Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvononne
#1203942
Har någon av er här bred erfarenhet av volvo Dice eller isoft? Jag Har pratat med en del som tycker att dice är väldigt krångligt. Hur tycker ni att dice Funkar? Är det något att satsa på eller ska man satsa på isoft?
Behöver kunna ställa elektriskt handbroms i serviceläge och även kunna aktivera kabel för drag och flera andra saker.
Är klonad dice något att lita på?

Tacksam för svar då jag tänkt beställa.
Mvh
av andersuw
#1203944
Jag tycker VIDA/DiCE är helt överlägset för alla som har en portabel dator till hands (eller köper en DiCE med bluetooth, som jag själv har, och har möjlighet att ställa bilen tillräckligt nära datorn för att bluetooth-kommunikation skall fungera, som på Volvoverkstäderna). Krångligt är det inte alls förutsatt att man köper ett lättinstallerat paket som det här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Den klonade DiCEn som där säljs är också helt tillförlitlig så vitt jag kan bedöma. Jag har själv köpt det paket jag länkar till och sedan ytterligare ett (samma fast med bluetooth-DiCE) från samma säljare.

Du skriver inte vad det är för årsmodell på din bil. Vad man bör vara medveten om är att den VIDA-version som man kan köpa och använda utan att ha abonnemang hos Volvo och vara uppkopplad mot deras server, VIDA 2014D, inte fungerar på de allra senaste bilarna. Efter version 2014D gick Volvo över till en version som är helt Internetbaserad. Exakt var gränsen går för när det slutar fungera vet jag inte. Vad jag vet är att min V70 -15, tillverkad vecka 47 2014, går att läsa ut. Möjligen går alla MY -15 att läsa ut men det är jag inte säker på. När det gäller MY -16 har jag ännu inte hört talas om att någon lyckats läsa ut en sådan.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1204008
Kräver inte aktivering av drag mjukvara?
Oavsett vad det är men om mjukvara krävs är det bara Volvo som gäller..

Har själv Vida/DICE och det kan vara lite krångligt att använda innan man luskat ut hur det är uppbyggt sen är det hyffsat enkelt att använda om man har lite datorvana.
av Volvononne
#1204050
Ahh..det glömde jag skriva. Det är en v70 2013 awd.
Så då borde ju vida funka iaf med min då.det är ju positivt :)
Det kan nog mycket väl vara så att mjukvara kan behövas. Har nog hört det på annat håll med tyvärr.

Är det någon skillnad på dice enheterna man kan köpa på eBay. Vissa 2014d kostar ca 600 å vissa upp till 1500..
Mvh
av andersuw
#1204053
Ja. Den annons jag länkar till ger en del besked om vari skillnaderna ligger. Det paketet kostar som du kan se lite mer än vissa andra. Men det ger också, i mitt tycke, valuta för pengarna av de skäl som framgår av annonsen. Det gäller både mjukvaran och hårdvaran. Det gäller också supporten vid frågor och/eller problem.

Disclaimer: Jag har ingen som helst relation till den här säljaren annat än den att jag vid två tillfällen köpt ett VIDA/DiCE-paket därifrån. Jag berättar bara om mina erfarenheter av de köpen.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1204095
Jag köpte också från den som länkas tidigare i tråden och kan bara säga att den lirade direkt utan problem.

Om den är bättre eller sämre än billiga vet jag ej då jag bara testat denna.. Oavsett räcker det ju att man slipper en felsökning hos Volvo så har man ju betalat den :wink:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1204103
Jag köpte en 70-dollars. Den fungerar utmärkt. Att få igång mjukvaran däremot tog mig en stunds pillade med en virtuell maskin. Så det är nog om något det man betalar för om den dyrare kommer med ett färdigt paket.

Jag har dock inte kollat om min DICE faktiskt har BT eftersom det är en funktion jag inte har ett behov av i nuläget.
av andersuw
#1204141
Den har med all sannolikhet inte BT. Det är två saker som klon-DiCEarna så gott som undantagslöst saknar som original-DiCEarna har: det ena är BT (som sitter som ett särskilt dotterkort på huvudkretskortet) och det andra är en hållare för SD-kort som kan användas för att låta DiCEn löpande lagra vissa parametervärden medan man kör. Jag trodde ursprungligen att det inte fanns några kloner med BT och köpte därför en utan. Men när jag sedan upptäckte att det trots allt fanns att få med BT skaffade jag en sådan. Den jag nu har saknar dock fortfarande hållare för SD-kort.

Poängen med BT är förstås att man då inte längre behöver sitta i bilen med portabel dator i knät, vilket ju funkar men är lite obekvämt, särskilt när undersökningen tar lite tid. Vad jag nu gör är istället att köra fram bilen till "stugknuten", koppla in BT-DiCEn i OBD-uttaget, hänga upp den runt fästet för innerbackspegeln så att min dator kan "se" den genom fönstret och sedan gå in i arbetsrummet och göra det jag vill från min stationära burk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1204162
andersuw skrev:Jag tycker VIDA/DiCE är helt överlägset för alla som har en portabel dator till hands (eller köper en DiCE med bluetooth, som jag själv har, och har möjlighet att ställa bilen tillräckligt nära datorn för att bluetooth-kommunikation skall fungera, som på Volvoverkstäderna). Krångligt är det inte alls förutsatt att man köper ett lättinstallerat paket som det här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
Slutsåld :roll: Finns det andra bra alternativa leverantörer?
av andersuw
#1204176
Skicka ett meddelande till säljaren via ebay och hör dig för om möjligheterna att köpa. Jag vet på basis av de kontakter jag haft med honom vid tidigare köp att han ibland har för mycket att göra med annat (att sälja VIDA/DiCE är inte hans heltidssysselsättning) och då tillfälligtvis anger att han har slut på grejerna för att inte åta sig affärer han inte riktigt har tid med. Men frågar man tror jag det i många fall kan gå bra att köpa ändå.

Ytterligare några saker som kan vara bra att känna till när det gäller just det här paketet: Den version av VIDA som normalt följer med är på amerikansk engelska. I den versionen ingår EWD (Electric Wiring Diagrams, alltså kopplingsscheman), vilket definitivt kan vara en poäng att ha i vissa lägen. Värt att känna till i det avseendet är dock att man inte hittar kopplingsscheman till V70 där efter MY -11. Det beror säkert på att Volvo slutade sälja V70 i USA fr.o.m. MY -12 (sålde för dåligt). Lösningen är att titta på kopplingsschemat för XC70 istället.

Om man ber om det kan man också få en svensk version att ladda ner. Det kan vara en poäng att ha båda så att man vet vad grejerna kallas på "Volviska" på båda språken. Jag har löst det så att jag har den engelska versionen på min portabla burk och den svenska på den stationära.

Ett problem när man först installerar den svenska versionen är att den virtuella maskin som VIDA är installerad i är inställd på amerikanskt tangentbord, vilket innebär att man inte kan skriva å, ä eller ö på vanligt sätt. Jag har så småningom lurat ut hur man ändrar den inställningen och kan vid behov berätta mer om den saken.

Ingen av versionerna är från början inställd så att man kan göra utskrifter från VIDA. Sådana utskrifter kan kanske någon gång vara av intresse, t.ex. om man vill ta med sig papper i samband med köp av delar hos Volvo ÅF. Jag har så småningom lurat ut hur man ändra inställningarna så att man får utskriftsmöjlighet och kan vid behov berätta mer om den saken också.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]