Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1212296
Kabeln till startmotorn är säkert inte en del av motorns kabelhärva, i alla fall inte den kabel som matar startmotorn. I motsats till de flesta andra ting i bilen behöver startmotorn väldigt mycket kräm. Det bör därför vara en synnerligen grov kabel mer eller mindre direkt från batteriet. Om den smält bör man dock ställa sig frågan vad det beror på, inte bara klämma dit en ny.
av Anders2017
#1212299
ja det är ju väldigt sant. Om det stämmer så borde det vara startmotorn som rasat kan man tycka men då borde det när brunnit på riktigt. Jag funderar på att ta hem bilen nu när jag fått reda på vad det är och se med egna ögon hur illa det ser ut. Bilen har fungerat helt utan några som helst problem i 30000 mil och nu detta öde. Hoppas bara att det inte är flera saker som gått sönder som följdfel iom detta. Kabelbränder är ju aldrig roligt.
av Anders2017
#1212364
andersuw skrev:Kabeln till startmotorn är säkert inte en del av motorns kabelhärva, i alla fall inte den kabel som matar startmotorn. I motsats till de flesta andra ting i bilen behöver startmotorn väldigt mycket kräm. Det bör därför vara en synnerligen grov kabel mer eller mindre direkt från batteriet. Om den smält bör man dock ställa sig frågan vad det beror på, inte bara klämma dit en ny.
Undra om kabeln till solenoiden är tillsammans med andra kablar som går förbi till startmotorn. Kanske den som isåfall smält ihop
av andersuw
#1212533
Kabeln till solenoiden är förstås en vanlig tunn kabel och det är tänkbart att den ingår i motorns stora kabelmatta. Men vad det egentligen handlar om får väl din verkstad ta sig tid att visa och förklara ordentligt. Sedan skulle jag som sagt se mig om efter bud på åtgärder från annat håll än den verkstad du nu lämnat in bilen till.
av andersuw
#1212549
Jag tror både TS och jag tänker på kabeln mellan solenoiden och startreläet. Exakt var startreläet sitter har jag inte koll på men jag gissar att det inte sitter alldeles i närheten av själva startmotorn och solenoiden.
av Anders2017
#1213004
Jag hämtade hem bilen från Volvo idag och ställde den i garaget. Bifogar två bilder på hur kablarna har smält ihop. Det är på det stället där dom passerar en rund plastklämma för att hålla dom på plats och efter 30 000 mil så har dom enligt min teori nöts av och smält ihop.
frågan är nu om det kan vara skador på övriga givare eller annat i systemet som skadats av att detta. återstår att följa kablarna för att se var dom tar vägen. Jag har inte kommit så långt än utan börjar med att lägga upp några bilder här.
Bilagor
IMG_4582.JPG
IMG_4582.JPG (367.64 KiB) Visad 599 gånger
av Anders2017
#1213006
Man kan se hur den röda plusledningen ärgat och förmodligen varit öppen och angripen ett tag. Min plan är att byta ut dom ledningar som gått av och använda vulktejp och krympslang och löda alla skarvar. Antar att det inte går att byta ut denna kabelmatta utan att även riva halva inredningen eller är det någon som vet var den utgår från.
Bilagor
IMG_4583.JPG
IMG_4583.JPG (440.42 KiB) Visad 598 gånger
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]