Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nizzexc90
#1203608
Testade charge idag fick dessa värden.
8.3 mil med en förbrukning av 8.8 liter.
Jag fick 1 mil laddat under denna tid så hur du får fulladdat batteri på 5 mil är en gåta för mig.
Jag snittar 0.5 – 0.6 när jag kör i Stockholm med hybrid och lätt fot.
Får 0.7 – 0.8 på långkörning med hold och lätt fot beroende på hur trafiken flyter.
Bilagor
Bild.png
Bild.png (50 KiB) Visad 719 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1203609
barcusmrandt skrev:
EbbevonVolvo skrev:Nä, kan omöjligt stämma, tyvärr.
Tack för svar. Men omöjligt för att?
Någonting är fel i dina uppgifter. Går inte rent fysiskt. Du får göra om mätningarna. Är du säker på att batteriet var tomt innan? Blev det fulladdat? Ja någon parameter har blivit fel. En kvarts liter och komma 4 mil? Det skulle bli 16 mil på en liter!!!
Tycker inte du att det låter lite för bra?
av barcusmrandt
#1203630
EbbevonVolvo skrev:
barcusmrandt skrev:
EbbevonVolvo skrev:Nä, kan omöjligt stämma, tyvärr.
Tack för svar. Men omöjligt för att?
Någonting är fel i dina uppgifter. Går inte rent fysiskt. Du får göra om mätningarna. Är du säker på att batteriet var tomt innan? Blev det fulladdat? Ja någon parameter har blivit fel. En kvarts liter och komma 4 mil? Det skulle bli 16 mil på en liter!!!
Tycker inte du att det låter lite för bra?
Jo jag tycker att det låter för bra - det var därför jag tog upp det här :D
av barcusmrandt
#1203631
Ok jag ska se om jag kan testa lite mer idag, och återkomma med resultaten. Intressant diskussion ändå. Kan tycka att förbrukning vid laddning borde uppges av tillverkaren på samma sätt som annan bensinförbrukning.
av barcusmrandt
#1203633
Nizzexc90 skrev:Testade charge idag fick dessa värden.
8.3 mil med en förbrukning av 8.8 liter.
Jag fick 1 mil laddat under denna tid så hur du får fulladdat batteri på 5 mil är en gåta för mig.
Jag snittar 0.5 – 0.6 när jag kör i Stockholm med hybrid och lätt fot.
Får 0.7 – 0.8 på långkörning med hold och lätt fot beroende på hur trafiken flyter.
Jepp. Körde från Malmö till Köpenhamn. Hade tomt batteri när jag startade, 48km varav en tredjedel i stad och resten på motorväg, fullt batteri faktiskt en stund innan jag kom fram.
Användarvisningsbild
av swed
#1203761
Min laddar också ganska fort,
så dom siffrorna stämmer säkert,
MEN förbrukningen tror jag inte stämmer.

Min bil har både SAVE och CHARGE läge,
men SAVE gör bara att den knappt använder batteriet (för att spara det till senare tillfälle).
Användarvisningsbild
av chezENGH
#1204127
Min lader også ganske fort. Sist helg kjørte jeg fra Sunnmøre til Fredrikstad, 655 km og 10 timer.
Bild
Turen gikk over to fjelloverganger med største høyde på 1342 moh. Jeg startet med fullt batteri, men valgte SAVE når det var 20 km restverdi.
Når jeg likevel måtte bruke mye bensin i stigninger byttet jeg til CHARGE. Da ladet jeg uten at jeg brukte mer bensin. Merket meg også at jeg ikke fikk momentanforbruket til å gå over 25 l/100 km, selv i kraftige stigninger.
Og nedover ladet jeg med «B». Totalt regenererte jeg 17,5 kWh de siste 460 km av turen som gikk over den siste fjellovergangen (Valdresflya).
Jeg har også god erfaring med å kjøre i CHARGE på motorvei i 110 km/t.


XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
av chucky72
#1204209
Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
av barcusmrandt
#1204794
chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Nej klart att bensinförbrukningen går upp när man kör med charge. Frågan här är om man får fler mil ut av att ladda batteriet med charge, och så köra på el, än om man inte gör det och bara kör på bensin. Alltså: 1) Bensinförbrukning utan charge vs bensinförbrukning med charge och så el range. Personlilgen upplever jag inte att bensinförbrukningen dubblas när man kör med charge. Dvs det lönar sig. Men jag håller fortfarande på att testa detta, och vill gärna ha inspel från andra också för att jämföra.
av Xanthopteryx
#1204796
barcusmrandt skrev:
chucky72 skrev:Man kan ikke lade med Charge uten at man bruker mer bensin.

Hvor skulle den energien komme fra?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Nej klart att bensinförbrukningen går upp när man kör med charge. Frågan här är om man får fler mil ut av att ladda batteriet med charge, och så köra på el, än om man inte gör det och bara kör på bensin. Alltså: 1) Bensinförbrukning utan charge vs bensinförbrukning med charge och så el range. Personlilgen upplever jag inte att bensinförbrukningen dubblas när man kör med charge. Dvs det lönar sig. Men jag håller fortfarande på att testa detta, och vill gärna ha inspel från andra också för att jämföra.
Ta extremfallet: Du står stilla in en kö. Din förbrukning per mil är oändligt hög. Batteriet laddas också. Du tjänar definitivt mer sträcka på det mot om du inte laddar.
Förbrukningen per mil blir dock inte 2 x oändligheten.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]