Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KristianO
#1203835
Vilken laddbox har ni valt att ha hemma till eran T8?

K


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1203858
Jag skaffade en extra laddkabel för CEE-utrag (blå 16A enfas) som jag alltid har hängande hemma så det är enkelt att koppla i.
Installation av elektriker och material på typ Claes Olsson gick på totalt ca 1200kr.

Kabeln var dock dyr.. Kommer inte ihåg exakt men flera tusen i allafall. Köpte från evconnect.se då det var bra mkt billigare är vad Volvo ville ha!

På jobbet har vi köpt in Halo wallboxar. Dom är smidiga och lite kul att kunna följa förbrukningen på nätet. :)
av KristianO
#1203883
Har läst en del om brandfaran att inte köra laddbox hemma. Tankar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1203935
Jag hade en elektriker som alltså drog en ny kabel från säkringsskåpet till CEE-uttaget. (Alltså använder inget "vanligt" shucko.)
Sitter också jordfelsbrytare bakom (eller säger man före?) den säkringen som CEE-uttaget sitter på.

Det som kan vara brandfarligt är om man har gamla ledningar och kör i ett slitet vanligt uttag, och tar ut hög ström under lång tid.
av KristianO
#1203992
Funderar på det samma. Byta ut ett Schuko uttag till just ett cee. Sätta ett inne i garaget och ett utanför.

Har idag säkrat 10A på 1,5 kvadrat men gå upp till 16A och 2,5.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av KristianO
#1204006
Har redan jordfelsbrytare i garaget och automatsäkringar. Varför köpa box?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1204135
KristianO skrev:Har redan jordfelsbrytare i garaget och automatsäkringar. Varför köpa box?
Boxen "känner" bland annat om det blir varmgång i uttaget. Den bryter om något verkar fel, helt enkelt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1204136
joel80 skrev:Jag hade en elektriker som alltså drog en ny kabel från säkringsskåpet till CEE-uttaget. (Alltså använder inget "vanligt" shucko.)
Sitter också jordfelsbrytare bakom (eller säger man före?) den säkringen som CEE-uttaget sitter på.

Det som kan vara brandfarligt är om man har gamla ledningar och kör i ett slitet vanligt uttag, och tar ut hög ström under lång tid.
En gammal ledning är i sig inget farligt. Den ska dock vara rätt dimensionerad och ha en korrekt bra anslutning i uttaget, Uttaget däremot, lite glapp eller dålig kontakt är en brandfara. Jag skulle INTE använda ett Shucko-uttag till och ladda under lång tid. Ett CEE-uttag är mycket kraftigare och rätt att använda till lång-laddning.
Så du gjorde rätt joel80.
Ska man sätta upp en laddbox och dra en ledning till den från proppskåpet, så hade jag dragit en rejäl kabel dit. Man vet inte hur mycket ström man kan ladda i ett batteri i framtiden. Hade dragit 5x6 mm2. Vilket gör att du kan belasta med 25 amp/fas.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]