är inte så att dämpare , bromskivor och annat håller 20k mil + det slits extra fort och mkt på äldre bilar oavsett mil ändå med tanke på att packningar och annat är färskvara, gummi håller inte evigt.
Men har man bytt och hållt efter allt, då är det inga problem oftast.

Men jag vill inte säga att en 5-8år gammal Volvo med över 16k mil på mätaren är lågmilare heller.
Sett flera skriva det.

LÅGmil är under 10k i min bok oavsett. sÅ LÄnge den första siffran i mätaren är 0 då är det LÅGT.
Allt över blir BRUKSMILAD.
Allt över 20k mil är långmilare faktiskt.
Det är kört massor då.
Fast självklart beror allt på ålder även, och hur det körts. Varmkörd helatiden typ , eller kallstartad och körd korta stäckor kan ju vara sämre än en varmkörd som rullat mera ändå
Det är så

Samma om bilen rullat landsväg, eller mkt stadskörd.
Även här kan en medium milare vara mkt bättre än en lågmilad statsbil

Men till sist, MILTAL är ändå miltal.
Om inte första siffran är 0 , då är bilen brukskörd minst.
Samlar , entusiastbilar , lågmilare som pensionärer haft till ica en gång i veckan eller max två har rullat lite, lågt
Det vet vi alla
En nolla är ledig på dessa bilar i tavlan fast de kan vara 10-20år gamla,

Vissa 5år gamla bilar som rullat redan 18k mil exempelvis är inte LÅGmilare. Det är välkörda, mkt mil på korttid,.
Det är inga lågmilare då fast flera skriver det.

Sen såg jag en 98a 940volvo för 79tusen kronor. LÅGMILARE stod det, Herre jösses vilket sjukt högt pris tänkte jag, men den kanske har rullat bara 2-6tusen mil
Nej den hade rullat 18k
VADÅ LÅGMILARE OCH 80 tusen då ?

Sen är det så att alla vet inte hur tight och fint en bil i tip top skick går ens,. de har aldrig provat en helt ny bil kanske .
Vet många Kioskmongos som sagt BILEN GÅR SOM NY fast de varit sladdriga, färdiga för skroten. ÖVER 30K MIL Utan servicar typ.
Det finns dårar även som inte fattar ett skit om bilar tyvärr, fast de gillar bilar typ

Är vi överens eller?
hehe
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1216863
Håller med dig tuuurbo, en lågmilare i mina ögon är en bil som gått markant färre mil än vad som är "normalt", 10 år gammal bil med 3000 mil är en lågmilare, 20 år gammal med 5-6000 mil kan väl också sägas vara en lågmilare, i andra fall är det bara en bil som gått kortare körsträcka än "normalt.

För mig spelar skick och hur bilen använts betydligt större roll än miltal, alla de fem senaste sedan 20 år av "familjebil", (alltså den bil som hustrun kör...) i turordning, Volvo 945, V70N, XC90, XC70N och Xc70 II.
Samtliga har vid inköpet varit ca 2-3 år gamla enägarbilar med 10-15000 mil på mätaren, bilar som gått många mil på kort tid men i närmast mint condition med nästan enbart landsvägsmil.
Kanonköp sett till inköpspris kontra vad man får! Halva nypriset men en i många stycken ny bil.
Mycket bättre köp än 10 år gammal bil med 5000 mil under hjulen, åtminstone enligt min bestämda uppfattning!

Mike
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1216887
Spoiler »
Grymt bra skrivet.
Håller med dig till 110%
:-)-)

Men ändå tror vissa att bilar över 15k mil är lågmilare.
Det är svårt förstå dem :)


-
Det finns folk som anser att bilar som rullat över 15k är lågmilare ändå.
Nu får ni chansen.
HUR ser ni det ?
Vill gärna höra fler stories ifrån er som tror 15k är lågmilare :)
Berätta. Skriv ut
Hjälp oss förstå hur en bil utan nollan i första siffran kan vara LÅGmilad :)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela inlägg. Tryck besvara istället.
av LarsBd
#1216958
En 1927 års T-Ford som gått 15000 är kanske lågmilare men å andra sidan så har nog de flesta T- Fordar inte gått så långt så därför blir det en långmilare trots att det blir mindre än 200 mil/år.
Själv har jag nog knappast ägt en bil som gått mindre än 25000 mil men anser att det inte är en långmilare, 15-40000 mil får anses normalt, 10-15000 mil höjer inte värdet om inte skicket motiverar detta. Under 10000 mil kan värdet öka men skicket är fortfarande avgörande. Kommer man under 5000 mil påverkar miltalet kanske tydligt prisbilden om bilen är mer än 15 år gammal.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1217024
Du ser inte på mätaren hur hårda mil bilen gått.

En stubbracer som gått 5000 mil tycker inte jag är någon lågmilare, oavsett hur gammal bilen är.
av LarsBd
#1217033
Nej det syns bara antalet mil, att mätaren visar låga mil är ingen garanti för ett fynd. Oavsett skicket är en 85:ans 740 med en verklig körsträcka på 1500 mil en lågmilare.

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]