- tor 12 okt 2017, 10:53
#1203924
Min första punkt handlar om undanmanöver. Om en sådan kan förutses blir den aldrig någon undanmanöver utan en alldeles normal sväng. Och om det inte funnes några undanmanövrar skulle det förstås inte ha funnits några okontrollerade bakvagnssladdar till följd av dem heller. 8)
Som erfaren förare kör jag defensivt. Men skall man köra så defensivt att man aldrig tar någon risk i förhållande till varje tänkbar (och i den bemärkelsen förutsebar) situation, t.ex. en älg som hoppar ut på vägen bara ett fåtal meter framför bilen, lär man aldrig köra fortare än ca 5 km/h. :D
Om jag bäst hanterar älgen genom att göra undanmanöver (punkt 1 i min lista) eller genom att bromsa (punkt 3 i min lista) beror för övrigt på hur långt borta den är och exakt var på vägen den är. Och både vanlig halka (punkt 2 i min lista) och vattenansamlingar (punkt 4 i min lista) kan ibland komma lika överraskande som älgar.
När det plötsligt blir tvärstopp för bilarna framför på Autobahn är det för övrigt alls inte ovanligt att man får rejäl användning för bromsarna. Det är också mer regel än undantag att bilarna framför då står med varningsblinkers på strax efter att de stannat. Om det beror på att de gått igång automatiskt eller om föraren slagit på dem manuellt kan dock vara lite svårt att avgöra.
gooose skrev:Jag är rätt tråkig av mig nu när jag svarar dig på dina 4 punkter andersuw När jag nu äntligen kommit in efter att jag vart ute och testat dessa faktorer :DProblemet med ditt svar är inte att det är tråkigt. Problemet är att det inte stämmer.
Alla 4 har jag ett likvärdigt svar på..
När en erfaren förare kör under dessa förhållanden så kommer bilens däck ge dej den information du behöver som gör att du inte kör fortare än vad däcken klarar av för du har ju redan känt av att däcken inte ger dig den respons som du vill ha och då anpassar du din fart efter förhållandena
Det är när du blir överrumplad av bilens beteende som det blir farligt För allt du kan förutse är du beredd på eller hur.
Så alla vi grymma förare har inga problem med detta :mrgreen:
Min första punkt handlar om undanmanöver. Om en sådan kan förutses blir den aldrig någon undanmanöver utan en alldeles normal sväng. Och om det inte funnes några undanmanövrar skulle det förstås inte ha funnits några okontrollerade bakvagnssladdar till följd av dem heller. 8)
Som erfaren förare kör jag defensivt. Men skall man köra så defensivt att man aldrig tar någon risk i förhållande till varje tänkbar (och i den bemärkelsen förutsebar) situation, t.ex. en älg som hoppar ut på vägen bara ett fåtal meter framför bilen, lär man aldrig köra fortare än ca 5 km/h. :D
Om jag bäst hanterar älgen genom att göra undanmanöver (punkt 1 i min lista) eller genom att bromsa (punkt 3 i min lista) beror för övrigt på hur långt borta den är och exakt var på vägen den är. Och både vanlig halka (punkt 2 i min lista) och vattenansamlingar (punkt 4 i min lista) kan ibland komma lika överraskande som älgar.
gooose skrev:Hur många här har bromsat så hårt pga att någon oförutsedd händelse att varningsblinker har startat?Hur många här som gjort det vet jag inte men jag har i vart fall gjort det. Så här långt vill jag minnas att det bara var en gång. Men det beror mest på att jag först nyligen skaffat mig en bil som automatiskt drar igång varningsblinkers vid kraftig inbromsning.
När det plötsligt blir tvärstopp för bilarna framför på Autobahn är det för övrigt alls inte ovanligt att man får rejäl användning för bromsarna. Det är också mer regel än undantag att bilarna framför då står med varningsblinkers på strax efter att de stannat. Om det beror på att de gått igång automatiskt eller om föraren slagit på dem manuellt kan dock vara lite svårt att avgöra.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut