Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Otis
#1203522
Så var det dags för nästa fråga. :)

Min styrning känns lite tung. Det är ingen märkbar skillnad på om bilen är varm eller kall. Jag har kontollerar vätskemängden i servosystemet den ser ok ut. Jag kan inte se att nåt läckt heller.

Jag hör ett burrande ljud som man även känner i ratten ibland när man svänger. Det händer nästan alltid i en rondell. Först svänger man lite höger och sen när man ska svänga tillbaka så uppstår ljudet och känslan i ratten. Bara en kort stund typ en halvsekund.

Nån som känner igen sig och som vet vad det kan vara?
#1203569
Har det uppstått helt plötsligt?
Rattknuten (den under bromsservon) kan ha fått sand/smuts i sig, och då känns styrningen hackig. Högtryckstvätt av denna knut kan i så fall lösa problemet.
av Otis
#1203664
marimbalanguage skrev:Har det uppstått helt plötsligt?
Rattknuten (den under bromsservon) kan ha fått sand/smuts i sig, och då känns styrningen hackig. Högtryckstvätt av denna knut kan i så fall lösa problemet.
Bra, tack! Jag får testa det. :)
av Otis
#1203700
wissel skrev:Sopslut framhjulslager på höger sida ?? :???:
Sopslut?

Aha, du menar att det är dåligt? :) Jag tror inte att det är slut, jag hör inga missljud då jag kör rakt fram. Men jag kan nämna att vänster fram slits hjulet snett (insidan slits mer än utsidan). Jag tänker i o f att det är en hjuljustering som behövs.
#1204106
Hej!

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem men har något liknande ljud vid ratten.
När jag svänger kan det höras en kort stund ca 1 sek. som om något tar i, svagt skrapljud eller liknande. Hörs vid kraftigt rattutslag som exp. rondell, gathörn
Har inte lokaliserat ljudet eftersom det kommer så sällan och känns inte i ratten.
Bilen "XC90" har hastighetsanpassad styrning.
Ska iakttaga om det kommer vid H/V-varv när ljudet hörs.
Som jag skrev. Det kommer väldigt sällan och inget som stör mig endast örat.
Kan inte framtvinga ljudet.

Lennart
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]