- mån 16 okt 2017, 16:59
#1204922
Hej!
Köpte en Volvo V50 för en vecka sedan från privatperson.
Motorlampan började lysa dagen efter.
Lämnade in denna på service idag och får reda på att det blir en skön kostnad på 13 000 för byte utav partikelfilter, även fast det byttes 2000 mil sedan för 1 och ett halvt år sedan.
Anledningen är att det har täppts igen pga någon vätska (adveltilvätska? eller något, minns inte exakt vad det hette) som ska rengöras var 6000e mil.
Denna har inte bytts ut/fyllts på under tiden som bilen har rullat och partikelfiltret måste bytas. Blocketbegagnatförsäkringen gäller såklart inte verkar det som, eftersom "skadan var redan skedd" med hänvisning till felaktig service.
Har ringt till Mekonomen där bilen var servad och de säger att det har varit slarv vid serviceintervallerna och ibland kommit in 1000 mil efter utsatt intervall. Vid intervallen där vätskan skulle fyllas på (12000) avrundande man till nästa intervall, vilket förmodligen är anledningen till att man missade att byta ut vätskan.
Nu till min fråga, är detta något jag kan dra säljaren för juridiskt? Oavsett om det är svårt eller inte och bevisbördan ligger på min sida, vad är det som gäller i ett läge där anvisningarna inte har följts vilket har resulterat i att bilen dagen efter köpet får ett allvarligt fel.
Mvh,
Luffarsson
EDIT: Eller, om någon annan har tips på vad man kan göra i detta läge för att slippa lägga ut 13000 för en bil som köptes förra veckan...
Köpte en Volvo V50 för en vecka sedan från privatperson.
Motorlampan började lysa dagen efter.
Lämnade in denna på service idag och får reda på att det blir en skön kostnad på 13 000 för byte utav partikelfilter, även fast det byttes 2000 mil sedan för 1 och ett halvt år sedan.
Anledningen är att det har täppts igen pga någon vätska (adveltilvätska? eller något, minns inte exakt vad det hette) som ska rengöras var 6000e mil.
Denna har inte bytts ut/fyllts på under tiden som bilen har rullat och partikelfiltret måste bytas. Blocketbegagnatförsäkringen gäller såklart inte verkar det som, eftersom "skadan var redan skedd" med hänvisning till felaktig service.
Har ringt till Mekonomen där bilen var servad och de säger att det har varit slarv vid serviceintervallerna och ibland kommit in 1000 mil efter utsatt intervall. Vid intervallen där vätskan skulle fyllas på (12000) avrundande man till nästa intervall, vilket förmodligen är anledningen till att man missade att byta ut vätskan.
Nu till min fråga, är detta något jag kan dra säljaren för juridiskt? Oavsett om det är svårt eller inte och bevisbördan ligger på min sida, vad är det som gäller i ett läge där anvisningarna inte har följts vilket har resulterat i att bilen dagen efter köpet får ett allvarligt fel.
Mvh,
Luffarsson
EDIT: Eller, om någon annan har tips på vad man kan göra i detta läge för att slippa lägga ut 13000 för en bil som köptes förra veckan...