NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203412
Rain skrev:(I vilket fall så kommer bilförsäljaren få en käftsmäll till anmälan då besiktningen gav underkänt på bromsarna..)
Mja det ska de ha isf, hänvisa till att de sålt en "trafikfarlig bil". Att bromsar krånglar samt att motorn stannar anses som detta, bland annat.
av Rain
#1203460
Micce1980 skrev:Mja det ska de ha isf, hänvisa till att de sålt en "trafikfarlig bil". Att bromsar krånglar samt att motorn stannar anses som detta, bland annat.
Jepp, precis så. Men jag måste fan komma på vad jag ska göra med larmet..
Användarvisningsbild
av SvenB
#1203466
Rain skrev: Men jag måste fan komma på vad jag ska göra med larmet..
Har du provat med funktionen "Nedsatt skydd" ifall det är något inne i bilen som får larmet att gå i gång? Den använde jag på mina V50, när jag var tvungen att lämna hunden i bilen. Fanns i menyn.
#1203493
Rain skrev:Okej, det har nu gått en månad och larmet var tyst i ca två veckor efter avläsning av felkoderna som, som sagt, inte visade någonting relevant.
Hur beter sig egentligen en siren som har börjat få dåligt batteri? Kan det tjuvlarma friskt flera gånger per dag och sedan vara tyst i ett par veckor? Eller finns det någon som har en annan teori innan vi biter i det sura äpplet och betalar Volvo för en felsökning..?

Bakluckan har inte krånglat alls sedan senaste inlägget.
(I vilket fall så kommer bilförsäljaren få en käftsmäll till anmälan då besiktningen gav underkänt på bromsarna..)
Vart har du köpt bilen någonstans?

Att det finns fel som inte säljaren vet om kan ju mycket väl inträffa , du har ju trots allt köpt en 13 år gammal bil, på så gamla bilar går saker sönder helt enkelt.

Ang larmet så känns låskistan i bakluckan som en stark kandidat eftersom du samtidigt har diverse problem med luckan.
av Rain
#1203749
SvenB skrev:Har du provat med funktionen "Nedsatt skydd" ifall det är något inne i bilen som får larmet att gå i gång? Den använde jag på mina V50, när jag var tvungen att lämna hunden i bilen. Fanns i menyn.
Ja, det var det första jag gjorde och det gjorde tyvärr ingen skillnad alls. Så den tjuvlarmar utan anledning.
av Rain
#1203754
Turbodanne skrev:Vart har du köpt bilen någonstans?

Att det finns fel som inte säljaren vet om kan ju mycket väl inträffa , du har ju trots allt köpt en 13 år gammal bil, på så gamla bilar går saker sönder helt enkelt.

Ang larmet så känns låskistan i bakluckan som en stark kandidat eftersom du samtidigt har diverse problem med luckan.
Den är köpt hos en bilhandlare.
Jo, enligt konsumentköplagen har jag ju rätt att reklamera fel i 6 månader som jag inte hade anledning att tro skulle finnas vid köp och som då betraktas som att de funnits vid köp. Visst, den är inte ny men den har blivit servad regelbundet enl. serviceboken och tagits om hand väldigt bra. Jag ringde t o m föregående ägare (innan bilhandlaren) och försäkrade mig om att han inte hade haft några problem med bilen. Så i det här fallet så känner jag mig inte dum för att inte ha sett det här felet.
Bakluckan gick ju inte i baklås förrän 3 veckor efter att larmet ballade ur, och efter att den slutade vara låst en vecka senare har den inte bråkat alls. Låset ser smörjt och fint ut och klickar varje gång jag trycker på knappen för att öppna.

Jag bokade till slut en tid hos Volvo för att ta reda på felet.. i vilket fall så måste det ju åtgärdas om det ska användas.
Senast redigerad av 1 Rain, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203815
Men nu har det gått rätt lång tid. Dags att ligga på dem och sätta hårt mot hårt. Säg åt försäljaren att du börjat tröttna på deras beteende och att du vill lösa problemen omgående. Ignorerar de även detta får du skriva att du gärna undviker att ta ärendet vidare men om de fortsätter såhär är det tyvärr så det får bli samt att eftersom lagen ser ut som den gör lär du vinna ett sådant ärende. Ta allt skriftligen samt läsarkvittens på mail samt var saklig. Drar du ärendet vidare är det av största vikt att vara saklig samt ha koll på historian bakom sitt ärende.

Ska du lämna in bilen för felsökning och bekosta det själv är det enligt mig bättre att byta kontakten i bakluckan på ren chans eller vad det nu var för del du behövde samt testa med ett annat batteri.
av Rain
#1203826
Micce1980 skrev:Men nu har det gått rätt lång tid. Dags att ligga på dem och sätta hårt mot hårt. Säg åt försäljaren att du börjat tröttna på deras beteende och att du vill lösa problemen omgående. Ignorerar de även detta får du skriva att du gärna undviker att ta ärendet vidare men om de fortsätter såhär är det tyvärr så det får bli samt att eftersom lagen ser ut som den gör lär du vinna ett sådant ärende. Ta allt skriftligen samt läsarkvittens på mail samt var saklig. Drar du ärendet vidare är det av största vikt att vara saklig samt ha koll på historian bakom sitt ärende.

Ska du lämna in bilen för felsökning och bekosta det själv är det enligt mig bättre att byta kontakten i bakluckan på ren chans eller vad det nu var för del du behövde samt testa med ett annat batteri.
Absolut, ärendet ligger redo att skickas till ARN då säljaren sa nej till min första reklamation (larm+baklucka) och idag skickade jag även en reklamation med hänvisning till lagtext ang. bromsarna. Jag inväntar svar innan jag skickar in allt tillsammans. Bromsarna vet jag att jag har 100% rätt att få ersättning för (och något som jag måste fixa direkt för att kontrollbesiktiga bilen) men som sagt, vad beträffar larmet måste jag bevisa att felet finns innan jag kan anmäla. Volvo ska ha 1300kr för att felsöka och jag betvivlar att någon annan i närheten faktiskt kan se vad som är fel..?
Bakluckan har ju som sagt "bara" krånglat en gång varpå det känns skumt att den skulle ha med larmet att göra då det tjuvlarmar flera gånger i veckan. Enligt Volvo-verkstaden kan dom se vad som har triggat larmet och att enbart deras instrument kan det..?
Bilbatteriet avläste vi spänningen på själva och det är absolut inget fel på det.

(Sen återstår det ju att se om säljaren går med på ARNs beslut och om inte, om det är värt att driva det vidare till domstol.)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1203831
Kom ihåg att försäljaren har rätt att avhjälpa felet med bromsarna, det innebär du får de lagade och inte ersättning, men det är helt upp till firman att besluta om. Det andra är sådant de säkert kommer knorra om och upp till dig om det är värt att bråka om eller ej.

Hade ändå provat med ett annat batteri, tekniken är rätt kinkig i dessa bilar och vill minnas att batteriet visat sig vara ok men att det ändå inte är tillräckligt bra och diverse fel och felkoder med mera har uppenbarat sig.
av Rain
#1203839
Jo, han har rätt att avhjälpa om det sker inom en skälig tid. Dock så misstänker jag att de kommer dra sig för det då bilen inte kommer få köra de 14 milen utan att den tas på släpkärra och dessutom stå för min transportkostnad dit och hem.

Måste vi byta ut sirenen kommer ju det gå på några tusen, så det är klart jag kommer bråka så långt jag orkar.

Vad skulle kunna vara fel med batteriet då? Måste det vara hyfsat gammalt för att bråka med bilen?

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]