Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1205165
Hej,

Har fått ett pris om 5500 kr på Mekonomen för byte av kam- och multirem med tillhörande löp- och spännrullar.

Är det ett bra pris eller ska jag leta vidare? Vad tycker ni? Motorn är B5254T6.
#1205223
Ligger på ungefär samma på volvo verkstad
#1205237
Har nyss gjort det på min 10 år gamla Volvo. Fixat på Volvo o då vet man att man får bra saker. Krasst så för mig blir det bara detta byte på bilen. Rem ska bytas efter 10 år eller 18 k mil. Så nästa gång när den är 20 år. Mitt råd satsa på kvalité. Motorras är så dyra...
#1205238
Helt ok pris och det ligger i krokarna av vad jag fick betala på Volvo-verkstad för detta jobb jag inte hade tid & lust att fiffla med själv.

Var glad att du inte har en V6:a typ tidigt 2000-tal från VAG-gruppen... där snackar vi grova pengar såpass att det nästan är lika bra att skrota kärran när det är dags för byte - om man ska göra det på märkesverkstad.
__
PS. Exakt samma motor för min del, B5254T6 och det är 10-årsgränsen och inte 18k milgränsen som triggade bytet.
#1205262
Kolla vad volvo tar. Brukar bara skilja 100 lappar mot mekonomen och då jobbar ju de på volvo daglige med sådana bilar vilket för mig betyder de får jobbet. :D
av xAx
#1205306
Har just fått offert från lokala Volvoverkstan: 7200 kr.

Tycker det är väl svagt att de debiterar för två olika jobb (jobb 1: kamrem, spännare, styrrulle + jobb 2: multirem, spännare) när jobb 2 till största delen ingår i jobb 1.

I själva verket debiterar de ett jobb 2 gg dvs jobbet som tillkommer vid kamremsbytet är endast jobbet med spännaren för multiremmen samt kostnad för multiremmen och dess spännare. Allt utom spännaren till multiremmen måste ju väck i vilket fall som helst.

Som jag ser det utgör merarbetet demontering och montering av multiremspännaren samt kostnad för multiremmen. Byta multiremspännaren tar max 10 minuter för van mekaniker. Tänker jag fel?

Iofs så debiterar Mekonomen på samma sätt.
#1205360
Leopold skrev:Helt ok pris och det ligger i krokarna av vad jag fick betala på Volvo-verkstad för detta jobb jag inte hade tid & lust att fiffla med själv.

Var glad att du inte har en V6:a typ tidigt 2000-tal från VAG-gruppen... där snackar vi grova pengar såpass att det nästan är lika bra att skrota kärran när det är dags för byte - om man ska göra det på märkesverkstad.
__
PS. Exakt samma motor för min del, B5254T6 och det är 10-årsgränsen och inte 18k milgränsen som triggade bytet.
Behöver inte gå så långt som till V6, för ca 8 år sedan skulle Audi Gbg ha 11.000 för att byta kamrem på en Audi TT -00. Gjorde det på en Meca-verkstad för halva priset inkluderat byte av bromsvätska.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]