Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206013
Go´middag.

Jag åkte till mitt garage för att börja fixa med motorvärmarkablage. Men jag hittar inte några enkla ställen som på V70 N, S80 att lyfta bakvagnen, så min fråga är nu:

Vart fasen lyfter jag min 2009 V70 2,5 FT bak när jag vill lyfta hela bilen med en 4-armad pelarlyft?

Är det bara de yttre domkraftsfästena som är tillgängliga i bakvagn om man går efter Volvos instruktioner? Innanför dessa sitter det ju plastkåpor o täcker halva underredet...

Mvh
#1206019
Innanför de bakre domkraftfästet i tröskellådan finns en kraftig rambalk men du får lägga träklossar emellan som "når" upp till balken så att säga.
#1206033
Tack, men... Men det är ju plast, plast o åter plast under på min...

På bilderna så ser ni vänster bakhjul fotat från höger, framför höger bakhjul o snett bakåt.

Bild
Bild
Bild

Tittar jag för långt in, så att säga eller är det nått annat jag missuppfattar grovt ??:-/
#1206048
js1 skrev:Har du tittat på bilderna i tråden jag länkade till?
Jajjamen, men jag kände inte alls igen mig. Så därför gav jag mig nu ut till bilen ett varv till, och längre in under bilen och ser nu att det ser likadant ut på min, som på dina länkade bilder. Puh! Tackar! :-)-)

Det innebär alltså att Volvo lyckats med konststycket att försänka sina bakre inre lyftpunkter, så att man måste palla upp på lyften för komma åt att lyfta där?! JÖSSES! :shock: Törs jag lyfta så med pelarlyft, tänker om nån kloss skulle tilta/spricka eller på annat sätt ge med sig.

Blir å fundera lite nu...

(Vad för rostskyddsmassa är det som sitter på bilen, i länken?)

Mvh
#1206049
Om nu en kloss skulle spricka faller ju inte bilen till marken, den faller ner med tröskeln mot bärarmen på din pelarlyft.
#1206050
Jag har för mig att det finns distanser hos Volvo att lägga emellan om man nu inte vill göra egna klossar
#1206060
js1 skrev:Om nu en kloss skulle spricka faller ju inte bilen till marken, den faller ner med tröskeln mot bärarmen på din pelarlyft.
Och det är inte ok med kanske en vikt plåt och/eller knäckt plast som resultat. Så blir att kolla med Volvo o se vad dom kan ha.

Mången tack för all hjälp i tråden. :)
#1206080
Fast om du lyfter med pelarlyft lyfts ju bilen rakt upp. Du får inga sidokrafter som gör att klossen kan kantra och bilen falla ner som det blir när man bara lyfter i en punkt med en garagedomkraft. Jag har alltid använt träklossar utan problem.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]