Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1203924
gooose skrev:Jag är rätt tråkig av mig nu när jag svarar dig på dina 4 punkter andersuw När jag nu äntligen kommit in efter att jag vart ute och testat dessa faktorer :D

Alla 4 har jag ett likvärdigt svar på..

När en erfaren förare kör under dessa förhållanden så kommer bilens däck ge dej den information du behöver som gör att du inte kör fortare än vad däcken klarar av för du har ju redan känt av att däcken inte ger dig den respons som du vill ha och då anpassar du din fart efter förhållandena
Det är när du blir överrumplad av bilens beteende som det blir farligt För allt du kan förutse är du beredd på eller hur.

Så alla vi grymma förare har inga problem med detta :mrgreen:
Problemet med ditt svar är inte att det är tråkigt. Problemet är att det inte stämmer.

Min första punkt handlar om undanmanöver. Om en sådan kan förutses blir den aldrig någon undanmanöver utan en alldeles normal sväng. Och om det inte funnes några undanmanövrar skulle det förstås inte ha funnits några okontrollerade bakvagnssladdar till följd av dem heller. 8)

Som erfaren förare kör jag defensivt. Men skall man köra så defensivt att man aldrig tar någon risk i förhållande till varje tänkbar (och i den bemärkelsen förutsebar) situation, t.ex. en älg som hoppar ut på vägen bara ett fåtal meter framför bilen, lär man aldrig köra fortare än ca 5 km/h. :D

Om jag bäst hanterar älgen genom att göra undanmanöver (punkt 1 i min lista) eller genom att bromsa (punkt 3 i min lista) beror för övrigt på hur långt borta den är och exakt var på vägen den är. Och både vanlig halka (punkt 2 i min lista) och vattenansamlingar (punkt 4 i min lista) kan ibland komma lika överraskande som älgar.
gooose skrev:Hur många här har bromsat så hårt pga att någon oförutsedd händelse att varningsblinker har startat?
Hur många här som gjort det vet jag inte men jag har i vart fall gjort det. Så här långt vill jag minnas att det bara var en gång. Men det beror mest på att jag först nyligen skaffat mig en bil som automatiskt drar igång varningsblinkers vid kraftig inbromsning.

När det plötsligt blir tvärstopp för bilarna framför på Autobahn är det för övrigt alls inte ovanligt att man får rejäl användning för bromsarna. Det är också mer regel än undantag att bilarna framför då står med varningsblinkers på strax efter att de stannat. Om det beror på att de gått igång automatiskt eller om föraren slagit på dem manuellt kan dock vara lite svårt att avgöra.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1203933
andersuw skrev:
Problemet med ditt svar är inte att det är tråkigt. Problemet är att det inte stämmer.
Gooose har gjort egna tester och upplevt det first hand. Du skriver att "det inte stämmer".
Menar du att du tror att Gooose ljuger?
av andersuw
#1203936
joel80 skrev:Gooose har gjort egna tester och upplevt det first hand. Du skriver att "det inte stämmer".
Menar du att du tror att Gooose ljuger?
Nej det menar jag inte. Jag tror däremot att han skämtar när han säger att han just kommit in efter att ha varit ute och testat mina fyra punkter. Du kanske missade det faktum att det finns ett brett smileyflin efter den rad i Goooses inlägg där han pratar om att han just varit ute och testat. Du kanske också missade det faktum att det finns ett annat brett smileyflin efter vad han i övrigt hade att säga om mina fyra punkter.
gooose skrev:Jag är rätt tråkig av mig nu när jag svarar dig på dina 4 punkter andersuw När jag nu äntligen kommit in efter att jag vart ute och testat dessa faktorer :D

Alla 4 har jag ett likvärdigt svar på..

När en erfaren förare kör under dessa förhållanden så kommer bilens däck ge dej den information du behöver som gör att du inte kör fortare än vad däcken klarar av för du har ju redan känt av att däcken inte ger dig den respons som du vill ha och då anpassar du din fart efter förhållandena
Det är när du blir överrumplad av bilens beteende som det blir farligt För allt du kan förutse är du beredd på eller hur.

