Moderator: Moderatorer

#1213380
grillchips skrev:Tryckluft på burk! ;)
Ja eller en kompressor i bagaget, bara dra fram slangen och blåsa :wink:
SBergdahl skrev:En ren borste och inte borsta hela vägen mot lacken utan bara nästan är nog så bra det blir.
Tack för tipset. Jo det låter som det mest hälsosamma alternativet.
#1213394
Jag kör faktiskt också med en borste dedikerad till ändamålet. Försöker borsta så nära det går med den. Det som ev ligger kvar blåser bort de första 100m.
#1213418
grillchips skrev:Jag kör faktiskt också med en borste dedikerad till ändamålet. Försöker borsta så nära det går med den. Det som ev ligger kvar blåser bort de första 100m.
Ja särskild snöborste är självklart tycker jag. Men den brukar inte vara så rolig efter ett tag beroende på hur vintern ser ut så att göra rent den är bra om man vill skona lacken.
#1213452
Perra83 skrev:Jag åker till en tvättstation och spolar med högtryck så snön försvinner. Det finns inte på denna planet att jag nuddar lacken förutom när jag tvättar.
Så du kör inte bilen om det kommit en eller ett par dm snö? Att inte borsta av snö för att man är rädd för att repa den verkar rätt befängt.. Om man nu inte då struntar i att köra den.
Jag är rädd om min bil, och ser till att skydda lacken med lackkonservering och behandling lite då och då. Men man måste kunna borsta av snö från en bruksbil om man ska köra den när det snöat. :/

Ser man till att ha en ren borste och inte ta i klarar en bil av att bli avborstad. Är man extremt rädd för repor men måste ha bil föreslår jag en äldre vinterbil där man inte behöver vara så försiktig.
#1213466
Jag gör samma sak. (Hemma står den inne så där händer det aldrig, på jobbet är det 2-300m). Ska dock sägas att för det mesta är det centimetertjock isbark som är problemet på jobbet, så den är något svårborstad.
#1213467
Perra83 skrev:En "vinterbil" hade varit kul, hade det förr.

Ursäkta att jag var lite luddig. Jag kör bilen till närmaste tvättstation och spolar av snön. Det fungerar bra för mig.
Att köra med snö på taket tolkar polisen som”bristfälligt surrad last” och ger dig böter om de ser det. Tror det ligger på 1500:- eller om det är 2000:-.
#1213470
Är det 200 m till en spolplatta kan man väl komma undan med det men man måste ju bo i syd och vara solskensbilist av rang om det ska fungera som universallösning.

Sen vill åtminstone inte jag dränka bilen i vatten i onödan om det är tio minus eller så.
  • 1
  • 831
  • 832
  • 833
  • 834
  • 835
  • 1845
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]