Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1213041
Allinug skrev:Ja, fast det blir ju verkligen brassande när det finns många samtidiga användare. Dessutom hålls ju apparaterna nära kroppen.
IARC klassar radiofrekvent strålning som används i mobiltelefoner som möjligen cancerframkallande.
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2 ... r208_E.pdf
Sure, men sitter du 0.5 meter ifrån en spole i bilgolvet som ska överföra 100.000-250.000 watt energi via induktion så är det inga små magnetfält, och magnetfält är mycket svåra att skärma.
#1213086
Audis induktionsplatta motsvarar en ”trådlös laddningsstolpe”, så i det fallet sitter man inte i bilen under laddning. Det skulle vara intressant att veta om de friskrivit sig från några risker genom att rekommendera att man inte sitter i bilen, eller om de löst det på annat sätt.

Men sedan pågår det ju utvecklingsarbete där de är uppe i de laddningar som du nämner, fast i hög fart. Jag antar att de tänker lösa eventuella hälsorisker innan de släpper ut något på marknaden. Kanske finns det några fina patent som handlar om avskärming?
#1213163
Allinug skrev:Jag tror att kossorna är smartare än vi tror. De känner nog av obehag i form av att nervsystemet påverkas, så de går därifrån.
Det tror jag också, dom 4-benta alltså. Det är just det jag menade, det kan inte vara bra med en massa magnetfält, strålning, radiovågor och liknande. Det är kanske vi 2-benta son ärr dummaste och "går på" allt sådant
#1213240
Allinug skrev:Audis induktionsplatta motsvarar en ”trådlös laddningsstolpe”, så i det fallet sitter man inte i bilen under laddning. Det skulle vara intressant att veta om de friskrivit sig från några risker genom att rekommendera att man inte sitter i bilen, eller om de löst det på annat sätt.

Men sedan pågår det ju utvecklingsarbete där de är uppe i de laddningar som du nämner, fast i hög fart. Jag antar att de tänker lösa eventuella hälsorisker innan de släpper ut något på marknaden. Kanske finns det några fina patent som handlar om avskärming?
Det är ju helt olika saker. Hemmaladdare kan ju positioneras exakt under bilen, sticka upp 15 cm så den hamnar närma golvet, ladda länge med svag effekt och vara fordonsspecifik.

Ska du ladda under färd gäller ju inget av det. Den måste vara generell, försänkt i vägbana, klara olika positioner och ha grym effekt för att göra någon nytta under de korta ögonblick man kan ladda.
#1213266
För tunga fordon pågår det iallafall mycket jobb kring dynamisk laddning och man tittar på både lösningar för induktiv och konduktiv laddning.

Kanske sitter man mer skyddat mot fält i ett fordon gjort av plåt, jämfört med dagens personbilar gjorda av plast?
#1213292
Här är en teststräcka där dom visar att det funkar att föra över kräm till bilen i över 100km/h. Dock är den här bara på 22kw, så i motorvägsfart är det inte mycket man får laddat. Bara framdrivningen drar runt 15kw monumtant i 110km/h på dom snålaste bilarna. En Tesla Model X ligger troligen strax över det...

Men själva principen verkar funka, och man bör ju, om det nu är vettigt rent prismässigt, kunna öka effekten från pilot-banan.

[youtube]2t0E4AcVu6o?t=17s[/youtube]
#1213327
Klart det funkar, det gör även magnetsvävartåget i shanghai som svävar på magnetfält, jag vet för jag har åkt det i 430 km/h och det har varit igång i 15 år.

Nå varför byggs det inte massor med sådana då, jo det är ju brutalt sjukt dyrt, det kostar en bråkdel att köra TGV och Shinkansen lika fort så det finns ingen som helst affär i det. Det är sjukt dyrt att bygga och underhålla en väg som består av spolar och elektronik. Vi har ju knappt råd att bygga och underhålla asfalten.

Ända platsen det kan vara lönsamt är väl tex vid ett rödljus eller vid ändhållplatsen där fordonen står still ett tag.
#1213336
Jag menade inte inlägget som något som emotsa det du sa, utan bara en intressant video i ämnet.

Själv tror jag nog mer (i allafall till en början innan tekniken eventuellt blir billigare) på induktionsladdning vid parkering. Det är en billig lösning som dessutom innebär en smidighet för många som är bättre än både dagens sladdladdning för elbilar och tankning för bensin/diesel etc.
#1213346
Jag tror inte att det faller på tekniken. Från induktionsladdning vid parkering till dynamisk laddning under färd är steget kortare än göra motsvarade laddning med sladd. 8)

Det som nog blir det största problemet är att någon vill ha betalt för elen. Elförbrukningen måste kunna mätas upp under färd och över landsgränser...
#1213364
Allinug skrev:Jag tror inte att det faller på tekniken. Från induktionsladdning vid parkering till dynamisk laddning under färd är steget kortare än göra motsvarade laddning med sladd. 8)
Klart det inte faller på tekniken, den finns redan, Det faller på kostnaden. Magleven har induktion på 30 km och går back med 1 miljard kronor per år. Hur skulle man kunna få ekonomi i att bygga milslånga induktionssystem i vägbanan längs europavägarna och sedan ha råd att uderhålla dessa. Vi kar ju knappt råd att underhålla asfalten.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 52

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]