Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1204961
Det där med att avgasreningslampan tänds dagen efter antyder ju väldigt mycket att säljaren har trixat med bilen.

Om han eller hon har gjort det, så har han/hon (medvetet) undvikit att berätta om något som du som köpare borde ha känt till. Då har du rätt att kräva reparation, prisnedsättning osv.

Det svåra är naturligtvis att visa att det ligger till på det viset. Du kan försöka lura ut om bilen varit på någon annan verkstad för felsökning (och släckning av lampan) innan försäljningen, eller om säljaren kanske själv pysslar med bilar och har gjort det hemma. Isåfall kan du använda det som ett argument mot säljaren. Om det är en hemmafixare som bara hoppats bli av med bilen och slippa bekymren så kan det nog funka. Med lite tur.
#1204974
TommyP86 skrev:Har du en fastnyckelsats, en eolysdunk (slangar medföljer), ebaykonto och en gds-hall kan du göra det själv för 2-3000 på en 2,0d, lite mer jobb och skruva om det är 1,6d.
Hmm intressant. Du får mer än gärna utveckla i PM. Bor i Stockholm om du vet var jag kan hitta GDS hallar.



Nils0:
Det är inte avgasresningslampan, det är "Motorservice snarast" som tändes.



Kommer fråga olika instanser om detta imorgon, men kan kolla här också:
Räcker inte den slarviga dokumentationen och att eolysvätskan inte fyllts på som bevis nog att bilen är i sämre skick än förväntat/allvarligt fel?
#1204981
Lider med dig.

Det skadar inte att ta upp saken med säljaren. Om jag sålde något till någon och prylen rasade just efteråt skulle jag med stor sannolikhet försöka göra rätt för mig. Legalt kan det dock bli svårt att tvinga någon så länge du inte kan påvisa att säljaren visste om problemet.

Så länge serviceboken inte är fifflad med så tror jag att det kan vara svårt att bevisa att bilen är i sämre skick än förväntat. Stämplarna var där till påsyn när du köpte bilen. Det lär bli svårt att hävda att säljaren medvetet låtit verkstaden låta bli att fylla i eolysvätska.

I en tvistefråga mellan privatpersoner krävs enligt köplagen klara bevis för att du ska kunna hävda att säljaren visste om att bilen var trasig. T.ex. att bilen varit inne hos en verkstad och en diagnos ställts som säljaren inte talat om. Det räcker inte att bilen rasade just efter du köpte. Det kan vara så att köparen visste om det, det kan också vara ren otur.

Jag skulle också tagit upp det med Mekonomen. Om det hävdar att det inte är deras fel eftersom det inte är du som servat bilen där så skulle jag tro att före detta ägaren hjälper till med att diskutera det hela med Mekonomen. Att stämpla en bok utan att utfört servicen korrekt är inte OK. https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften
#1204989
Malmstroem skrev:Lider med dig.

Det skadar inte att ta upp saken med säljaren. Om jag sålde något till någon och prylen rasade just efteråt skulle jag med stor sannolikhet försöka göra rätt för mig. Legalt kan det dock bli svårt att tvinga någon så länge du inte kan påvisa att säljaren visste om problemet.

Så länge serviceboken inte är fifflad med så tror jag att det kan vara svårt att bevisa att bilen är i sämre skick än förväntat. Stämplarna var där till påsyn när du köpte bilen. Det lär bli svårt att hävda att säljaren medvetet låtit verkstaden låta bli att fylla i eolysvätska.

I en tvistefråga mellan privatpersoner krävs enligt köplagen klara bevis för att du ska kunna hävda att säljaren visste om att bilen var trasig. T.ex. att bilen varit inne hos en verkstad och en diagnos ställts som säljaren inte talat om. Det räcker inte att bilen rasade just efter du köpte. Det kan vara så att köparen visste om det, det kan också vara ren otur.

Jag skulle också tagit upp det med Mekonomen. Om det hävdar att det inte är deras fel eftersom det inte är du som servat bilen där så skulle jag tro att före detta ägaren hjälper till med att diskutera det hela med Mekonomen. Att stämpla en bok utan att utfört servicen korrekt är inte OK. https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften
Får intrycket att detta är egentligen det enda jag kan gå på. Om de stämplat vid 13 tusen utan att ha utfört bytet av eolysvätskan, blir det inte per automatik ett allvarligt fel, eftersom det är det som "ska" göras ?
#1204991
Det du ska "klämma" Mekonomen på, det är väl dom som bytt partikelfiltret, är varför de inte kontrollerade eolysvätskan utan trodde den kollades vid 13.000 mil. Om jag är rätt informerad så skall det alltid göras vid byte av filtret..
#1205003
SvenB skrev:Det du ska "klämma" Mekonomen på, det är väl dom som bytt partikelfiltret, är varför de inte kontrollerade eolysvätskan utan trodde den kollades vid 13.000 mil. Om jag är rätt informerad så skall det alltid göras vid byte av filtret..
Ok, bra att veta. Men vad har jag "egentligen" för rättigheter här? Även om de gjorde detta felaktigt och inte kollade detta vid partikelfilterbytet, vad finns det egentligen att göra åt det?

Jag tackar alla för tiden ni tar er att hjälpa mig.
#1205006
Malmstroem skrev:Lider med dig.

Det skadar inte att ta upp saken med säljaren. Om jag sålde något till någon och prylen rasade just efteråt skulle jag med stor sannolikhet försöka göra rätt för mig. Legalt kan det dock bli svårt att tvinga någon så länge du inte kan påvisa att säljaren visste om problemet.

Så länge serviceboken inte är fifflad med så tror jag att det kan vara svårt att bevisa att bilen är i sämre skick än förväntat. Stämplarna var där till påsyn när du köpte bilen. Det lär bli svårt att hävda att säljaren medvetet låtit verkstaden låta bli att fylla i eolysvätska.


I en tvistefråga mellan privatpersoner krävs enligt köplagen klara bevis för att du ska kunna hävda att säljaren visste om att bilen var trasig. T.ex. att bilen varit inne hos en verkstad och en diagnos ställts som säljaren inte talat om. Det räcker inte att bilen rasade just efter du köpte. Det kan vara så att köparen visste om det, det kan också vara ren otur.

Jag skulle också tagit upp det med Mekonomen. Om det hävdar att det inte är deras fel eftersom det inte är du som servat bilen där så skulle jag tro att före detta ägaren hjälper till med att diskutera det hela med Mekonomen. Att stämpla en bok utan att utfört servicen korrekt är inte OK. https://www.mekonomen.se/kund-hos-oss/v ... kundloften

Likadant känner jag här, borde inte stämplarna i boken ge en bild av att bilen är hel och utan anmärkningar eftersom det förutsätts att allt görs ordentligt? Och om nu ett obilgatoriskt byte utav vätskan ingår i 12 tusen servicen, borde det inte heller bli per automatik att bilen är i sämre skick än förväntat om servicen inte är gjord? Eller måste det här bevisas att säljaren visste om det, räcker det inte med att det är så?
#1205016
Jag tycker att du till att börja med talar med säljaren. Utifrån vad han säger går du/ni vidare till verkstaden. Du vet ju inte om verkstaden upplyst säljaren om att eolysvätskan inte kollats/fyllts på, men säljaren sagt att detta inte skulle göras av besparingsskäl.
Serviceavtal

Tvivlar lite på att serviceavtal blir billig[…]

Man slår av och till tändningen nå[…]

Vår E39 525i 2001 är i princip rostfri[…]

Om det går att byta bara regulatorn med gene[…]