I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#1203769
Jag blev väldigt sugen på en värre Turbo som jag fick se en butik som säljer.

Den är 22t klarar 400hk, med snabb spool

Då krävs större spridare och datorstyrd lmm och annat ?
JA det är så , köper en till 940 som är rostfri snart.

Nu till rostversioner:

Nu vill jag köra en lågbudget variant bara i denna bil, långmilare.
Jag vill byta turbo för mer effekt, har ställt ladd max på 13turbon, chip, 3tums.

LMM ville jag byta förut och allt.
Men bilen är långmilare med skavanker som gör den kortlivad tyvärr.
Har räddad mkt redan.

Till saken.
Jag vill slippa byta spridare för 2tusen plus, och dyra feta IC, LMM och allt.
Kommer byta IC , till ett bättre , men inte dom bästa

Funderar på V kam, och 16t, finns 16t med vinklad hus?
Tänkt handla ett 3 tums vinklad downpipe
Och billethjul ? vad är det ? ger det mindre Ketchup? då vill jag ha det.

Denna bil vill jag ha till 240hk-250hk max.
Men den ska vara bra och hellst rapp i början , men även gå köra ut varven på.
Det är så jävla svå¨rt

Läst mkt men fattar inget ändå.

Förstärktryckplatta, ny lamell
Vill ha 19t men då går inte spridarna med på det ?
16T klarar spridarna ?
Vinklad ?
suck
ÄR så snurrigt nu
#1204014
Vill man inte byta spridare så är det lite att kasta pengar i sjön med större turbo. Original så räcker dem ungefär lika långt.

Billet refererar till materialet. Oftast pressgjuten eller smidd aluminium som man sedan fräser fram hjulen från. Tål högre laddtryck och ger högre flöde.
#1204470
Hej

Ja det rinner lätt iväg pengar.
Men vad är roligare än bakhjulsdriven Turbo 940 med trim?
Kanske M3 BMW , men det blir mycket dyrare.

Bilen köptes för 4tusen
Om man lägger ner 26tusen. På trim och så.
Då har du en kul bil för 30tusen totalt.
Vad hittar man för 30k som är roligare?

Gällande Spridare.
Finns det inget som är nästan lika bra som dom gröna spridarna fast billigare?
Man blir lite less när dom ska ha 695kr för en jäkel.
Och dom beg jag hittat har kostat 500kr st.
Kopior vill jag ej ha.

KLracing har prisvärda kammar, enligt beskrivningen låter dom bra, letat V-Kam nu en månad begagnat, inte hittat vettigt.

Man skulle bygla vid motståndet om man byter till högohms spridare va? ska jag klippa kablarna med avbitare och sen tvinna ihop dom 5kablarna bara och löda ,samt trä över ett krymplang bara?
Sen kasta motståndet i soporna ?
Kommer aldrig mer sätta på org spridare isåfall, då åker även de i soporna.

Hittat en gubbe nu som lagar all rost billigt med ny plåt, han hade en bra svetts hemma.
Så det problemet är överstökat

Då måste man även ha 3" lmm? Med större turbo, högohmspridare?

Jag tänkte ett 16t turbo nu tror jag, jag vill få ut äkta 250 häst, det ska hålla, inga 300hk byggen inte.

IC har jag hittat ett 60mm alu, org är 40?

Hur är KLracings billiga förstärkta tryckplatta? med orignal lamell ska det klara 450nm minst
#1204667
tuuurbo skrev:Finns det inget som är nästan lika bra som dom gröna spridarna fast billigare?
Inte som du kan hitta enkelt och billigt. Ljusblå spridare och högre bränsletryck kan kanske gå, men det är på gränsen.
tuuurbo skrev:Då måste man även ha 3" lmm? Med större turbo, högohmspridare?
Storleken på lmm beror ju på vilka delar chipet är gjort för.
#1204733
Hej igen. Tack för era svar.

Lika bra man köper dom gröna då.

Fast jag ska börja nu med Kam och intercooler först.

