Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
#1203797
väldigt dumt att lita på elektroniken då den kan fela. en av lastbilarna på jobbet har en dålig oljetrycks givare, den får för sig att larma då och då för lågt oljetryck. men den ljuger, oljetryck finns och verkstaden våran säger bara kör, men är ju dumt då det faktiskt kan stämma nästa gång den tänds, det vet man ju inte. nu är ju det felet åt det bättre hållet ändå, men det kan ju bli tvärs om också, att den inte börjar varna och då blir det dyrt. det första man egentligen ska göra då man tar bilen är ju att kolla oljan men ingen gör ju det, för det är ju det viktigaste om man ska få något oljetryck så att lite på elektronik är dumt.

går säkerligen montera en sticka, men då lär man behöva ta ner tråget då man ska borra upp hålet för stickan om man vill få ut spånet som blir då man borrar. vet ej hur det ser ut om tråget går att få ner utan att iaf lyfta motorn lite, sen är ju resten lätt
av Dieselvolvo
#1203813
Det skapade diskussion märker ja! Men då vet jag! :-)-) ....nästan skrattretande att de tog bort stickan på v70, och har en mätare som bara visar "tomt" eller fullt!
Användarvisningsbild
av Derank
#1203818
osla skrev:väldigt dumt att lita på elektroniken då den kan fela. en av lastbilarna på jobbet har en dålig oljetrycks givare, den får för sig att larma då och då för lågt oljetryck. men den ljuger, oljetryck finns och verkstaden våran säger bara kör, men är ju dumt då det faktiskt kan stämma nästa gång den tänds, det vet man ju inte. nu är ju det felet åt det bättre hållet ändå, men det kan ju bli tvärs om också, att den inte börjar varna och då blir det dyrt. det första man egentligen ska göra då man tar bilen är ju att kolla oljan men ingen gör ju det, för det är ju det viktigaste om man ska få något oljetryck så att lite på elektronik är dumt.

går säkerligen montera en sticka, men då lär man behöva ta ner tråget då man ska borra upp hålet för stickan om man vill få ut spånet som blir då man borrar. vet ej hur det ser ut om tråget går att få ner utan att iaf lyfta motorn lite, sen är ju resten lätt

Allt kan fela, du kan störta nästa gång du flyger ochså.
Användarvisningsbild
av Derank
#1203819
men för att återgå till frågan, inet på något enkelt sätt iaf. nog enklare att byta bil isf till en med sticka
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1203890
Det sjuka är väl att man sparat bort oljetrycksgivaren också. Så om oljetrycket försvinner märks det inte innan hela motorn totalrasar.

Om det är smart och bra får ni avgöra.
av andersuw
#1203913
Nja fullt så illa tror jag inte det är. Enligt VIDA finns en kombinerad oljetemperatur- och oljetryckssensor som kommunicerar med ECM via en pulsviddsmodulerad signal. Om den signalen visar att oljetrycket är utanför ramarna eller om den uteblir skulle jag tippa på att bilen berättar det för dig, exempelvis i form av ett glatt meddelande typ "stanna motorn bums". ;-)

VEA-motorerna har för övrigt variabel oljepump för att spara soppa. Beroende på bl.a. motortemperatur, varvtal och moment arbetar pumpen olika mycket för att ge lagom tryck.

Noga taget gäller det ovan sagda den motor som sitter i min egen V70 D4 -15 (D4204T5). Har inte kollat vad VIDA berättar om andra VEA-motorer. Men gissningsvis har de samma lösning.
av osla
#1204226
Derank skrev:
osla skrev:väldigt dumt att lita på elektroniken då den kan fela. en av lastbilarna på jobbet har en dålig oljetrycks givare, den får för sig att larma då och då för lågt oljetryck. men den ljuger, oljetryck finns och verkstaden våran säger bara kör, men är ju dumt då det faktiskt kan stämma nästa gång den tänds, det vet man ju inte. nu är ju det felet åt det bättre hållet ändå, men det kan ju bli tvärs om också, att den inte börjar varna och då blir det dyrt. det första man egentligen ska göra då man tar bilen är ju att kolla oljan men ingen gör ju det, för det är ju det viktigaste om man ska få något oljetryck så att lite på elektronik är dumt.

går säkerligen montera en sticka, men då lär man behöva ta ner tråget då man ska borra upp hålet för stickan om man vill få ut spånet som blir då man borrar. vet ej hur det ser ut om tråget går att få ner utan att iaf lyfta motorn lite, sen är ju resten lätt

Allt kan fela, du kan störta nästa gång du flyger ochså.
visst kan allt fela, men varför ska man bara göra det sämre och öka riskerna, och folket godtar det och betalar ännu mer
av Dieselvolvo
#1204248
osla skrev:

Allt kan fela, du kan störta nästa gång du flyger ochså.[/quote]

visst kan allt fela, men varför ska man bara göra det sämre och öka riskerna, och folket godtar det och betalar ännu mer[/quote]

Någon som vet ungefär hur länge bilen måste ha varit avstängd, tills det mesta av oljan har runnit ner?
av andersuw
#1204251
Du menar tills du kan mäta nivån? Med gammaldags sticka och varm motor räcker det ju att vänta några minuter för att få ett hyggligt korrekt värde, med bara aningen underskattning av nivån. På VEA-motor med digital nivåmätare måste du vänta några timmar innan mätaren ens registrerar något nytt värde. Somliga har gjort misstaget att tro att det sker på en gång och därför överfyllt, vilket kan få mycket allvarliga konsekvenser. Se ägarmanualen för detaljer.

Utvecklingen går framåt! Eller, ja, gör den det på just den här punkten? :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]