Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1205075
Min VEA-fyra går helt ryckfritt (peppar, peppar) och fel kan det bli på vilken motor som helst.
#1205145
andersuw skrev:Min VEA-fyra går helt ryckfritt (peppar, peppar) och fel kan det bli på vilken motor som helst.
Min spinner som en katt.

Man hör bara dom som är
Missnöjda och med tanke på hur många VEA som rullar på vägarna så behöver man inte vara orolig
#1205171
Så tror jag också. Visst är det en och annan VEA-motor som drabbats av problem av ett eller annat slag. Men om något av dessa (vid sidan av EGR-ventilen där ju Volvo vidtagit åtgärder) drabbade mer än ett fåtal skulle det vara mycket mer liv om saken än vi nu kan se, inte bara här på forumet utan också i media.
#1205192
trasker skrev:Gällande uppgiven förbrukning så är min erfarenhet att den stämmer sämre för automat än för manuell.

Vår V70 D4 AWD Automat -14 (alltså 5 cylindrig 181 hk) går på 0,78 i snitt över de senaste 300 milen varav 30% stad och 70% landsväg.

Kör man motorväg eller landsväg så att lådan kan använda lockup tycker jag den är snålt, men stadskörning ökar på förbrukningen markant.

I sommar drog vi också husvagn i 550 mil och snittet då hamnade högre än jag kunde trott, lite drygt 1,3 liter/mil.

Men, underbar motor och skönt med automat :)
Ja, det ante mig att siffrorna är något förskönade. Nu är det ju mest landsväg jag kör eftersom jag bor på vischan. 1, 3 liter/milen? Huvaligen! :shock: Men visst, det kostar att ligga på topp när man har minivillan med sig :lol:
Så då förmodar jag att du är nöjd med den 5 cylindriga motorn då? Varför valde du den framför den 4 cylindriga?
#1205195
Perra83 skrev:1,6 DrivE och D2 är PSA. D2 blev sedan VEA 2L.

Om du verkligen inte behöver AWD köp då en FWD.
Har du kikat något på V60 CC eller är det 70-serien du behöver?

Förbrukningen är högst individuell.
Ja, kanske FWD är det man borde satsa på, i alla fall om man vill åka snålt. Ja dessvärre är det 70-modellen jag behöver och det p.g.a. stora hundar. Fast egentligen tycker jag V70:n är för liten men hittar ingen bättre bil, Mercedes är större och säkert även Passat men no thank's så egentligen är det väl en Scania 24 meters jag borde satsa på 8)
Jag har en V70 till och den är i årsmodell 2007 och den har ett skapligt utrymme. Med hundbur i den så går det men i nya modellen så är hundbur tveksamt så då får det bli grindar med smutsigt bagageutrymme till följd :( Å byta hundstorlek till mindre är inte heller aktuellt.
#1205200
andersuw skrev:Uppgiven bränsleförbrukning är alls inte tillförlitlig annat än i relativt avseende, d.v.s. en bil med högre uppgiven förbrukning drar i allmänhet också mer än en bil med lägre uppgiven förbrukning. Men alla drar avsevärt mer än uppgivet. Det är inget speciellt för Volvo utan gäller alla nyare bilar. Det är heller inte biltillverkarnas fel enligt min mening. Felet ligger hos dem som utformat reglerna för förbrukningstestet. Där finns alla möjliga kryphål som tillverkarna helt lagligt kan utnyttja. Och det måste de förstås också göra om de inte vill bli utslagna ur konkurrensen. Dessbättre är nu nya regler under införande som förhoppningsvis kommer att ge oss lite mer realistiska siffror framöver.

Min egen V70 D4 -15 FWD VEA aut. har en uppgiven förbrukning på 0,45 blandad körning men det kommer jag ju aldrig i närheten av ens vid ren landsvägskörning. Vad den egentligen drar i blandad körning är lite svårt att säga eftersom det beror så mycket både på blandningen och hur man kör. Men du får nog i vart fall räkna med att lägga på ett par deciliter. Vad jag noggrant testat är vad man kan testa rätt enkelt, det vill säga hur mycket bilen drar vid körning i konstant fart på landsväg. Där landar jag på ca 0,5 vid 90 km/h och ca 0,6 vid 110 km/h (verklig fart, inte mätarfart och verklig förbrukning, inte färddatorförbrukning).

