Hann med lite meckande ikväll.
Åkte och köpte slang på biltema för att byta "paketet" som är kopplat till insug, rör mot turbo samt en komponent som sitter under insuget.. vet ej vad den heter just nu.
De gamla var torra och såg ut att vara påväg att spricka vid anslutningarna.
Så ny fräsch slang kapades till med hög precision i en steril miljö..
Dessvärre så var alla slangar utom en 10mm invändigt, den mot röret vid turbon var såklart 8mm och jag köpte bara 10mm. Men men, lär ändå tillbaka och skaffa en vinklad slangbit, för den som sitter på insuget lär det vara vinkel på för att slippa veck vid anslutningen.
Sen så hittade jag en eventuell läcka i systemet!
Det sitter två stycken slags backventiler i denna slanghärva och när jag blåste i "fel hål" på ventilen vid insuget så släppte den genom all luft!! Så jag tog isär den och blåste från rätt håll och sedan från fel håll igen och då var det tätt.
Kan det vara så att trycket i insuget dränerades vid denna ventil och därför kändes det som att motorn stryptes? Får se om den fortsätter hålla tätt när jag skruvat tillbaka allt.
Kollade upp vänster bakbroms och mycket riktigt hade den nypt fast runt bromsskivan.
Änden på kolven såg mycket ofräsch ut. Och den kärvade som fan till en början.
Jag ville ta bort hela oket och trycka ur kolven men visste inte ifall det skulle spruta bromsvätska överallt, sätta slangklämma på bromsslangen gick inte för den är ju stenhård?!
Så jag gjorde det bästa av situationen och tryckte ur kolven en bit, tog en smärgelduk och putsade lite och så i med en skvätt bromsvätska under damasken för att smörja litegrann. Sen tryckte jag in kolven med ett pressverktyg.
Tryckte in och ut kolven ett par gånger tills den kändes lite bättre än innan, men jag vill helst ta bort hela oket längre fram bara jag vet hur jag ska göra med bromsslangen.
Passade på att ta smärgelduken på glidpinnarna också för det var nå gammalt fett och smuts på dem.
Gjorde också så att jag rengjorde gummit där glidpinnarna går genom och hade i lite silikonfett för de gick riktigt trögt att få ur och i, så det kanske har ställt till en del med.
Håller på att bygga en adapter för att koppla på tryck vid läcksökning. Vanligt ändstopp med en luftnippel på. Inte klar än men på G.