Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
#1205894
kralles skrev:Fanns verkligen powershift så tidigt som 2009 ??
Efter lite Google så verkade S40,C30,C70 samt V50 2.0D få Powershift från modellår 2009 i Sverige.
V70 samt S80 2.0F från 2009.
av snabbis
#1205906
Har inte förra ägaren bytt olja, så gör det direkt, den ska bytas på 8000mil. Lådorna blir riktigt bra av oljebyte+filter.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
av Daniel73
#1205941
För farsan slutade hans PS problem med först lamell yte och sedan byte av hela växellådan.
Totalsumma 81000kr

Oljebytesintervallet är 9000mil
Väldigt viktigt att det sköts.
av Yaniz
#1205969
KenZoo skrev:
Ringde för övrigt till förra ägaren som kunde svära på att det aldrig hänt han.
Ja, är det inte konstigt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1205990
Har den gått 9 på samma olja så är det mer än dags. Om den fungerar igen efter oljebyte, halvera intervallet för er egen skull. Det är typ 6000 mil i fordarna, och det är nog i överkant det också.
Användarvisningsbild
av SRT
#1206053
Känner igen felet från en Ford med automatlåda som slirade och slutade att lägga in sista växeln.Enligt verkstaden var det en solenoid som hade tackat för sig.Det egendomlig var att om den stod still några dagar så växlade den plötsligt bra igen en period innan samma fel återuppstod.Hör efter med vettig verkstad innan ni byter all växellådsolja som jag gjorde till ingen nytta för några tusen kronor.
av Foltep
#1207444
Kan också vara kylarvätska i lådan. Läcker in i oljekylaren. Min växlade lite hårt och slirade lite konstigt mellan växlarna ibland. Enligt mekanikern så var de inget symptom på kylarvätska i lådan, problemet skulle snarare vara som de du beskriver Isf. Men hur som helst begärde jag att de skulle ta ett oljeprov och de visade sig vara kylarvätska i lådan, men i ett tidigt stadie enligt mekanikern. Blev växellådsbyte och ny oljekylare. Fick tillbaka bilen igår och nu går den fint. Jag har en V70 d3 2011.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]