- fre 03 nov 2017, 23:27
#1209034
Är det möjligen LF Kalmar det handlar om? Min far har nyligen haft en dispyt med dem angående inlösen av en Passat -10. De värderade bilen lågt i hans ögon och var omöjliga att förhandla med. Det slutade med att en opartisk värderingsman anlitades och värderade bilen högre så LF fick betala den högre summan som pappa begärde från början + arvode för värderingen. Motiveringen var att det fanns en bil på blocket för den summan de erbjöd honom med samma mil som pappas. Att den saknade dragkrok och att kamremsbytet skulle göras om 200 mil (nyss gjort på pappas bil) spelade ingen roll.
Nåja, där sa man att rep fick uppgå till 80% innan det blev inlösen.
Har du fått ett bra bud på inlösen? I så fall är det nog bara att acceptera. Om inte - försök förhandla med dem och ta in en värderingsman om det behövs och du tycker att du har kött på benen. Om han värderar till samma eller lägre får du betala en del av arvodet (500kr + några procent hade det blivit för pappa) värderar han bilen högre slipper du betala kostnaden + får det högre beloppet. Om det inte plötsligt blir lönt att laga bilen då...
I pappas fall gjorde skadeverkstaden en skadekalkyl på 85000kr på en frontalkrockad bil utan att ens öppna huven vilket jag tycker är lite anmärkningsvärt.
Nåja, där sa man att rep fick uppgå till 80% innan det blev inlösen.
Har du fått ett bra bud på inlösen? I så fall är det nog bara att acceptera. Om inte - försök förhandla med dem och ta in en värderingsman om det behövs och du tycker att du har kött på benen. Om han värderar till samma eller lägre får du betala en del av arvodet (500kr + några procent hade det blivit för pappa) värderar han bilen högre slipper du betala kostnaden + får det högre beloppet. Om det inte plötsligt blir lönt att laga bilen då...
I pappas fall gjorde skadeverkstaden en skadekalkyl på 85000kr på en frontalkrockad bil utan att ens öppna huven vilket jag tycker är lite anmärkningsvärt.