Så alla vi grymma förare har inga problem med detta :mrgreen:
Sedan är ju det mer eller mindre skämtsamma (så läser i vart fall jag det) svar han ger på mina fyra punkter inte heller baserat på något som han rimligen kan ha testat. För att fastställa att erfarna förare aldrig har problem med någon av de fyra risker jag pekade på krävs en statistisk studie av ett förhållandevis stort slumpmässigt urval av erfarna förare och de olyckor eller tillbud (riskfyllda situationer) de till äventyrs råkat ut för sedan de blev erfarna förare. Och om det i en sådan undersökning faktiskt skulle visa sig att ingen av dessa förare aldrig råkat för någon olycka eller tillbud av det slag som mina punkter aktualiserar innebär det också att de aldrig behövt göra en undanmanöver (punkt 1) och därför aldrig heller riskerat någon okontrollerad bakhjulssladd till följd av en sådan manöver.

Hur det faktiskt förhåller sig med svaret på de fyra frågor mina punkter reser framgår för övrigt av tabellen i Råd och Röns testrapport, den du själv redovisade här. Den testtabellen visar att risken med en ESP-bestyckad bil blir mindre med bästa däcken fram på alla fyra punkterna. Och med all respekt för Gooose litar jag nog mer på den testen än på den Gooose gjort om han nu verkligen hade gjort någon dagsfärsk och relevant sådan med avseende på just mina fyra punkter.

Försök gärna läsa lite mer uppmärksamt och tänka efter lite bättre innan du levererar nästa pekpinne.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204009
Ja vi får väl se vad Gooose svarar... och vem det är som missförstått.

Du ska nog tänka till lite hur du diskuterar.
Det blir bara jobbigt och drygt när du skriver på ett sätt som lätt uppfattar som rätt aggressivt och "besserwisser"-aktigt.

Det blir lätt otrevligt du skriver saker som t.ex:
"Problemet med ditt svar är inte att det är tråkigt. Problemet är att det inte stämmer."
" Du kanske missade det faktum att.."
"om han nu verkligen hade gjort någon."
"försök gärna läsa lite mer uppmärksamt och tänka efter lite bättre..."

Om det inte är din mening att vara otrevlig kan du kanske fundera lite på hur du utrycker dig.
Är det meningen har du lyckats och kan fortsätta tills någon moderator tröttnar.

Min fråga var inte meningen som en pekpinne, jag ser inte riktigt hur du kunde uppfatta det som det men ursäkta om du tog det så.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204016
joel80 skrev: Gooose har gjort egna tester och upplevt det first hand. Du skriver att "det inte stämmer".
Menar du att du tror att Gooose ljuger?
Har ni läst vad Gooose gjorde för test överhuvudtaget innan ni drar slutsatser.
gooose skrev: Till er som byter hjul själva testa att bara byta bakhjulen till vinterhjul och ta o kör en sväng med bilen gärna när det är lite vått ute och gör lite kraftigare svängar så får man en lite försmak av hur det kan kännas när bilen blir som bambi på hal is

Jag har själv fått en framhjulsdriven V90 att köra med bakhjuls släpp med 20" sommarhjul fram och 17" friktionsdäck bak Det räckte att svänga kraftigt samtidigt som jag gasade så kom bakändan så fint

Han har ju bäst däck bak, och ändå toksladdar den,,, ehhh eller vad är bäst däck, Hade han kört på snö och is hade ju vinterdäcken bak haft överlägset bäst grepp och inte sladdat. När isfläcken tar slut och han kommer ut på asfalt är det plötsligt tvärt om och sommardäcken har bäst grepp och det sladdar.

Det gäller alltså att aldrig ha olika grepp fram och bak för det varierar pga väglag. Så se till att skifta runt så de slits jämt. Ett slitet vinterdäck kan ha sämre grepp på is och snö med bättre på asfalt .

Eller ta och lär av rallyförarna om ni absolut ska köra med olika däck, de sätter dem nämligen däcken diagonalt när de kombinerar däck med olika egenskaper. för att inte äventyra bilen balans vad gäller sladdar när väglaget varierar längs sträckan tex när en del är snö och en del är asfalt.Det är vanlig att man kör med två vinter och två sommardäck diagonalt för att ha stabilitet på alla underlag.