Vad du skall köpa? En sån som jag köpte förstås. Vad annars? :D Skämt åsido skulle jag faktiskt föreslå en D4 med VEA-motor och åttastegad automat, vilket i sin tur innebär att bilen måste vara en sen MY -14 eller nyare. Före dess finns inga bilar med VEA-motor att tillgå. Den drivlinan har den fördelen att den går snålare än tidigare alternativ med automat. Och låg förbrukning ger lägre skatt och lägre bränslekostnad. Det är också en mycket trevlig drivlina rent körmässigt. Lådan växlar nästan omärkligt och motorn går tyst och mjukt, i alla fall för att vara en diesel. Den är också Euro 6 vilket kan visa sig betydelsefullt om det börjar dyka upp dieselförbud här och där i vissa städer. Euro 6 minimerar då risken att du drabbas. För att få Euro 6 på de femcylindriga motorerna måste du välja MY -16. Före dess var det Euro 5 där.

Närmare bestämt skulle jag också föreslå att du satsar på en sen MY -15, precis som jag gjorde. Varför jag gör det framgår av det här inlägget:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1196834
Det låter bra att det kommer nya regler kring förbrukning. Det där med konkurrens är ju rena tramsigheter! Ja automat är jag sugen på med tanke på att jag har problem med lederna till och från och det skulle då underlätta att slippa frikoppla. Hur mycket mer i bränsle kan en sådan dra jämfört med en manuell? Yes, inköp av bil m. Euroklass 6 är nog ganska så klokt. Jag skall kolla din länk imorgon för nu vill mina hårbollar ha sen kvällsmat (det råkade visst bli det då jag fastnade här). TUSEN TACK ALLIHOP FÖR ALLA ERA SVAR - NI ÄR TOPPEN GUYS! :D
#1205203
Jag kör också femcylindrigt, närmare bestämt en D5 230 hk/470 Nm med automatlåda och AWD i en XC70. Typisk förbrukning med 1600 kg 250 cm bred husvagn bakom är knappt 1,2 l/mil. Kör jag i husvagnsfart men utan vagnen ligger jag på ungefär hälften. Normal blandad körning på 0,7-0,8 l/mil.
#1205211
VolvoNettan skrev:Ja automat är jag sugen på med tanke på att jag har problem med lederna till och från och det skulle då underlätta att slippa frikoppla. Hur mycket mer i bränsle kan en sådan dra jämfört med en manuell?
Skall man tro de officiella förbrukningssiffrorna, och det tror jag man kan göra om man tittar på bilar i samma generation och det är den ungefärliga skillnaden mellan dem man är ute efter, inte de absoluta talen (som alltid blir klart högre i verkligheten än på papperet) så är det väldigt liten skillnad i förbrukning mellan automat och manuell med den nya åttastegade automat som finns till VEA-motorerna. Min bil skall på papperet dra 0,45 och den manuella motsvarigheten 0,43. Det är också rimligt att denna nya automat är snålare än de äldre eftersom den har så många steg och därför nästan alltid kan köra med lock-up. Med lock-up går en automatlåda ungefär lika snålt som en manuell eftersom det inte blir några momentomvandlarförluster (förluster till följd av slirning).

På bilar med den äldre femcylindriga motorn och den äldre sexstegade automaten blir det större skillnad mellan automat och manuell. En V70 D5 -15 FWD med femcylindrig motor och sexstegad automat har en officiell förbrukning på 0,62. Med manuell låda är den officiella förbrukningen i det fallet 0,48.
#1205218
För mig var det en no-brainer. Ville ha AWD (eftersom det brukar ta några dagar innan snöröjningen hittar hit) och automat. Hade ändå valt 5:an just eftersom den är 5-cylindrig och större än 2 liter - allt under 2 liter räknas som startmotor ;-)

Över 137 mil och senare ytterligare 167, på landsvägar mestadels, så drog den 0,62-0,64 vill jag minnas. Ena resan hade vi cykelhållare med 3 cyklar på kroken delar av sträckan. Lagliga hastigheter och en del 120-väg vilket drar upp förbrukningen en del, personligen tycker jag att den 6-växlade lådan saknar en 7:e transportväxel för motorväg.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]