...

Moderator: Moderatorer

#1211312
llesrof skrev:Å alla dessa jävla idioter som inte begriper att tända bakljusen när det börjar skymma framåt eftermiddagen. Några bilar framför mig åkte det en svart bil med släckta bakljus i eftermiddags. Den var i princip osynlig. Så här skall de lära sig: I samband med att polisen stoppar dem och ger dem dryga böter så skall föraren även erhålla en rejäl örfil av konstapeln så att de alltid minns att tända bakljusen.
Ja jäkligt obehagligt är det. Vad ska man göra liksom? Jag hamnade bakom en häromdagen. Blinkade lite med mina halvljus med ljusomkopplaren sen körde jag om så att jag skulle slippa ha den framför.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1211321
SBergdahl skrev: Vad ska man göra liksom? Jag hamnade bakom en häromdagen. Blinkade lite med mina halvljus med ljusomkopplaren sen körde jag om så att jag skulle slippa ha den framför.
Jag gör lika dant. Efter ett par blinkningar, åker jag om. Då är det lättare för en eventuell polispatrull att upptäcka syndaren. :wink:
#1211448
Jag slänger på helljuset (om omgivningen tillåter) om personen inte fattar efter x påtryckningar.
Då ser jag bilen och till slut brukar polletten trilla ner, men långt ifrån alltid.
#1211612
grillchips skrev:Jag slänger på helljuset (om omgivningen tillåter) om personen inte fattar efter x påtryckningar.
Då ser jag bilen och till slut brukar polletten trilla ner, men långt ifrån alltid.
Jag blinkar några gånger med helljuset och därefter skiter jag i dem och hoppas att de inte orsakar en olycka samt hoppas att de stoppas av polisen och börjar käfta emot så att de får ett batongslag. Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
#1211614
Eftersom instrumentbelysningen är tänd även i DRL-läge på de flesta bilar har de ingen aning om att de åker utan belysning. Åkte bakom en Kia Rio idag som var kolsvart och blinkade och tutade. Ingen reaktion överhuvudtaget.
#1211616
llesrof skrev:Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
Vad svarar de? :)

Körde ju efter en dansk som blinkade höger men släpet vänster i somras, kände mig lite tvungen att berätta efter några korsningar när han skulle in på företaget bredvid mitt. Han uppskattade gesten :-)-)
#1211629
llesrof skrev: Jag blinkar några gånger med helljuset och därefter skiter jag i dem och hoppas att de inte orsakar en olycka samt hoppas att de stoppas av polisen och börjar käfta emot så att de får ett batongslag. Är det inne i byn och de svänger in i ett bostadsområde så har jag någon gång kört efter och snällt berättat att de kört utan bakljuset tänt. Hittills har ingen tagit illa upp.
Ja, oftast ser jag ju bilen framför ändå även utan mitt helljus, det är bara jag som blir irriterad i det läget och "jävlas" lite extra.
Häromåret åkte jag bakom en bilist i området där jag bor och denne hade helt nedsläckt bil varpå jag blinkade friskt, bilen körde in till kanten och stannade och såg livrädd ut varpå jag förklarade situationen. Hoppas han lärde sig något iaf, jag ville ju bara väl. :lol:
#1211634
Detta med lyset borde vara en obligatorisk grundinställning för bilar avsedda för nordisk marknad. Motsvarighet till varselljus och bakljus alltid på, punkt.

Pissenkelt att implementera med all säkerhet, att ticka av några boxar i ljusmodulens programmering innan leverans...
#1211896
Ja flertalet av dem saknar autoläge, kan inte lämnas i halvljusläge för då är belysningen på när bilen låses, och instrumentbelysningen är tänd i DRL läge. Som gjort för att det ska bli fel med andra ord.
  • 1
  • 414
  • 415
  • 416
  • 417
  • 418
  • 544
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]