Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1212049
Allinug skrev:
VolvoB20 skrev: Nu vill man helt plötsligt grilla alla inom 10 meters radie innanför och utanför bilen genom ett 100.000 ggr så starkt magnetfält, till på köpet ett pulserande magnetfält. :-O) :-O) :-O)
Var har du fått det ifrån?
Hur tror du annars att du ska lyckas föra över några 100 kW från vägbanan upp till bilen kontaktlöst. Tror du magnetfältet stannar så här fint mellan spolarna i bilden.

Bild

Magnetfält är extremt svåra att stänga in eller skärma.

Speciellt om de ska föra över flera hundra kW över stora avstånd som det är mellan bilgolv och vägbana, det är enklare om man kan trycka dem mot varandra.

Bild
#1212125
Men på sådana vägar med svagare magnetfält borde man kunna ladda kontinuerligt. Då har man ju inte behov av att ladda ”flera hundra kW” som man vill ha på snabbladdare. Nu vet jag inte hur pass starka magnetfält som redan finns, men tekniken verkar ju fungera.
#1212134
Är det så att man har någon som står på samma laddare (tesla har två stlpar per laddare) får man dela på 150kw med den andra som laddar. Har den andra redan laddat ett tag kan hastigheten sjunkigt hos den så man ändå får nästan full fart.
#1212135
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Du laddar aldrig fullt på en långresa, (förutom innan du åker) du laddar så du kommer till destination eller där du tar paus nästa gång. Att ladda fullt tar längre tid per km laddning. (sista 20% går långsammare och när laddarna ändå är så pass tätt som dom är nu är det helt meningsöst/tidsslöseri) Man spar tid på att istället ladda 20-25 mil och sen köra 2 timmar och ladda igen. (Att stå och ladda i 75 minuter skulle man bara göra om man typ är på lunch och ändå står parkerad.)
Att tro att de flesta som stannar och laddar står och tar upp platsen i 75 minuter är felaktigt.
75 minuter tog jag upp för att visa skillnaden i hastighet mellan en pump och en laddare när du refererade till "Megastationen med 40 laddplatser"

Det blir ju inte mycket annorlunda för att man stannar och laddar lite på vareviga station man passerar. Man ska av vägen varje gång och köra till laddstation, man ska stå i kö vareviga gång, man ska koppla varje gång. Och det kommer ju att komma in 3 ggr så många bilar om man laddar 3 ggr så ofta istället på varje laddstation så kapaciteten på dessa 40 laddstationer blir ju inte våldsamt förbättrad av att småpytsa.

Dessutom vill man ju inte ha tokslut när man kommer fram till nästa laddplats, mycket kan ju hända längs vägen som olyckor med omvägar, köer, snö/kyla så man måste ha mera el till värmen, oplanerade stopp osv.

När man åker längre än 30-40 mil (eller vad nu den elbil man har klarar på en laddning) blir det att man får stanna och ladda på snabbladdare ja.

Den första laddningen skulle jag säga lägger inte på någon egentlig extra tid för de flesta. Efter 3-4 timmar i bil bör man ta en paus, kan passa på att äta eller fika och gå på toa. När man är klar kan man köra vidare.

Det är sen, när man alltså har resor över 50-60 mil som man kan tycka det blir jobbigt att behöva stanna igen redan efter kanske 2h igen för att ladda en halvtimme.

Så alla som känner att dom verkligen inte klarar av att lägga lite extra tid på de få långresor man har på över 50-60 mil under året får väl basera sitt bilköp på +60milaresor.
De som ändå inte kör så väldigt många sånna resor spar oftast tid över året med elbil på att slippa stå vid macken och tanka soppa och tänka på att bilen ska vara tankad för ens dagliga resor.

Det verkar vara rätt vanligt att man har ett tänk att all laddning ska ske vid snabbladdare och att man måste dimmensionera laddstationer efter hur mycket förbränningsbilar tankar. Men då 95% av laddningen (enligt siffror från Norge) sker med långsam laddning behövs det inte så många laddstolpar som man kanske tror.

Det man dock behöver göra är att överdimmensionera på vissa strategiska ställen, så att man klarar storhelgerna utan allt för långa köer och problem. T.ex "vanliga! sträckan upp mot Sälen... Där måste man se till att kanske i Mora ha en rejäl kapacitet så att man kan hantera fjälltrafiken.
Än så länge är det inte så stora problem, men om försäljningen nu fortsätter i samma takt kommer det inte vara allt för många år tills det blir märkbart jobbigt.

