Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1203589
Herregud.. Hur kan man vara emot att ha bättre däck på alla hjul! Vad som hänt flera gånger i Stockholm är att tradare börjar glida i sidled i små lutningar och krockat med andra bilar, ställt sig på tvären eller i diket och det har blivit total trafikinfark!

Sist det hände var ett antal tusen idioter i personbilar med till att göra det ännu värre genom att ge sig ut i snöoväder utan vinterdäck. (Snöovädret tidigt förra vintern) Men lastbilarna stod för sin beskärda del!
Skärmklipp 2017-10-10 23.28.17.png
Skärmklipp 2017-10-10 23.28.17.png (442.17 KiB) Visad 516 gånger
Gånger före det tog det 4 timmar för mig att ta mig från Kungsholmen till Årsta.. en normal resa på 15 minuter. Då stod 10-talet långtradare kors och tvärs på hela Essingeleden som alla personbilar fick kryssa förbi. Vissa hade glidit in i varandra och satt rejält fast.

Att sen man ska vara extra uppmärksam på att ge långtradare utrymme och hänsyn när det är halt är jag helt med på, (t.ex inte köra in nära framför.. utrymmet är där för att de inte ska behöva stanna..) men att det på något sätt skulle gå emot att man kräver vinterdäck är jag inte med på.
#1203590
intruder1400 skrev:
Micce1980 skrev:
intruder1400 skrev:De är lag M/S däck på styr o driven redan ! Tidningar har svårt o hänga med när det är kontors nisse som tror bättre
Bra, då hänger jag bara på vinterdäcken fram på min FWD i år då :wink:

Men hur drabbar det dig negativt?
Ja då förmodar jag att du kör lastbil ? Följ med i en lastbil i vinter som slipper vi dumma kommetarer !
De enda som hjälper är i nästa steg snökjedjor ! Man vad gör du om bilar står redan på tvären framför ?
- Har kört lastbil, ja.
- Tack men jag ser hur både personbilsförare och lastbilsförare kör ändå.
- Vilka är dessa vi?.
- Om bilar står på tvären framför så bromsar jag.

Frågan var bara hur detta påverkar dig personligen negativt, inget att bli upprörd över själv lägger jag ner diskussionen med dig för denna gång *Peace* :-)-)
#1203596
joel80 skrev:Herregud.. Hur kan man vara emot att ha bättre däck på alla hjul! Vad som hänt flera gånger i Stockholm är att tradare börjar glida i sidled i små lutningar och krockat med andra bilar, ställt sig på tvären eller i diket och det har blivit total trafikinfark!

Sist det hände var ett antal tusen idioter i personbilar med till att göra det ännu värre genom att ge sig ut i snöoväder utan vinterdäck. (Snöovädret tidigt förra vintern) Men lastbilarna stod för sin beskärda del!
Skärmklipp 2017-10-10 23.28.17.png
Gånger före det tog det 4 timmar för mig att ta mig från Kungsholmen till Årsta.. en normal resa på 15 minuter. Då stod 10-talet långtradare kors och tvärs på hela Essingeleden som alla personbilar fick kryssa förbi. Vissa hade glidit in i varandra och satt rejält fast.

Att sen man ska vara extra uppmärksam på att ge långtradare utrymme och hänsyn när det är halt är jag helt med på, (t.ex inte köra in nära framför.. utrymmet är där för att de inte ska behöva stanna..) men att det på något sätt skulle gå emot att man kräver vinterdäck är jag inte med på.
Nu är du inne på ett spår ! Varför tror du dom har glidit ?
Körde i Norge 05 där hade vi till om med dubbat på grusbilarna men nog gled dom oxså !
Stanna en lastbil som rullat typ 5-6 mil så kommer du se hur den glider iväg fast du står still !
Dels är det våra dåliga vintrar som ställer till det för nya kuskar som aldrig råkat ut för detta o precis som du skriver så är det många personbilar som ska in framför o stanna vilket gör att man inte kan flytta lastbilen lite för o kyla ner däcken så man slipper glida iväg !
Körde maskin trailer med bara kedjor på driven utan missöden men i Norge är bilisterna lite mer smarta hjälper tunga trafiken :D
#1203600
Isåfall får vi förbjuda lastbilar att köra i närheten av städer när det finns risk för halka. Under rusningstrafik kommer det alltid finnas lägen där trafiken står stilla.

