Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1212314
andersuw skrev:
Allinug skrev:@andersuw: Du får skaffa dig en Tesla Roadster. Den klarar 100 mil på en laddning.
Nä. Jag föredrar att köra så miljövänligt som omständigheterna tillåter och behöver dessutom lastkapacitet.
Då passar nog Teslas semi-truck dig perfekt! :wink:
#1212317
andersuw skrev:
Allinug skrev:Allt fler olika fordonstyper börjar använda sig av batteridrift: bussar, gruvmaskiner och elcyklar säljs som aldrig förr. Det är troligt att batteribranschen kommer att utvecklas och att man kommer att hitta lösningar inom alla dessa områden som kommer att samverka. En fordonstillverkare som enbart tittar på drivmedel som måste tankas kommer inte att hänga med. Man kommer knappast att göra elcyklar som drivs av vätgas eller diesel.
Din uppfattning delas inte av det stora flertalet beslutsfattare inom bilbranschen. De tror att batteribilen kommer att stupa på infrastrukturella hinder och att bränslecellsbilen istället kommer att bli det verkliga genombrottet för elektrisk mobilitet. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1201150
Nu har ju Kina också sagt att de kommer att fasa ut fossildrivna bilar och regeringen vill se 5 miljoner elbilar på gatorna 2020.
Jag har sett siffror på att det sålts 300-400 tusen elbilar förra året i Kina.
http://money.cnn.com/2017/09/11/news/ch ... index.html

Det skulle vara intressant att se siffror på hur många av dessa elbilar som är bränslecellsbilar och hur många som är batteribilar. Det talas mest om infrastruktur för laddning så jag får intrycket att det handlar mest om batteribilar.
#1212320
Allinug skrev: Det skulle vara intressant att se siffror på hur många av dessa elbilar som är bränslecellsbilar och hur många som är batteribilar. Det talas mest om infrastruktur för laddning så jag får intrycket att det handlar mest om batteribilar.
Bränslecellsbilar har ingen fungerande infrastruktur. Skulle vilja se nån som smidigt lyckas åka på en 200-milasemester i en bränslecellsbil. Känns inte riktigt som att det funkar lika bra som i en elbil precis.
Och man kan inte få ut vätgas ur eluttaget hemma heller.

Har ingen statistik på bränslecellsbilar i Kona, men i Sverige har det hittills i år sålts 5st Mira (som av vad jag vet är den enda bränslecellsbilen som sålts i Sverige).
Samtidigt har det sålts 14815st laddhybrider och elbilar. (Kanske är det nån laddhybrid som klassas som supermiljöbil.. men jag tror inte det...)
Skärmklipp 2017-11-17 16.35.23.png
Skärmklipp 2017-11-17 16.35.23.png (187.5 KiB) Visad 319 gånger
#1212330
Allinug skrev:Då passar nog Teslas semi-truck dig perfekt! :wink:
Det blir nog lite väl mycket av det goda är jag rädd. ;-)
#1212416
Allinug skrev:Allt fler olika fordonstyper börjar använda sig av batteridrift: bussar, gruvmaskiner och elcyklar säljs som aldrig förr.
Tja av de tre fordonstyperna du hänvisar till säljs två med hjälp av bidrag, så jag vet inte om det är så fantastisk försäljning eller om det är bidragsjakt?
Och när det gäller gruvmaskiner så är det väl kabel som gäller om de inte kör på diesel.
#1212421
Gruvfordonen är eldrivna med batteri. Spar tydligen rejält med pengar, mycket p.g.a besparingar på ventilation av vad jag förstår.

Sandvik säljer 40 tons hjullastare med eldrift:
https://www.aktuellhallbarhet.se/svensk ... vna-gruva/

Atlas Copco är också med på banan:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... rd-6875180
"De flyttar mer luft i vikt än de transporterar malm på ett år. Med batterier får de ner ventilationen och då minskar man energiåtgången. Det här är en liten revolution för gruvindustrin."

Gruvbolagen är ofta rätt långt fram när det gäller ny teknik. Volvo lastvagnar har helt självkörande lastbilar i Boliden-gruva i Kristineberg. (Dock inte eldriven där än.)
http://www.svenskverkstad.se/varldens-f ... sitineberg

Gruvdriften kan mycket väl vara helt elektrifierad före personbilarna.


Video med lite härlig svengelsk engelska:
[youtube]WFL59UOL7pQ[/youtube]
:)
#1212507
Vad kan det vara för bidrag som ökar försäljningen nationellt och internationellt?

Sedan, om man ska kunna gissa om batterfabriken är slöseri med skattepengar eller ej, så får man fundera på vad svensk industri har för inriktning, vilka arbetstillfällen som finns och vilka som försvinner. Den känsla som jag har är att svensk industri är duktiga på el och infrastrukturer kring el. Men vi kanske är duktiga på vätgas och olja också?
#1212587
Jodå. Till Sydtyskland från Mellansverige går det faktiskt smidigare än med en Tesla med största möjliga batteri trots att nätet av vätgasstationer ännu så länge bara befinner sig i sin linda. Självklart är det sedan en bra bit kvar innan nätet är tillfredsställande i alla avseenden. Men det är ju en bra början. :-)

Hur är det för övrigt med tillgången på Teslas snabbladdare i de svenska fjällen norr om Östersund. :wink:
#1212600
joel80 skrev:
Allinug skrev: Det skulle vara intressant att se siffror på hur många av dessa elbilar som är bränslecellsbilar och hur många som är batteribilar. Det talas mest om infrastruktur för laddning så jag får intrycket att det handlar mest om batteribilar.
Bränslecellsbilar har ingen fungerande infrastruktur. Skulle vilja se nån som smidigt lyckas åka på en 200-milasemester i en bränslecellsbil. Känns inte riktigt som att det funkar lika bra som i en elbil precis.
Och man kan inte få ut vätgas ur eluttaget hemma heller.
El är en väldigt flexibel och effektiv energibärare. Man kan faktiskt framställa vätgas genom att använda el som energibärare, men det känns kanske som ett extrasteg om man har batteri, men om man inte har något batteri så...

http://www.atl.nu/teknik/jan-gor-sin-egen-vatgas/

Tänker man till ordentligt när man planerar infrastrukturen så kan man ha fordon som drivs på många olika sätt.
#1212611
Tog bort alla långsamladdningsuttag och gjorde liknande bild med laddare med som lägst 3fas 400v 16A.
Skärmklipp 2017-11-18 18.12.14.png
Skärmklipp 2017-11-18 18.12.14.png (1.15 MiB) Visad 275 gånger
Finns såklart områden där är problematiskt även för elbilister, men det börjar bli bättre, även norrut.


I Europa har Tesla börjat få riktigt bra täckning om man bortser från öst-länderna. Men även där går det att köra elbil då Clever och andra skapligt stora aktörer börjat bygga infrastruktur. Det här är endast Teslas supercharger alltså:
Skärmklipp 2017-11-18 18.22.29.png
Skärmklipp 2017-11-18 18.22.29.png (715.16 KiB) Visad 275 gånger


Infrastruktur är ändå något som man rätt snabbt kan fixa... såg vi ju på E85 här i Sverige. Så oavesett vad som nu blir framtid går det ju att lösa. Men redan idag har man rätt okej utbyggt när det gäller snabbladdare för elbilar.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 52

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]