Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1204088
Ingen av oss som menar på att man ska sätta bäst däck bak om det är skillnad i däckslitage har vid ett enda tillfälle sagt att det är bättre än att ha alla däcken med lika bra mönster. Diskussionen, om man inte vill vrida den, är var man ska sätta de bästa paret om man nu står där med olika slitna däck.

De flesta är också med på att med väldigt små skillnader (typ enstaka millimeter) kan man sätta de sämre däcken bak om man sliter mer på framdäcken. Under den tid det tar tills däcken är lika slitna har man då en lite (men acceptabel) försämring och liten ökad risk för att bakvagnen ska släppa. Vet man om det kan man ta det lite extra försiktigt om det t.ex är väldigt halt eller finns mycket vatten på vägen.
av andersuw
#1204109
joel80 skrev:Ingen av oss som menar på att man ska sätta bäst däck bak om det är skillnad i däckslitage har vid ett enda tillfälle sagt att det är bättre än att ha alla däcken med lika bra mönster. Diskussionen, om man inte vill vrida den, är var man ska sätta de bästa paret om man nu står där med olika slitna däck.
Det ni flera gånger har sagt är att man alltid skall sätta bästa däcken bak. Gör man alltid det på en framhjulsdriven bil får man alltid ojämnt slitna däck som ett brev på posten. Även vitsen med att slita ner däcken jämnt så att de sedan kan bytas samtidigt har ifrågasatts. Se citat nedan.
joel80 skrev:Tyckte oldtimersmc utryckte det rätt bra.
oldtimersmc skrev:Alltid bäst däck bak, det är inget tyckande utan fakta och oomkullrunkeligt allt annat är brist på kunnande och överskott på tryckande. Om inte annat så tydligt bevisat av VTI för den som tvivlar på att jorden är rund...
oldtimersmc skrev:Vad är vitsen med att byta (slita ner) alla bäcken samtidigt? Har jag 2 dåliga däck så byter jag de sätter bakdäcken fram och de nya bak.
joel80 skrev:De flesta är också med på att med väldigt små skillnader (typ enstaka millimeter) kan man sätta de sämre däcken bak om man sliter mer på framdäcken. Under den tid det tar tills däcken är lika slitna har man då en lite (men acceptabel) försämring och liten ökad risk för att bakvagnen ska släppa. Vet man om det kan man ta det lite extra försiktigt om det t.ex är väldigt halt eller finns mycket vatten på vägen.
Det är skillnad på att som du nu säga att man kan göra så (d.v.s. att det är acceptabelt) och att säga att man bör göra så, vilket är den linje B20 och jag drivit.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204128
Schmoyoho skrev:Känns som att alla är on board med att bästa däcken ska sitta bak?
Inte alls, jag vill ha exakt samma slitage runt om för då får jag:
-Bäst prestanda
-Bäst säkerhet
-Bäst ekonomi
-Bäst miljötänk
Jag slipper
-Olika mönsterdjup
-Slitage på AWD
-Åka med olika ålder, märke,modell då jag aldrig behöver köpa 2 däck i taget.

Det får jag definitivt inte om jag slentrianmässigt placerar bästa däcken bak, då har jag snart tokslut framdäck och jättemycket mönster kvar bak. Och det är inget bra
Användarvisningsbild
av Derank
#1204171
Merparten förstår nog det. Ja. Sedan finns det alltid de som ska dra allt till sin spets. ...
av Daviddd
#1204309
Tack för Råd & Rön länken (https://www.radron.se/globalassets/pdf- ... tabell.pdf), jag har varit ute efter info kring hur just skillnader på någon mm påverkar stabiliteten.

Ur matrisen framstår det nästan som vansinnigt att placera de något sämre däcken någon annanstans än bak på en FWD/AWD (Haldex) med ESP, vilket var tvärtemot vad jag trodde.

Det blir extra tydligt om man grupperar om kolumnerna efter den inverkan slitage får över tid (jag har tagit bort resultaten utan ESP, då det inte känns aktuellt, om något så talade de än mer för att ha de bättre däcken fram). I exemplena nedan så har vi alltså en bil med 1 mm skillnad mellan däckparen och framdäcken slits 2 mm mer än bakdäcken under säsongen:

Vid start monteras däcken som är 1 mm bättre bak och under säsong ökas den skillnaden till 2-3 mm. Detta ger nedanstående utveckling av stabiliteten:
69B295E7-C823-42AC-926F-5A2D886BF341.jpeg
69B295E7-C823-42AC-926F-5A2D886BF341.jpeg (218.36 KiB) Visad 561 gånger
Vid start monteras däcken som är 1 mm bättre fram, under säsong kommer skillnaden först jämnas ut för att till slut ge att bakdäcken har 1 mm bättre mönster enligt nedan:
53269F82-329B-4B7D-B21C-D6681ECA0FE4.jpeg
53269F82-329B-4B7D-B21C-D6681ECA0FE4.jpeg (251.05 KiB) Visad 560 gånger
Med de bättre däcken bak har man alltså ingen fördel utan man kör från mil ett oundvikligen mot sämre/mycket sämre köregenskaper!

