Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
#1213129
Pass på bara att använda volvo sina låsverktyg om du byter VVT-drevet. (Finns på Biltema) Det finns en anledning till at volvo har tilverkat dom här verktygen,
Det finns två olika typer VVT-drev, det gamla har ett fjädersystem inuti och det nyare har en låspinne.
Den gamla typen med fjädersystem är lite svårare att montera.
Ingen av dom har nån sorts indikation eller märke på hur dom skal monteras.
Indikation behövs inte om man använder låsverktygen.
av emtor
#1213131
qsecofr skrev: Kan det var värt att byta olja och se om det tystnar?
Inte sannolikt att det hjälper att byta olja,-byt drevet och gör ren solenoiden. Ge solenoiden 12 volt och kolla om den rör sig.
Har samma fel på min V40. Kopplade ur solenoiden och ljudet försvann. Den blev lite slöare under 4000 svarv, men jag byter drevet när våren kommer.
Senast redigerad av 1 emtor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1213132
qsecofr skrev:
vetten skrev:Så bör du väl byta kamremmen också då den måste av för att byta drevet ska väl ändå bytas runt 12000 mil.
Både kamrem och vattenpump byttes för ca 6 månader sedan i samband med att vi köpte bilen.
Men jag byter nog remmen ändå när jag har isär sakerna.
Man kan göra en eget verktyg.
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1a.jpg
Kam verktyg
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1a.jpg (713.58 KiB) Visad 430 gånger
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1b.jpg
Kam V.
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1b.jpg (665.58 KiB) Visad 429 gånger
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1c.jpg
Kam V.
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1c.jpg (833.44 KiB) Visad 432 gånger
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1d.jpg
Kam V.
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1d.jpg (837.62 KiB) Visad 431 gånger
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1e.jpg[/attachment [attachment=0]Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1f.jpg
:-)-)
Bilagor
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1f.jpg
Kam V.
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1f.jpg (634 KiB) Visad 426 gånger
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1e.jpg
Kam V.
Kamaxel verktyg_V40_B4204T_1e.jpg (785.33 KiB) Visad 426 gånger
av qsecofr
#1213233
emtor skrev:Pass på bara att använda volvo sina låsverktyg om du byter VVT-drevet. (Finns på Biltema) Det finns en anledning till at volvo har tilverkat dom här verktygen,
Det finns två olika typer VVT-drev, det gamla har ett fjädersystem inuti och det nyare har en låspinne.
Den gamla typen med fjädersystem är lite svårare att montera.
Ingen av dom har nån sorts indikation eller märke på hur dom skal monteras.
Indikation behövs inte om man använder låsverktygen.
Har kontakter på Volvo Torslanda, skall se om jag kan låna ett verktyg där.
av qsecofr
#1213234
emtor skrev:
qsecofr skrev: Kan det var värt att byta olja och se om det tystnar?
Inte sannolikt att det hjälper att byta olja,-byt drevet och gör ren solenoiden. Ge solenoiden 12 volt och kolla om den rör sig.
Har samma fel på min V40. Kopplade ur solenoiden och ljudet försvann. Den blev lite slöare under 4000 svarv, men jag byter drevet när våren kommer.
Tänkte mest om det var dålig/fel olja och en lyftare som inte ville vara med riktigt.
Detta var innan jag visste om detta med vvt.

tack.
av qsecofr
#1213236
andersbe skrev:
qsecofr skrev:
vetten skrev:Så bör du väl byta kamremmen också då den måste av för att byta drevet ska väl ändå bytas runt 12000 mil.
Både kamrem och vattenpump byttes för ca 6 månader sedan i samband med att vi köpte bilen.
Men jag byter nog remmen ändå när jag har isär sakerna.
Man kan göra en eget verktyg.

:-)-)
Tack för bilderna, mycket lärorikt.
Ser att du har drevet på avgassidan, jag har det på insugssidan.
Men det är väl för att du har turbo och jag sugmotor.
av emtor
#1213281
För att spåra upp ljud så kann man använda en skruvmejsel eller nåt liknande som nån sorts stetoskop.
Håll handtaget inntill ørat och den andra endan mot det du vil kolla.
Lite svårt på VVT-drevet som roterar, men om du vil kolla ventillyftarna så funkar det.
av qsecofr
#1213365
emtor skrev:För att spåra upp ljud så kann man använda en skruvmejsel eller nåt liknande som nån sorts stetoskop.
Håll handtaget inntill ørat och den andra endan mot det du vil kolla.
Lite svårt på VVT-drevet som roterar, men om du vil kolla ventillyftarna så funkar det.
Tack det knepet känner jag till sedan länge. Är ju faktisk utbildad bilmek, men har aldrig jobbat med det.
Jag prövade detta men som du säger var det svårt att lokalisera ljudet detta med den metoden.
av qsecofr
#1214705
Ok, lånat lite specialverktyg för att låsa kammarna samt lossa remskivan på vevaxeln.

Då vvt drevet inte har någon krysskil, saknar märkning och kan sättas hur som helst så hade jag tänkt att göra följande.

Låsa kammarna i nolläge. kolla så att märkningen på drevet vid vevaxeln är i linje.
Lossa kamremmen.
Lossa vvt drevet samt byta det och packboxen innanför.
Montera dit det nya vvt drevet fast inte dra fast det så att det kan rotera fritt.
Sätta tillbaka kamremmen och sedan dra åt vvt drevet till rätt moment.

Har jag fattat rätt då?

Specialverktyg.
https://www.dropbox.com/s/m0zt9hzqnbid7 ... 8.jpg?dl=0


tack.
Mjukvara 3.0.3

Jag har den på min V60, inga problem alls. L[…]

Hej! Har just bytt upp mig till en XC60 T6 Rech[…]

Ja, det vore nog en bra ide att fixa.

D4 balansaxlar

Hej! Går i tankarna att köpa en v60/v90[…]