Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
#1204302
Det var inte DIM som var felet. Då återstår nog bara kabelbrott. Är det någon som kan ge lite tips. Byter man en hel kabelstam?
av andersuw
#1204334
Hur pass erfaren är du när det gäller bilel eller el överhuvudtaget? Allmänt kan sägas att tempsensorn säkert ger signal till ECM (Engine Control Module) som i sin tur matar informationen vidare till DIM (kombinationsinstrumentet) via CAN-nätet (det huvudsakliga datanätet) via CEM (Central Electronic Module). Om det var fel på CAN-förbindelsen borde all möjlig information ha bortfallit ur DIM så det är nog inte där felet sitter. Du borde således kontinuitetsmäta (resistansmäta) ledningen från sensorn till ECM för att verifiera att det är där felet sitter. Om du har avbrott (oändligt hög resistans) gäller det sedan att hitta exakt var brottet sitter. Vanligen brukar man inte behöva byta hela kabelstammen utan kan laga där det gått av, vanligen vid något ställe där kabeln legat och skavt.

Du skrev tidigare att du hade felkod på tempmätaren. Har du den exakta felkoden (inte uttolkningen av den)? I så fall kan man kanske få lite ytterligare vägledning via VIDA (Volvos verkstadsprogramvara) om hur man skall felsöka.
av ulfs
#1204857
Inte speciellt erfaren av bilel. Utbildade mig till bilmekaniker för 35år sedan, har aldrig jobbat med det.

Jag låter Volvo ta detta problem så kan jag fortsätta med övriga bilar.

Felkkoden på tempgivaren har jag inte, fick en beskrivning med bilder utskriven. Står inte Felkoden bara vad som kan vara fel.
av ulfs
#1205568
Mysteriet med den förlorade tempmätarfunktionen fortsätter.

Jag har idag talat med Volvo och det är kontakt mellan tempgivaren och motorstyrenheten?

Deras tanke är att det kanske kan vara något fel på styrenheten? Jag bad om Bosch och/eller Volvonr. och tar dit en begagnad så får vi se hur det artar sig.

Är det någon som upplevt samma sak tas tips tacksamt emot. ??:-/
av MickeM
#1205580
Vilken styrenhet talar vi om då?

ECM?
Undrar om Volvo kan göra nått vettigt med en ny begagnad sådan?
Dom behöver nog en omladdad med virgin-fil för att kunna få den att lira i så fall. (dvs "tömd")
Men kan ha fel...
av ulfs
#1205586
Ja just det ECM. Han jag får den av sa samma sak, man kodar ur den innan man kodar in den typ.
Han på Volvo sa att det ibland funkar ändå och att de har gamla mjukvaror man kan prova med.

Kan man på något sätt kolla ECM:s funktion när den är urtagen?
av andersuw
#1205655
Om du hade bilen inne hos Volvo, läste de då inte ut felkoderna? Vilken/vilka koder har du i så fall? Jag menar själva koderna, inte klartextuttolkningen av dem.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1205661
Jag har förstås hjälpt några att även klona ECM.

Har du en begagnad ECM och din nuvarande så kan jag flytta startspärren till den "nya" begagnade. Kan även lägga in rätt mjukvara om det råkar vara så att du ex.vis fått en från automat och ska manuell etc etc.

Då slipper du förövrigt åka in till Volvo för att programmera in den.


PM för info om detta
av fredriknilsson
#1205860
Men vänta här nu. Är det inte så att V70 tar signal från flera ställen när det gäller temperaturen? Vänster backspegel till ECM och höger till DIM, eller om det var tvärtom? Därför kan bilen gå bra även om temp.sensorn visar fel eller saknas i DIM?

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]

Som jag nämnde-kolla ärvärderna p&a[…]

Har samma dimension och hade också Nokia hak[…]