- fre 13 okt 2017, 23:20
#1204334
Hur pass erfaren är du när det gäller bilel eller el överhuvudtaget? Allmänt kan sägas att tempsensorn säkert ger signal till ECM (Engine Control Module) som i sin tur matar informationen vidare till DIM (kombinationsinstrumentet) via CAN-nätet (det huvudsakliga datanätet) via CEM (Central Electronic Module). Om det var fel på CAN-förbindelsen borde all möjlig information ha bortfallit ur DIM så det är nog inte där felet sitter. Du borde således kontinuitetsmäta (resistansmäta) ledningen från sensorn till ECM för att verifiera att det är där felet sitter. Om du har avbrott (oändligt hög resistans) gäller det sedan att hitta exakt var brottet sitter. Vanligen brukar man inte behöva byta hela kabelstammen utan kan laga där det gått av, vanligen vid något ställe där kabeln legat och skavt.
Du skrev tidigare att du hade felkod på tempmätaren. Har du den exakta felkoden (inte uttolkningen av den)? I så fall kan man kanske få lite ytterligare vägledning via VIDA (Volvos verkstadsprogramvara) om hur man skall felsöka.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut