Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1203686
SvenB skrev:Detta måste vara väldigt olagligt. Hoppas att de får kännbara straff efter en olycka, eller redan då de "ställt till det".
Visst är det olagligt, fick reda på att dom gjorde så av en bekant som jobbar på en speditionsfirma som har trailers och som hyr in (främst) utlänska dragbilar med förare. Helt plötsligt ökade service behovet på bromsarna till trailrarna och då började dom kolla upp varför.....
#1203805
lennarte skrev:Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem (drift på båda axlarna bak) så kommer den vanliga boggie bilen ta sig betydligt mycket bättre på tomkörning eller med lätt last än tandem bilen som inte alls kommer ta sig lika bra pga för lite marktryck på drivande hjul, om än det är en axel till som driver så kommer det börja slira snabbare med den. men med last så kommer tandemaren tugga sig fram ordentligt bra, speciellt om man låser både mitt diff och axlarna. då kan boggiebilen hamna efter, men lite olika beroende på vad det är för boggie på den bilen då det finns "2" olika sorter, den ena pressar så mycket grejjerna bara orkar, då får man bra grepp på driven även med full last då sista axeln i princip är i luften. men då finns det den andra boggien som kallas för europa boggie, den pressar nästan inget alls pga den tycker det blir för tungt.
men visst hjälper det väl med vinterdäck på alla axlar delvis, blir ju inte sämre iaf. men för dom som det tagit stopp för i en brant lång backe kommer det nog inte hjälpa särskilt mycket då det kommer börja glida efter en stund då dom varma hjulen tinat snön och sen frysit åt igen, då börjar det glida.

det största problemet är utlänningarna, speciellt dom 2 axliga dragarna som inte får lasta något fram i trailern för att det då blir för tungt pga högt axeltryck, så allt tungt hamnar bak och allt lätt fram, en drivande axel får högst väga 11,5 ton, en boggie får väga 18-19 ton beroende på om det är dubbelmontage eller vägvänlig fjädring, det är en stor skillnad på att ta sig fram med dessa skillnader, speciellt om man kan pressa boggien så du får all vikt på drivande axel
#1203937
För de som inte har sett att det finns automatiska snökedjor för drivhjulen på lastbilar kommer här en film.


Men jag skulle tro att bästa och säkraste framdrivningen på lastbilar blir när framhjulen drivs med elmotorer i låg fart som ett fyrhjulsdriftsystem.
#1203954
osla skrev:är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem
Det är sant, men jag tänkte en annan axel, eftersom det ofta är trailerdragare inblandade (fick ju förklaring ovan varför) så varför inte en drivande axel på trailern. Borde hjälpa lite även om det är en 3-axlad med t.ex snökedjor på om man kommer in i besvärligt väder. Eldrift då kanske eller en egen liten dieselmotor för det hade blivit gigantiska batterier eller kablar om man skulle ta strömmen från dragbilen. Framhjulsdrift kanske också funkat men om du har mest tyngd längst bak så ska ju drivningen vara där, för bästa effekt. Framför allt hade det varit till hjälp om man skulle "backa loss"
#1204131
SvenB skrev:intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.
Läs vad jag skrev ovanför ditt inlägg !
Jag tolkar det som att du köper nya däck varje vår o höst ?
"Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck"
De är inget jag kan styra över ! Frågan är väl vem som vill ha billiga transporter ? Vem ska stoppa dom ?
#1204139
Men det handlar väl inte om att peka finger? Jag tycker på samma sätt det är väldigt dåligt att med personbil köra på europeiska friktionsdäck om man kör på vintervägar i Sverige och vill att alla ska ha riktiga vinterdäck.

Att man ser till så att förutsättningarna för en så säker trafik som möjligt blir av ser jag som enbart positivt. Däckkostnaderna blir väl inte heller större i längden, vinterdäck slits inte mkt mer än vad sommardäck gör, så efter en initial investering i en uppsättning vinterdäck bör merkostander per skickat paket vara väldigt låg.. Så det tycker jag vi som slutkunder allt kan betala för att det ska kunna bli lite säkrare ute på vägarna.
#1204149
Förstår inte riktigt varför vissa hetsar upp sig så över förslaget. Att krav på vinterdäck runtom på lastbilar ska lösa alla problem med lastbilarna på vintrarna tror jag ingen här förväntar sig.
Men även om vinterdäck 'bara' skulle hindra EN olycka per vinter - eller minimera skadorna av en olycka, är inte det tillräckligt för att se vinterdäck som en självklarhet?

Det finns många delar och perioder av sverige och dess vintrar där sommardäck på personbilar skulle fungera alldeles utmärkt, men inte tusan gnäller vi för att vi måste ha vinterdäck på ändå (I)

Finns det något sätt att minimera riskerna för olyckor i trafiken - oavsett hur liten andel - så bör det vara en självklarhet att det ska vara krav på det sättet.
#1204175
intruder1400 skrev:
SvenB skrev:intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.
Läs vad jag skrev ovanför ditt inlägg !
"Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck"
De är inget jag kan styra över ! Frågan är väl vem som vill ha billiga transporter ? Vem ska stoppa dom ?
Jag har läst ditt inlägg, men kan inte se att du svarat. Om du inte bäddat in det så jag inte kan tolka det. Vem som skall stoppa de med undermåliga däck vid gränsen? Tull och/eller Polis förstås. Som jag ser det har de små möjligheter till det om vi inte har lag på vinterdäck på alla hjul.
#1204233
som jag ser det så skulle den största anledningen vara att få bort alla utländska ekipage från våra vägar, men då ska det vara stenhård koll vid gränser, varenda bil ska kollas men det kommer icke att hända då inte en polis skulle orka med att försöka få en utlänning att fatta vad det gäller och att det är för dyrt. har själv sett hur dom gör då dom ska igång under vintern. lossade en bil förra vintern som tinade ner i snön/isen på planen på jobbet under lossningen, då han skulle igång tog han sig icket en mm, det bara slirade. men istället för att gå ut och kasta en hand sand under varje drivhjul så la han i en växel och släppte kopplingen, och lät det slira, efter en stund växlade han upp en växel och efter ännu en stund kugga han upp en till växel och det tokspann, efter kanske 5-10 minuter hade han tinat/grävt sig ner till asfalten och tog sig iväg. så gör man icket, speciellt om man ska köra långt och behöver varenda minut av körtiden, men antagligen var ju inte färdskrivaren iordning i den bilen så han kunde köra hur länge som helst

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...