Mot bakgrund av diskussionen här om hur stor mätarfelvisningen egentligen är och om det är en absolut differens (x km/h) eller en relativ (x procent) har jag nu tagit en extra sväng med T5an (V70 -02) i syfte att kolla upp detta ännu närmare än jag tidigare försökt göra (och då jag i huvudsak kommit till slutsatsen att det handlar om en absolut differens). Det resultat jag kom till nu är att det är lite både och men närmare en rent absolut differens än en rent relativ.
Jag råkar ha utomordentligt goda möjligheter att mäta upp det hela eftersom jag har en fartkameravarnare monterad vid vänster A-stolpe, där dess GPS har utmärkta mottagningsförhållanden. Om det inte finns någon fartkamera i närheten visar den hela tiden GPS-hastigheten (plus kompassriktning) när man kör. Jag kan således hela tiden följa båda hastighetesmätarna (bilens och GPSens) med blicken. Fartkameravarnaren visar hela km/h vilket innebär att jag har en mätnoggrannhet på ungefär en halv km/h eftersom jag kan se om GPSen hela tiden växlar mellan två olika värden eller inte.
För att testa körde jag med konstantfarthållare i fyra olika mätarhastigheter. Resultaten blev följande, där GM står för "glädjemätare" och BS för den "bistra sanningen".
GM BS
35 32,5
55 52
75 72
95 91,5
Alltså: Skillnaden i absoluta tal blir något större vid högre hastighet men bara något. Det blir ungefär en enhet större skillnad när man ökar hastigheten med 60 km/h (2,5 km/h vid 35 i mätarfart, 3,5 km/h vid 95 i mätarfart). Extrapolerar man uppåt borde alltså den faktiska hastigheten vid 155 km/h i mätarfart bli 150,5 och vid 215 km/h i mätarfart 209,5.
Jag har ju svårt att tro att Volvo ändrat sina inställningar i just det här avseendet under den tid V70N tillverkades. Alltså borde det jag kommit fram till i princip gälla alla V70N. Dock finns det en skillnad mellan våra bilar som min mätserie inte kan ta hänsyn till i alla avseenden, nämligen rullomkretsen på hjulen, som kan variera lite beroende på vilken däckdimension vi kör med och hur slitna däcken är. Ju mindre rullomkrets, desto större felvisning.
Och den del av felvisningen som beror på rullomkretsen borde vara relativ (x procent av faktisk hastighet) snarare än absolut (x km/h). Om rullomkretsen ger upphov till en felvisning på 1 km/h vid 30 borde den ge upphov till en felvisning på 2 km/h vid 60 och 4 km/h vid 120. Så detta kan vara förklaringen varför vi kommer till lite olika resultat när det gäller felvisningens storlek.
Upplysningsvis kan jag också säga att jag körde testet med så gott som nya sommardäck av modell Michelin Primacy 3 med dimensionen 205/55 16.