Nu blir ju det här väldigt förenklat men ändå har jag gått till att bli övertygad om att be dem sätta mina dubbdäck med 1 mm bättre mönster fram till vintern. Känns nästan självklart så länge vi talar om skillnader på någon mm. Jag är omvänd, eller tänker jag helt fel?

//David (XC70 D4 AWD Classic Summum)
av andersuw
#1204320
Vad jag kan se tänker du helt rätt! Snygg sammanfattning av hur läget förändras och hur det ser ut i genomsnitt fram till nästa däckskifte dessutom. Tack för den! :D
Användarvisningsbild
av gooose
#1204342
Harre jävvlar sicket surr... NU tar vi alla något kallt o gott att dricka och tänker positiva tankar om varandra :-)-)

Ja andersuw rätt tolkat jag har inte testat något Nu Det var mer ironi i den kommentaren Med den första smileyn

Den andra var mer tänkt som en generalisering att Vi grabbar alltid är bäst på att köra bil inget mer allvarligt än så...

När det gäller Däck för min egen del så byter jag alltid 4 st och jag flyttar däcken under säsong så mycket det behövs för att alltid ha jämnt slitage
Jag gör hjulinställning då jag kört i ett hål eller något annat som kan ha orsakat att min hjulinställning ändrats kan bli 3-5 ggr/år och gör alltid hjulinställning samtidigt med hjulskifte Vinter/sommar :-O)
I min värld så byter jag vinterdäck när dom börjar närma sig 6 mm för då har dom fortfarande ett affektionsvärde som begagnade så jag säljer mina gamla på blocket och köper nya typ 2 vintrar
Tidigare i livet hade jag 2 uppsättningar vinter och körde friktion från mitten oktober till en bit in i december sedan dubbat till slutet februari och friktion till senare delan av april Känn på den...


Reaktion på detta? Ja jag är svårt skadad men jag gör det själv kostar endast tid och jag har något att göra när frugan är i stallet ;-//

Men som ni märkt så finns det inget Rätt när det gäller bästa bak/fram det är upp till betraktaren och vad för underlag det är när situationen uppstår

Så Volovo B20 o andersuw jag tycker som er jämn slita är alltid bäst slitna däck är inget att ha i min värld
Men sedan skall jag ha en professionell uppfattning då jag skall rekomendera mina kunder hur dom skall göra och det finns inget enkelt svar måste fråga många frågor innan man kan ge en någorlunda kompromiss till svar Då min kund krets är från 18år och upp till strax innan död och det skall vara anpassat till just denna persons ekonomi och ev företags idéer och att alla skall ha friktion ??:-/ för dubbar är inte miljövänligt

Ironiskt konstaterande. isen är absolut inte lika hal för den föraren vars företag hävdar att alla skall köra friktion för vi alla bor väl på samma plätt med samma förutsättningar ?:-/

Själv kör jag alltid dubb då vägarna i mitt närområde hemma många gånger ofta består av ren is och det lirar illa med hästtransporten och dess säkerhet

Ang din 4 punkter så tycker jag att det finns många fler faktorer än 4
men dom är alla beroende av allt som händer i trafiken är i många fall rent horribelt och din bil blir aldrig bättre än den sämsta du möter Det spelar ingen roll om du har 6 hjulsdrift med kedjor hängslen o livren om du möter ett telefon surfande troll med blanka sommar sulor på vintern och det är fakta ;-//

andersuw med mer fakta menar jag det jag bad er testa +ålder, nya däck av olika karaktär

Nej nu får det vara nog med ändringar får inte bli en bok ;-//

//Gooose
Senast redigerad av 4 gooose, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204343
Hjulinställning vid byte är kanske något man ska ta efter.
Det verkar klokt.. kostar inte så farligt och kan ju förlänga livet på däcken också om det skulle vara så att det sitter lite snett.
Användarvisningsbild
av gooose
#1204345
joel80 skrev:Hjulinställning vid byte är kanske något man ska ta efter.
Det verkar klokt.. kostar inte så farligt och kan ju förlänga livet på däcken också om det skulle vara så att det sitter lite snett.
Se bara till att göra en 4 hjulinställning och inte "bara" en framvagnsinställning vänd dig till någon som vet vad dom gör
jag ser o hör mycket lustigt som mina kunder råkat utför o nej jag är ingen messerschmit bara utbildad inom fordonsvärlden med 30 års yrkeserfarenhet lite har fastnat

jag brukar rekommendera mina kunder minst vart annat år om dom inte råkar träffa något emellan
Däck är dyrt och om hjulinställningen står fel reduceras bla körkänslan i bilen o kör man mycket skall det kännas bra :-)-)


//Gooose
Användarvisningsbild
av joel80
#1204347
Vågar man lita på att Volvos (bilbolaget Gävle) Däckverkstad klarar det? :P
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]