(Svimmade ni nu, ja jag misstänkte det... :-O) )

Den ensidiga rekommendation från socialstyrelsen och konsumentverket att alltid ha djupare mönster bak på vinterdäcken bygger ju på villfarelsen att aldrig någonsin har en svensk kört så fort att det blev sladd på asfalt, det kan bara inträffa på snö, is och vattenplaning. Men det har hänt att jag fått panikbromsa på asfalt också för älgar så det stämmer inte.
av Mwi
#1204063
andersuw skrev:
joel80 skrev:Ja vi får väl se vad Gooose svarar... och vem det är som missförstått.
Du ska nog tänka till lite hur du diskuterar.
Det blir bara jobbigt och drygt när du skriver på ett sätt som lätt uppfattar som rätt aggressivt och "besserwisser"-aktigt.
Vad det stora flertalet som följer den här tråden kanske inte är medvetna om är att Joels återkommande personangrepp på mig utgör ett försök att ge igen för gammal ost. Han har ett personligt horn i sidan till mig efter våra många och långa diskussioner om batteridrivna elbilar kontra andra biltyper i en annan del av forumet än den här.
Jag tycker faktiskt att joel80 har rätt i sina synpunkter och det där med personangrepp från joel80 stämmer inte enligt min uppfattning, hans ända problem är väl hans övertro på elbilar :wink:
Med tanke på att detta är ett forum för bilar och tankar om bilismen, så kanske man inte hela tiden skall behöva försvara sina tankar med att hela tiden behöva hänvisa till vetenskapliga forskningsresultat för att inte behöva bli ifrågasatt utan låt debatten vara på en lagom nivå.
Användarvisningsbild
av joel80
#1204073
Du är rätt så oförstående för hur du själv framstår och skriver. Trist att du inte kan ta ett steg tillbaka och kolla hur du själv agerar.

Jag har inget horn i sidan till dig Andersuw, men jag tycker det är tråkigt att din aggressiva stil att diskutera genomsyrar alla inlägg så fort någon säger emot dig.
Du blir extremt defensiv och har utryck i dina svar som ofta verkar försöka förminska den du diskuterar med.

När det gäller vinterdäcks förmåga på asfalt så är de ändå många gånger bättre än sommardäcks förmåga på is och snö.
Att man självklar Inte heller ska blanda tror jag framgått, och om du trodde det var det gooose menade med testerna så har du missat poängen.
Han satte däcken så för att just testa på att ha sämre däck bak (eftersom testerna utfördes på våt asfalt och inte under vinterförhållanden var det troligen bara ett smidigt sätt att få på ett par däck bak som gav sämre fäste..)
av Schmoyoho
#1204074
Har försökt följa tråden men känns som årets "Ni med AWD", för er som minns diskussionen om AWDs vara eller icke vara. Känns som att alla är on board med att bästa däcken ska sitta bak? Några sliter ut däck axelvis, några roterar och byter alla fyra samtidigt. Tomato tomato?
av andersuw
#1204080
Nej om du tror att alla är överens om att bästa däcken skall sitta bak bör du nog ta dig en lite grundligare titt på vad som sagts. Både VolvoB20 och jag har hela tiden drivit linjen att det bästa är att ha jämnt slitna däck runt om. På en bil som helt eller huvudsakligen är framhjulsdriven innebär det normalt att man varje säsong sätter de marginellt bättre däcken fram för att på så sätt behålla slitaget jämnt fördelat. Somliga går rentav längre och hävdar att man bör ha bästa däcken fram om bilen är framhjulsdriven även om det hunnit bli lite mer än marginell skillnad i slitage:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1203049

Den förstnämnda ståndpunkten (jämngoda däck) får entydigt stöd av den test rapporterad i Råd och Rön som utförligt diskuterats i tråden och som redovisas i tabellform här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1203267

Även den andra ståndpunkten (bästa däcken fram om mer än marginell skillnad uppstått) motsägs inte av tabellen förutsatt att bilen har antisladdsystem. Som du kan se vinner då bästa däcken bak bara på en punkt (hantering på våt väg) som är en rent subjektiv sådan, utan egentliga mätvärden. På fyra andra och mer objektiva punkter (vattenplaning, bromsning på våt väg, körning i kurva på våt väg och bromsning på torr väg) vinner bästa däcken fram. Räknar man poäng (antal minustecken i skillnad) vinner bästa däcken fram med 6 - 2.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

När du backar elmotorn så kommer inte k[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Lotteri

Jag skulle faktiskt hävda motsatsen ang v&aum[…]

Snyggt! Det är trevligt att följa och s[…]