Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneV70
#1204082
Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204084
JanneV70 skrev:Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Verklig = GPS eller?

Bilen borde ju rimligtvis ha fartspärren i relation till vad hastighetsmätaren visar. Så var det på 850:n iaf.
av JanneV70
#1204089
SBergdahl skrev:
JanneV70 skrev:Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Verklig = GPS eller?

Bilen borde ju rimligtvis ha fartspärren i relation till vad hastighetsmätaren visar. Så var det på 850:n iaf.
TomTom GPS på iPhone visade 235.

100 på nålen är 93 på min GPS.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204093
JanneV70 skrev:
SBergdahl skrev:
JanneV70 skrev:Släppte gasen när nålen passerade 250, verklig fart var ca 235.
Verklig = GPS eller?

Bilen borde ju rimligtvis ha fartspärren i relation till vad hastighetsmätaren visar. Så var det på 850:n iaf.
TomTom GPS på iPhone visade 235.

100 på nålen är 93 på min GPS.
Då diffar din mätare, eller din GPS, mer än min. Eller så har vi olika däckdimensioner som spökar lite.
av JohnB
#1204220
Min S80 AWD har toppfart 210 enligt regbevis och gör 225 på mätaren innan den slår av. De extra 15 har jag avskrivit som visningsfel på mätaren. Jämför jag med appen speedbox så diffar det 5-6 km/h i 110 så att det diffar lite mer vid nästan det dubbla är nog rimligt.
av andersuw
#1204486
Mot bakgrund av diskussionen här om hur stor mätarfelvisningen egentligen är och om det är en absolut differens (x km/h) eller en relativ (x procent) har jag nu tagit en extra sväng med T5an (V70 -02) i syfte att kolla upp detta ännu närmare än jag tidigare försökt göra (och då jag i huvudsak kommit till slutsatsen att det handlar om en absolut differens). Det resultat jag kom till nu är att det är lite både och men närmare en rent absolut differens än en rent relativ.

Jag råkar ha utomordentligt goda möjligheter att mäta upp det hela eftersom jag har en fartkameravarnare monterad vid vänster A-stolpe, där dess GPS har utmärkta mottagningsförhållanden. Om det inte finns någon fartkamera i närheten visar den hela tiden GPS-hastigheten (plus kompassriktning) när man kör. Jag kan således hela tiden följa båda hastighetesmätarna (bilens och GPSens) med blicken. Fartkameravarnaren visar hela km/h vilket innebär att jag har en mätnoggrannhet på ungefär en halv km/h eftersom jag kan se om GPSen hela tiden växlar mellan två olika värden eller inte.

För att testa körde jag med konstantfarthållare i fyra olika mätarhastigheter. Resultaten blev följande, där GM står för "glädjemätare" och BS för den "bistra sanningen". ;-)

GM BS
35 32,5
55 52
75 72
95 91,5

Alltså: Skillnaden i absoluta tal blir något större vid högre hastighet men bara något. Det blir ungefär en enhet större skillnad när man ökar hastigheten med 60 km/h (2,5 km/h vid 35 i mätarfart, 3,5 km/h vid 95 i mätarfart). Extrapolerar man uppåt borde alltså den faktiska hastigheten vid 155 km/h i mätarfart bli 150,5 och vid 215 km/h i mätarfart 209,5.

Jag har ju svårt att tro att Volvo ändrat sina inställningar i just det här avseendet under den tid V70N tillverkades. Alltså borde det jag kommit fram till i princip gälla alla V70N. Dock finns det en skillnad mellan våra bilar som min mätserie inte kan ta hänsyn till i alla avseenden, nämligen rullomkretsen på hjulen, som kan variera lite beroende på vilken däckdimension vi kör med och hur slitna däcken är. Ju mindre rullomkrets, desto större felvisning.