Men det här är ju lösbart.
#1212251
Idag presenterade Tesla sin Semi.
teslatruck.jpeg
teslatruck.jpeg (58.99 KiB) Visad 286 gånger
800km på en laddning. Snabbladdning i nya "Megachargers" ska kunna ge 640km på 30 minuter.

0-100km/h på runt 20 sekunder med 36ton trailer! Det är rätt snabbt för en semi.
0-96km/h (60mph) på runt 5 sekunder om man kopplar bort trailern!
Förarstolen placerad i mitten är ju lite speciellt...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tmotstand/

https://www.theverge.com/2017/11/16/166 ... lf-driving

[youtube]h_SjAcQeU1A[/youtube]
#1212256
Ja, du kommer att få forsätta tanka bilar så längre som de kräver att man tillför något drivmedel. Batteribilisterna kommer däremot att kunna skippa sladden så småningom och kunna ladda trådlöst.

Allt fler olika fordonstyper börjar använda sig av batteridrift: bussar, gruvmaskiner och elcyklar säljs som aldrig förr. Det är troligt att batteribranschen kommer att utvecklas och att man kommer att hitta lösningar inom alla dessa områden som kommer att samverka. En fordonstillverkare som enbart tittar på drivmedel som måste tankas kommer inte att hänga med. Man kommer knappast att göra elcyklar som drivs av vätgas eller diesel.

Batteribilen kan ingå i ett annat system där den inte bara fungerar som bil, utan också fungerar som ett energilager för hushållsel genererat t ex från solenergi. Din diesel- eller din vätgasdrivna elbil - den kommer bara att forsätta vara en bil.
#1212263
joel80 skrev: Idag presenterade Tesla sin Semi.
800km på en laddning. Snabbladdning i nya "Megachargers" ska kunna ge 640km på 30 minuter.

0-100km/h på runt 20 sekunder med 36ton trailer! Det är rätt snabbt för en semi.
0-96km/h (60mph) på runt 5 sekunder om man kopplar bort trailern!
Förarstolen placerad i mitten är ju lite speciellt...
Det gäller att surra fast lasten ordentligt! :D

Men den kan ännu mer, enligt Elon Musk på Twitter (https://twitter.com/elonmusk):
"It can transform into a robot, fight aliens and make one hell of a latte"

Dvs allt en lastbilschaufför någonsin kan behöva och önska sig! :D
#1212266
Alliung
Precis... diesel och bensinbilen/motorn har utvecklats i 100 år. Vi har kommit typ så långt man kan komma där. Elbilar och eldrivna fordon är precis i sin linda och utvecklingspotentialen är enorm. Det finns redan idag hemmaladdare att köpa som är induktion. Där du lägger en platta på gararge-golvet eller din P-plats som du parkerar ovanför. På bilar utan induktion inbyggt (vilket är väldigt ovanligt än så länge) krävs det att man installerar en platta under bilen också. Men tekniken finns och fungerar.

Även induktionsladdning under färd har testats och man kan ladda i motorvägsfarter. Den lösning jag såg en video på hade då bara 22kw laddning, vilket inte räcker till mycket mer än att hålla bilen i 110km/h plus ladda några enstaka km extra per mil körd i 110km/h. Men det går säkert att få upp hastigheten där, och i långsam trafik blir det som sagt mer över...
#1212272
joel80 skrev:Precis... diesel och bensinbilen/motorn har utvecklats i 100 år. Vi har kommit typ så långt man kan komma där. Elbilar och eldrivna fordon är precis i sin linda och utvecklingspotentialen är enorm. Det finns redan idag hemmaladdare att köpa som är induktion. Där du lägger en platta på gararge-golvet eller din P-plats som du parkerar ovanför. På bilar utan induktion inbyggt (vilket är väldigt ovanligt än så länge) krävs det att man installerar en platta under bilen också. Men tekniken finns och fungerar.

Även induktionsladdning under färd har testats och man kan ladda i motorvägsfarter. Den lösning jag såg en video på hade då bara 22kw laddning, vilket inte räcker till mycket mer än att hålla bilen i 110km/h plus ladda några enstaka km extra per mil körd i 110km/h. Men det går säkert att få upp hastigheten där, och i långsam trafik blir det som sagt mer över...
Audi har laddning via induktionsplatta.
IKEA har flera möbler med induktionsladdning. Snart kommer de väl med batteribilen "KÖRA" som man monterar ihop själv och laddar med induction. :wink:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 52
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]