äR org IC bara 28mm? LOL
Då är 60mm grymt bra ju :)
Nu fick jag väldigt brottom byta IC :)

Angående KAM, jag behöver köpa till LASHCAPS, kl RACING rekommenderar det.
Är dom svåra demontera och montera nya?
Eller ligger dom lite halvlösa under kammen direkt?
Eller måste jag djupare ner för att finna dessa?
Det står att effektlökningen blir hög med ny kam,
vet att T kammen är slö, men kan en kam verkligen göra stor skillnad?
Kammarna skulle vara snälla och ha fin tomgång läste jag hos KL racing , 1an och 2an.

KLR T1 Bra kam för daglig körning, passar till mindre Turbos, ger tidigt laddtryck och har bra tomgång.
Slipade på nya volvo ämne
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t1-2.html

och sen tvåan
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t2-2.html
KLR T2 Passar för motorer med lite större Turbos och ökat laddtryck, ger rejäl effektökning för att vara en så pass snäll kamaxel. Har bra tomgång och lågfart.

Ja och sen behövs ju förstärkt tryckplatta + organisk normal lamell.

Läst man måste ha TURBOGRENRÖR bättre, att original suger, vafan måste man köpa allt nytt nästan ? :)

Om jag tänkt köpa Bolton turbo, hur fasiken blir det då med modifierad grenrör? Finns det grenrör som blir bra till bolton turbo ? gärna budget variant, tävlar inte, och ska inte ha det 10år heller. Men jag orkar inte börja modda och svettsa, dona.
Vill ha bolt on grejjer ALLT.

tÄNKER På downpipen 3" den finns till vinklad eller bolton turbos, den vinklade turbon måste vara bättre? det är ju modernare?
Eller skiljer det typ nada?
Och ja, hur blir det med grenröret sen ? finns det bolt on till orginal vinkel och vinklad turbo+downpipe att köpa ? :roll:

Jag vill inte gå över 250häst med denna bilen, den har stel axel, och 16t är billigt köpa även, ska man ha mer hästar bör man ha delad bakaxel anser jag för säkerheten, fast då blir det ännu mer strul, då måste dämparna vara 960ins och annat andrät med?
Tänkt skaffa 940ins sportdämpare nu.


Nä jag kör stelt i denna bil.
Nästa som blir en lågmilare 940 t när man hittat så kör jag delad axel och 22t turbo 350hk ca med Sinterlamell 6puck, sen vill jag även ha riktigt grymma bromsar BIG bore fram när det blir över 250häst, däcken måste ju vara märkes däck sen även, allt blir helt annat sen ju.
Ännu värre spridare än dom gröna, och ¨s¨åndär mapp grej som ändrar själv sen , autotune eller vad dom kallas nu, bredbandslambda grejjer?
När man vill till 350häst så lär man ju behöva värre spridare typ 650cc sen? Deka tror jag har sånt eller var det Siemens?
aja
skit i det sista här, viktigare veta om KAM, lashcaps?, bättre men ändå budget grenrör till aktuella 16t bygget ?
Vilket kam väljer man? 16t är inte stort ju, räcker det inte med 1ans kl kam då? eller måste man ändå ha 2ans?
vet det är 13c original turbo, kanske den endast 1an är tänkt till? dom har typ upp till 5 :-O)
#1204846
Tack för det svaret White.

Nu känns det roligare plötsligt.
Grenrörsgrejjen har varit stort oro, jag hittar bara grejjer man måste börja modda massor med sen.
Det blir för mycket jobb då om man ska ha 250kusar bara.

Bra att dom gjort bättre grenrör på nyare 940.
Skönt slippa byta detta.
Då är det bara köra BOLT ON

Man vinner nästan inget på vinklat om man kör under 22t läste jag n¨ånstans sent igår.

Angående Turbo byte, när den nya är monterad så fyller man den full med olja via oljeslangen, efter att man monterat oljeslangen så tar man av tändhatten? kör runt några gånger så oljetryck bildas innan start?
Sen bara ha på tomgång några minuter`? Typ 5min, se att det inte finns läckage?
Efter det Köra in den lite lugnt 30-50mil, sen byta all olja engång till ?
UT och gasa som fan sen ?

Finns två olika system beroende på &ar[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]