lennarte skrev:Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
är inte helt så enkelt heller. om vi tar 2 st lika bilar 3 axliga bilar, den ena en boggi bil och den andra en tandem (drift på båda axlarna bak) så kommer den vanliga boggie bilen ta sig betydligt mycket bättre på tomkörning eller med lätt last än tandem bilen som inte alls kommer ta sig lika bra pga för lite marktryck på drivande hjul, om än det är en axel till som driver så kommer det börja slira snabbare med den. men med last så kommer tandemaren tugga sig fram ordentligt bra, speciellt om man låser både mitt diff och axlarna. då kan boggiebilen hamna efter, men lite olika beroende på vad det är för boggie på den bilen då det finns "2" olika sorter, den ena pressar så mycket grejjerna bara orkar, då får man bra grepp på driven även med full last då sista axeln i princip är i luften. men då finns det den andra boggien som kallas för europa boggie, den pressar nästan inget alls pga den tycker det blir för tungt.
men visst hjälper det väl med vinterdäck på alla axlar delvis, blir ju inte sämre iaf. men för dom som det tagit stopp för i en brant lång backe kommer det nog inte hjälpa särskilt mycket då det kommer börja glida efter en stund då dom varma hjulen tinat snön och sen frysit åt igen, då börjar det glida.
det största problemet är utlänningarna, speciellt dom 2 axliga dragarna som inte får lasta något fram i trailern för att det då blir för tungt pga högt axeltryck, så allt tungt hamnar bak och allt lätt fram, en drivande axel får högst väga 11,5 ton, en boggie får väga 18-19 ton beroende på om det är dubbelmontage eller vägvänlig fjädring, det är en stor skillnad på att ta sig fram med dessa skillnader, speciellt om man kan pressa boggien så du får all vikt på drivande axel