Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
#1206733
det var ena väldiga utläggningar för att få veta oljenivån, själv rycker jag upp stickan och kollar, tar 10 sekunder med att öppna huven inräknat
av andersuw
#1206738
@osla och Derank,

Har inte direkt påstått att jag gillar att kolla oljan på det här sättet. Tvärtom har jag sagt att jag gärna använt en gammal hederlig sticka eller en vettig elektronisk oljenivåmätare istället om det funnes någon på min V70 D4 -15.

Men vill man veta med bättre precision än ca en liter hur det ligger till med oljenivån på en VEA-motor finns inga andra alternativ än det jag berättade om. Och det verkar som om vissa i tråden, exempelvis trådskaparen, är intresserade av saken. Alltså berättade jag några ord om det hela.

Varför ni två tar er tid att berätta att ni inte är intresserade har jag däremot ingen aning om. Det är ju verkligen förspilld möda med tanke på att det alls inte var någon av er jag hade i åtanke när jag skrev.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1206749
andersuw skrev:@osla och Derank,
Varför ni två tar er tid att berätta att ni inte är intresserade har jag däremot ingen aning om. Det är ju verkligen förspilld möda med tanke på att det alls inte var någon av er jag hade i åtanke när jag skrev.
Det är två saker jag tycker är synd på "jagrullar". Dels är det kommentarer som den du länkade till, och dels att det blir förs in diskussioner om samma ämne i många trådar, även om dessa kommentarer inte hör hemma i det ursprungliga ämnet för tråden.
av Dieselvolvo
#1206786
andersuw skrev:@osla och Derank,

Har inte direkt påstått att jag gillar att kolla oljan på det här sättet. Tvärtom har jag sagt att jag gärna använt en gammal hederlig sticka eller en vettig elektronisk oljenivåmätare istället om det funnes någon på min V70 D4 -15.

Men vill man veta med bättre precision än ca en liter hur det ligger till med oljenivån på en VEA-motor finns inga andra alternativ än det jag berättade om. Och det verkar som om vissa i tråden, exempelvis trådskaparen, är intresserade av saken. Alltså berättade jag några ord om det hela.

Varför ni två tar er tid att berätta att ni inte är intresserade har jag däremot ingen aning om. Det är ju verkligen förspilld möda med tanke på att det alls inte var någon av er jag hade i åtanke när jag skrev.
Stort Tack andersuw för tiden och energin du har lagt ner på att skriva! :-)-)
Begriper mig inte riktigt på min mätare.....ungefär varannan gång så visar den låg eller ok....och någon enstaka gång så ändrar den sig, för att sedan ända tillbaka. Märkligt är de! Vore intressant att läsa av exakta värdet. Går det att se ev. tidigare varningar för oljenivån? Alltså om det lagras?
av andersuw
#1206794
Att det kan flaxa lite mellan "låg" och "OK" när nivån ligger nära gränsen dem emellan är nog inte så konstigt. Räcker ju då med minsta skillnad i bilens lutning e. dyl. för att det skall slå över. Att sensorn är rätt känslig är också något jag kunde se idag. Kollade inte så noga vad "upplösningen" på signalen kunde tänkas vara men det var decimaler på millimeterangivelsen även om jag inte brydde mig om att skriva ut dem och nivåvärdet det exakta nivåvärdet "flaxade" en aning medan jag läste, åtminstone till en början.

Vet inte säkert om det går att se i VIDA om man fått tidigare varning för oljenivå. Det jag kan se är att det finns felkoder för alltför låg och alltför hög oljenivå och dessa lagras precis som alla andra felkoder tills de raderas fast de kan övergå från att vara "aktiva" (felsymptomet kvar) till att vara "inaktiva" (felsymptomet upphört) när man fyllt på så att nivån är rätt igen. Men jag skulle tippa på att dessa koder inte sätts förrän man får en "skarp" varning för alltför låg eller hög oljenivå, inte när bilen säger till första gången att det är dags att fylla på. Rimligen kommer ju tillsägelsen i så pass god tid att man utan alltför mycket möda skall hinna fylla på innan det blir kris.
av andersuw
#1206919
Efter lyckligen genomförd service idag läste jag av oljenivån på nytt. Och ja, det verkar dessbättre som min PST kan sina saker och fyllt precis rätt mängd olja. :D

Idag var det 5,2 liter och före service 5,3 efter ca 1000 mils körning sedan föregående servicetillfälle. Bilen står på samma plats som igår så lutningsskillnader kan knappast förklara att jag hade aningen högre oljenivå före service än efter. Sannolikt handlar det om mycket låg oljeförbrukning i kombination med att min gamla olja var aningen utspädd av kondensvatten och/eller diesel.

För den som till äventyrs är intresserad visar jag en bild på hur det ser ut när man i brist på andra rimliga alternativ (ingen manuell sticka, bedrövlig digital visning av nivån i kombinationsinstrumentet) kollar via VIDA hur mycket olja man faktiskt har på en VEA-motor. Bilden avslöjar också att de som programmerat VIDA inte är ofelbara. Vid "ECM - Tid sedan motoravstänging" står det "90 s". Det borde ha stått "90 m" eftersom parametern ändras så långsamt att man snabbt inser att det omöjligen kan handla om sekunder utan istället om minuter.
VIDA - oljenivå.jpg
VIDA - oljenivå.jpg (125.41 KiB) Visad 443 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1206971
Ha! Inga programmerare är ofelbara. Idag har jag letat efter ett fel i sekvensen i ett program jag håller på med. Kunde inte se felet. Till sist kom jag på att det jag skrivit var rätt, men en parameter, som en annan programmerare lagt in, var noll, vilket innebar att inget hände i det steget och sekvensen blev aldrig klar.
av S80_140HK
#1206996
För mig som är gammalmodig så tycker jag det är fantastiskt skrattretande att man valt att inte ha någon oljesticka :lol: Snacka om att krångla till ett moment som egentligen borde vara så enkelt som möjligt för att även personer utan tekniskt kunnande ska kunna säkerställa oljenivån.

Men det handlar ju om att Volvo inte vill att folk ska kunna skruva med Volvos bilar. Allt ska ske på verkstad.

Men det finns en anledning till att jag väljer att åka bilar som är äldre än 25år också...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1207015
S80_140HK skrev:För mig som är gammalmodig så tycker jag det är fantastiskt skrattretande att man valt att inte ha någon oljesticka :lol: Snacka om att krångla till ett moment som egentligen borde vara så enkelt som möjligt för att även personer utan tekniskt kunnande ska kunna säkerställa oljenivån.

Men det handlar ju om att Volvo inte vill att folk ska kunna skruva med Volvos bilar. Allt ska ske på verkstad.

Men det finns en anledning till att jag väljer att åka bilar som är äldre än 25år också...
Jag tror faktiskt tvärtom. Det är för att "Personer utan tekniskt kunnande" inte använder oljesticka, som man infört "digital" varning om att oljenivån är för låg. Men det vore inte fel, att som på min bil, ha både oljesticka, och "digital" varning.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]