Och den del av felvisningen som beror på rullomkretsen borde vara relativ (x procent av faktisk hastighet) snarare än absolut (x km/h). Om rullomkretsen ger upphov till en felvisning på 1 km/h vid 30 borde den ge upphov till en felvisning på 2 km/h vid 60 och 4 km/h vid 120. Så detta kan vara förklaringen varför vi kommer till lite olika resultat när det gäller felvisningens storlek.

Upplysningsvis kan jag också säga att jag körde testet med så gott som nya sommardäck av modell Michelin Primacy 3 med dimensionen 205/55 16.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av LaRy
#1204598
Även jag verkar ha samma fartkameraövervakare som Andersuw och vill säga att jag uppfattar samma avvikelser som han. GPS visa en äkta hastighet, viket framgår när jag använder min TomTom navigator. Fartkameraövervakaren och TomTom visar alltid exakt samma hastighet.
I förra helgen var jag nere i Tyskland och rastade bilen. Tyvärr regnade det mycket så hastigheten förblev reducerad. Kunde dock konstatera att hastighetsmätaren avviker mycket från kameraövervakaren/TomTom vid höga hastigheter. Jag gjorde ingen speciell studie, men skulle vilja påstå att då mätaren visade ca 185km/tim visade GPS ca 170 km/tim. Då är bilen, en S80, försedd med original fälgar och original storlek på däck.
av andersuw
#1204760
Jag upptäckte att jag tänkt helt galet när det gäller vad jag sade om rullomkretsens betydelse. Den felvisning som beror på den faktorn borde bli rent relativ (x procent av faktisk hastighet) snarare än rent absolut (x km/h). Jag har därför redigerat mitt föregående inlägg så att det blir rätt på den punkten.

Den här faktorn (variationer i rullomkrets) skulle också kunna vara en förklaring till att vi kommer till lite olika resultat när det gäller hur felvisningen ser ut på våra bilar.

Några frågor mot den bakgrunden:

Vilket värde visar din GPS när du kör i lite lägre mätarfart, säg 95?
Vilken däckdimension är det närmare bestämt du kör på?
Vilken S80 är det närmare bestämt fråga om (modellvariant och årsmodell)?
Hur många mm har du kvar på framhjulen?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1204782
Det finns givetvis en byte i CarConfig som berättar vilken däckdiameter du skall ha, DIM ser på den för att kunna räkna rätt!
Kod: Markera allt
(1870mm);0x01;;:
(1915mm);0x02;;:
(1930mm);0x03;;:
(1945mm);0x04;;:
(1960mm);0x05;;:
(1975mm);0x06;;:
(1990mm);0x07;;:
(2005mm);0x08;;:
(2020mm);0x09;;:
(2035mm);0x10;;:
(2050mm);0x11;;:
(2085mm);0x12;;:
(2100mm);0x13;;:
(2160mm);0x14;;:
(2205mm);0x15;;:
av andersuw
#1204784
Ja så borde det förstås vara. Men det finns ju vanligen mer än en rätt däckdimension att välja på och rullomkretsen på de rätta dimensionerna blir ju inte exakt densamma. Sedan tillkommer det faktum att nya däck har större rullomkrets än slitna. Skulle tippa på att parametern i CarConfig har det värde som motsvarar den största rullomkretsen bland de rekommenderade däckdimensionerna när däcken är nya. Kör man sedan istället på den av de rekommenderade dimensionerna som har minst rullomkrets och däcken är slitna kan det nog göra en del på felvisningen.

På min V70 T5 -02 med nästintill nya 205/55 16 ser det ju ut som om felvisningen inte skulle bli mer än ca 6 km/h även när jag nalkas bilens toppfart. Men med någon annan av de rekommenderade däckdimensionerna och slitna däck skulle det kanske kunna bli en felvisning av den storleksordning andra pekar på i farter runt 200, säg 15 km/h.

Finns det för övrigt något sätt att via VIDA se vilket värde på däckdiametern bilen använder? Eller måste man kunna kika direkt på vad som finns i CarConfig-filen så som du kan?

Ta isär igen och kolla. Något ser "[…]

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]