Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1204138
Om jag hade satt en box hade jag dragit kablel som klarar 3-fas 16A. (11kw). Det ger ca 5-7 mil per timme för en vanlig elbil. Att man skulle, ens framöver, behöva mer än det är rätt osannolikt.. Man skulle få i över 60mil per natt... Fast kostar inte tjockare kabel så mkt mer är det kanske skit samma.
av rojo8515
#1204231
Här finns tips från BMW varför en väggbox bör användas. Då det är höga effekter under lång tid bör det vara en rejäl kontakt, gärna med övervakning, elmatningen ska ha skydd med en lite mer avancerad jordfelsbrytare typ B, ledningen från gruppcentralen till laddutaget bör vara oskarvad och inget annat vara inkopplat på den.

Lite smartare laddboxar kan även ha strömavkännare på ledningen till villans huvudsäkringar och anpassa bilens laddning efter tillgänglig kapacitet.

http://bmwiclub.net/why-use-bmw-i-wallb ... e-charger/
av rojo8515
#1204515
Trenden verkar vara att elbilarnas ombordladdare blir mindre. Många elbilar har endast 3,7 kW som standard, vissa går det att köpa till 3-fas laddning 11 kW som tillbehör. I många länder finns endast 1-fas till bostäder, och då är det 7,4 kW med 1-fas 32 A i elbilen. Passar inte in i Sverige förstås.

Med 3,7 kW som i Volvo XC 60 T8 laddas det med upp till 2 mils körning per timme. Parkerar du över natten bör det kunna ge 25 mils körning i en elbil. T8 har ju endast 10,4 kW batteri så 4-5 mil klarar den, många klarar sig nog på det.

Men om du har varit ute på en tjänsteresa med ren elbil och kommer hem till middag med nästan tomt batteri, och sedan ska skjutsa barnen på hockeyträning 10 mil bort senare på kvällen kan det vara värdefullt med snabbare laddmöjligheter.

Troligen blir det isåfall DC-laddning som krävs, och det börjar komma produkter som ger 15 mil per timme.

https://www.blocket.se/goteborg/Semisna ... ?ca=11&w=3

Jag arbetar som elektriker i Danderyd, och många stora Djursholmsvillor har 3x63 A som mätarsäkring. Men det är inga Svenssonvillor där, fast jag har Fru Persson som en kund förstås.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204519
I många "riktiga" elbilar har du ofta mer än 3,7kW, men på hybrider verkar det inte som att så många sätter i kraftigare laddare.

Tesla klarar upp till 22kw (3-fas 32A) om man har dubbelladdare... normalt annars är 11kw.. 16A trefas, eller på bilar som är tillverkade under senaste typ året 16,5kw eller nått sånt. Dom klarar 3-fas 20A.

Hyundai Ioniq ska klara att ladda med 7,4kw, vilket i den ger ca 5 mil per timme. Den kan ladda antingen ifrån 1-fas 32A eller så använder den 2 faser på en 3-fasladdare och laddar i 16A tvåfas.

Zoe klarar också 22kW, men där har du nackdelen att dom inte går att snabbladda (alltså klarar inte av att ta emot mer än 22kw från en 50kw-laddare heller.)

Är det så att man är på tjänsteresa och verkligen gör av med precis allt och måste iväg snabbt efter maten får man kanske planera in det och svänga förbi 10 minuter på en snabbladdare på väg hem, om man nu inte har en 32A-säkring hemma... :)
Jag skulle kanske säga att dom fallen är nog rätt sällsynta och bör gå att lösa... och i och med att batterierna i elbilarna börjar få rätt okej räckvidd nu blir det väl än ovanligare att man skulle råka ut för problemet.

Sen är det nog många familjer som behöver två bilar vilket som... och i det läget finns det säkert kräm nog i den andra bilen för ungarnas träning.

En annan lösning jag börjat se på nätet är de som har batterilagring hemma. Där har man utan att behöva ha större huvudsäkring kunnat ladda elbilen med högre laddstyrka för att man kan ta högre kapacitet än husets säkring tack vare batteriet. Dock bara läst om det i USA eller om det var i England.. men borde väl kunna funka här i Sverige också?
av wetterstrom
#1204596
vi monterar mycket garo laddboxar som man kan få med både fast monterad laddkabel el utan kabel med inbyggda skydd och mätare ,rätt smidigt och även helt ok design som inte sticker ut allt för mycket
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1206320
joel80 skrev:Hyundai Ioniq ska klara att ladda med 7,4kw, vilket i den ger ca 5 mil per timme. Den kan ladda antingen ifrån 1-fas 32A eller så använder den 2 faser på en 3-fasladdare och laddar i 16A tvåfas.
Ioniq laddar endast med enfas och har en ombordladdare på 6,6kW, men ja det ger ungefär 5-6 mil per timme :wink: Men den klarar också CCS snabbladdning på uppemot 70kW vilket kan ge en mil per minut.
Kanske du blandar ihop det med kommande Hyundai Kona, den har en laddare på 7,4kW och ska kunna ladda på två faser :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av joel80
#1206351
Ja, men jag läste nog också om att nästa version av Ioniq (2018) ska ha samma laddare. Alltså den man får om man beställer nu...
Sen ska Ioniq komma med ett större batteri under året av vad som är sagt tidigare.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]