Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
#1216066
För att ge något att jämföra med så har jag kört en del 330i GT xDrive Automat det senaste, och den har legat på ca 1,1 liter/mil i snittförbrukning. Relativt blandad körning, något mer stad än långfärd. 4-cylindrig motor med liknande kraft och samma antal växlar som T5, och dessutom lite högre än en vanlig 3-serie vilket ger en helt OK jämförelse med just XC60 (även om den senare förmodligen har ännu lite sämre luftmotstånd).

Våra två "sexor" (med 340 hk, automat och xDrive) ligger också på runt litern, M140:n till och med strax under. Det här med downsizing är med andra ord något jag är lite tveksam till.

Tänk vad trevligt om Volvo gjort en fin femma, eller slipat vidare på sexan... Trevligare gång, bättre ljud och i princip ingen skillnad i verklig förbrukning (om man ser till kommentarerna).
Tordk skrev:Det är betydligt över den spec. Volvo anger, frågan är hur ok det är att gå ut med fel siffror på sånt här.. :???:
Fast Volvo ljuger ju inte med siffrorna. Det är ju vad bilen förbrukar i körcykeln. Att den sedan i regel är gravt missvisande är ju egentligen inte Volvos fel. Ser fram emot att den nya cykeln börjar användas! :-)-)
av Leopold
#1216161
Det är rätt tråkiga förbrukningssiffror som presenteras måste jag säga.

Som jämförelse, min gamla S80N 2007 automat med B5254T6, AWTF-80 SC går på 0.76 l per mil under långkörning *).

Med takbox, vinterkörning & dubbdäck, rask körning motorväg/landsväg ca 100 km/h medel.

Stadskörning korta sträckor givetvis andra siffror men knappast över litern oavsett.
__
*) fullastad, tre passagerare, förare, massvis med tungt bagage inkl en egentligen överlastad takbox.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1216162
man köperinet en XC60 for att spara på några droppar bensin. Att någon ens idag bryr sig om förbrukningssiffror på papperet är för mig en gåta. Man får vara glad så länge en T5a klarar sig under litern,
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1216193
Derank skrev:man köperinet en XC60 for att spara på några droppar bensin. Att någon ens idag bryr sig om förbrukningssiffror på papperet är för mig en gåta. Man får vara glad så länge en T5a klarar sig under litern,
:D :D :D :D :D :D :D :D

Nu är min T5:a den gamla och en 2017 FWD med 8vx automat. Har hitintills förbrukat 223 liter och kört 275 mil, dvs. 0.81 l/mil. Blandad körning men inte speciellt mycket stadskörning. Brukar trycka in EKO+ knappen och hålla hastigheten. Min gamla V60 T3:a man drog 0.71 på 3500 mil, som jämförelse.

Ja, jag är mycket nöjd med den förbrukningen. Tänk om värdeminskningen hade varit i närheten av det. :wink:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1216200
Finns nån tråd på forumet där det diskuterats att gamla XC60 drog mycket mer än väntat med både D4 och D5 jämfört med äldre V70 och V60. Det är nog inte motorn i sig som är boven...
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
#1216842
Gamla XC60 som jag sitter i dagligen snittar runt litern, 33% stadskörning och 66% motorväg. Kommer cirka 70-75 mil på en tank (70L) och tankar en gång i veckan. Kan dock inte påstå att jag kör speciellt ekonomiskt heller, snarare motsatsen. Rakt fram drar den inte mycket, men vid acceleration då jädrans!
Användarvisningsbild
av hållundan
#1216890
Fan va gött det ska bli att få flashbacks från när man körde Dodge Van som racebuss. :)
Inte mycket som slår att få varva en tankautomat och vara tvungen att stoppa i kortet igen när tanken är halvfull.

Skämt åsido, för min del ska det faktiskt bli jävligt gött att lämna dieselträsket bakom sig och komma tillbaka till bensin. Förbrukningsskillnad till trots.
Användarvisningsbild
av Dex
#1217190
Norbert skrev:Någon som har en D5 och kan kommentera förbrukningen?
Hej ungefär 0,68 på blandad körning XC60 D5 AWD Inscription 2018 för det mesta.
Men man vill ju gasa på ibland med toppvärde på 0,8l/mil. :)
Helnöjd.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]