Eftersom det går att motverka det här genom att ha däck med bättre grepp ser jag mycket positivt på nyheten om att man ska kräva vinterdäck på alla däck. Hur kommer det sig att du ser det som negativt att lastbilschaffisar får bättre grepp på alla hjul istället för bara på drivhjulen?
#1203612
joel80 skrev:Herregud.. Hur kan man vara emot att ha bättre däck på alla hjul! Vad som hänt flera gånger i Stockholm är att tradare börjar glida i sidled i små lutningar och krockat med andra bilar, ställt sig på tvären eller i diket och det har blivit total trafikinfark!

Sist det hände var ett antal tusen idioter i personbilar med till att göra det ännu värre genom att ge sig ut i snöoväder utan vinterdäck. (Snöovädret tidigt förra vintern) Men lastbilarna stod för sin beskärda del!
Skärmklipp 2017-10-10 23.28.17.png
Gånger före det tog det 4 timmar för mig att ta mig från Kungsholmen till Årsta.. en normal resa på 15 minuter. Då stod 10-talet långtradare kors och tvärs på hela Essingeleden som alla personbilar fick kryssa förbi. Vissa hade glidit in i varandra och satt rejält fast.

Att sen man ska vara extra uppmärksam på att ge långtradare utrymme och hänsyn när det är halt är jag helt med på, (t.ex inte köra in nära framför.. utrymmet är där för att de inte ska behöva stanna..) men att det på något sätt skulle gå emot att man kräver vinterdäck är jag inte med på.
Hur många av de bilar som stod i vägen för dig var svenskregistrerade? Jag kör också tradare och vi har som ”intruder” skriver redan ett krav på vinterdäck på fram och drivaxel. Jag kör tankbil med bensin och diesel, vi har även något som heter ”onspot” det är snökedjor som sitter på ett löphjul och som kastar ut under drivhjulen vid farter under 50 km/h.
Vi som kör lastbilar får alltid en massa skit från vanliga bilister att vi bara är ivägen och hindrar deras framfart.

Den dagen man tillverkar hybridlastbilar med elmotordrift på framhjulen vid låg fart så kommer framkomligheten att öka markant. Plötsligt får man då fyrhjulsdrift och lämnar de andra bakom sig.
#1203639
joel80 skrev:Isåfall får vi förbjuda lastbilar att köra i närheten av städer när det finns risk för halka. Under rusningstrafik kommer det alltid finnas lägen där trafiken står stilla.

Eftersom det går att motverka det här genom att ha däck med bättre grepp ser jag mycket positivt på nyheten om att man ska kräva vinterdäck på alla däck. Hur kommer det sig att du ser det som negativt att lastbilschaffisar får bättre grepp på alla hjul istället för bara på drivhjulen?
Du har inte läst något va ! Har vi problem med däcken ??? Men varför inte förbjuda bilar vissa tider ?
Elle varför inte sluta handla skit så behövs inte lastbilarna :D
#1203652
intruder1400. Du har fortfarande inte svarat på Joel:s fråga vad det blir för nackdel för dig att få bättre grepp på ALLA hjulen. Dessutom kan man stoppa de lastbilar från sydligare breddgrader vid gränsen, att köra in i Sverige, med deras ofta undermåliga däck.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#1203654
Att endast ha bra däck på drivhjulen hjälper ju endast om lastbilen har problem att driva framåt. Det gör hjälper ju inte lika mycket om du vill svänga, stanna eller hålla dig kvar på en lutande väg, något som kan vara positivt för alla fordon då och då, speciellt de som väger många tiotals ton...

Tycker absolut att det är på tiden att något görs åt det här. Jag hoppas bara att gränspolisen faktiskt utför kontroller vid Öresundsbron och hamnarna så att lastbilarna som inte har rätt däck kan stoppas i tid.
#1203657
Problemet med lastbilar som fastnar är väl snarare ett systemfel i vinterväghållningen. Och förmodligen utlänska bilar med otillräcklig däckutrustning. Sedan sedan är det ju 6 - 8 hjulpar på ett ekipage, men bara 2 som driver (i dom flesta fall) så drivning på fler hjulpar hade nog hjälpt mer än vinterhjul på alla axlar. Nu hjälper detta inte mot dom som "ställer sig på tvären" men det hade säkert hjälpt i många fall. Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
#1203667
lennarte skrev:Sedan vet jag inte hur många av dessa som "ställer till det" som kör med obromsade bilar. Det är inte ovanligt att utlänska trailerdragare kopplar ur bromsarna på dragbilen för att "spara" dragarens egna bromsar.
Detta måste vara väldigt olagligt. Hoppas att de får kännbara straff efter en olycka, eller redan då de "ställt till det".

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]