...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#686030
jjt skrev:http://www.allslapet.se/bilder_slap/sty ... _slap.html
Här ser du några släp med styrande framaxel.
Och där var de!

2000 kg kan man säga är "nästan" till bil. Men man måste ju ha E-kort eller C-kort beroende på hur tung bilen är. Och naturligtvis måste den få dra den vikten.

Tack för länken.

Amarace:
Släpkärra för mig är när den inte kan stå själv, alltså axel/axlar är centrerat under kärran. Släpvagn kan stå själv, och för att fungera i praktiken så måste främre axel vara ledad.

Övrigt:
Att man kallar husvagn för husvagn gissar jag att historiskt så hade man en vagn (typ byggbod) och senare så kom de mindre husvagnarna som egentligen är en kärra för att det ska vara enklare för gemene man att transportera dem. Jag har aldrig backat med en vagn, jag bara gissar att det är svårare än att backa med en kärra.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#688111
Olika svårt beroende på vad man är van vid :) Ledad fungerar kanon för mig. Men första vridet på ratten på oledad så måste jag fan tänka till :P
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#911970
Släpen med så kallad styrande framaxel är kanon om man kör gods till olika ställen, kultrycket är desamma oavsett vart godset står, man slipper lasta om som på en vanlig släpkärra. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#1204898
Mmm, inom rimliga gränser. Har du tungt fram och tomt bak, vilket är vanligast att råka ut för, om man lastat i rätt ordning, välter de lätt när det svänger tvärt. De som ofta kör med dellast har ibland boggie fram och enkelaxel bak.

Har du istället tungt bak och lätt fram är risken för fällknivseffekt när man bromsar stor.
av kvillebäck
#1214172
Det var en återupplivning som hette duga!
Passar på jag med då frågan kanske passar i denna tråden eller ev. i något språkforum.

Det blir ju lite förvirrande när det heter "husvagn" och inte "huskärra" :?:

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]