Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1203320
Tänkte lägga på något på lacken inför vintern, så bilen blir lättvättad.
Gillar att använda Turtle´s Prewash vintertid, men måste jag isåfall lägga på någon typ av Lackskydd istället för Vax, för att det ska stå sig under vintern?
Har Smartab´s Platinum-vax hemma.....men det lär försvinna fort antar ja??
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1203361
Har själv använt T-PreW

Ganska trevlig produkt.

Men jag rekommenderar vintertid denna ifrån Turtle:
https://www.bollnasbilvard.se/alkalisk- ... l-168.html
Du ska blanda den med vatten. Köp en såndär pumpsrpay 3-5liters
Har själv en 5liters pumpbar dunkspray.
I den kör jag 1liter av medlet, 4liter vatten. Får då 5liter totalt.
Det räcker till 5påfyllningar. Totalt 25liter färdigblandat.
Det gör bilen ren och glansig. det blir mycket billigare än att använda flaskvis av Prewash som inte ens gör bilen blank .
Detta 'är Turtles Professional Line produkter, dessa hittar du inte på Macken, Bollnäs har jag handlat av innan via nätet och kan varmt rekommendera dem

-
Som extra ibland kan du använda ett extremt lackskydd som är lätt lägga på en torrbil
https://www.bollnasbilvard.se/1-stegs-s ... 4-100.html
Dryg, du behöver det max 3gånger per vinter, 2ggr brukar räcka, och det räcker gott till 3behandlar sa en bekant lilla flaskan.
Du kan lägga ut den 2ggr på 10minuters tid på bilen, sen har du otroligt starkt skydd länge.
Jag har gjort bara en behandling med den nu.

Till Sommar tid finns bättre grejjer sen.
En mildare förtvätt, och en WETLOOK spray som även den håller bra, den går även applicera på våt bil direkt efter tvätt.
Kan tipsa om dessa med om så önskas.

Prewashen är bra, men det blir mycket dyrt och utan glans.
Rekommenderar därför
T-Carshine som du får ut 25liter av.
Och sen kan du par gånger skydda lacken extra hårt med Ultima vintertid ,vilket går fort, bara bilen är torr.
De gånger du vill använta Ultima rekommenderar jag vanlig Kallavfettning före behanlingen bara.
Exempelvis T-Prewash eller Biltema typ bara, man vill bara fort då bli av med den lilla Caurnaba hinnan som T-carshine lämnat sedan tvätten innan. Och efter Ultima behandlingen så är det bara bra med Caurnaba som extra lager efter om och om igen när man tvättar.
Då finns en stor chans att kanske en enda behanling räcker med Ultiman per vintersässong bara man tar den två gånger direkt på bilen
och tvättar sen enbart med T-carshine, den stora dunken jag länkade till- 25lite räcker länge lovar jag. En dunk räcker gott en hel vinter, du kan tvätta bilen en gång i veckan och det tar inte slut på halvårstid om du blandar som jag, 4liter vatten, till det 1 liter T carshine :)

Till fälgar och trösklar och hjulhus skulle jag däremot kört med Prewash en gång i månaden som extra rengöring.
Men även här duger normal Kallavfettning ala Biltema vintertid
av douglinds
#1203478
Finns mycket som tål detta på marknaden. Men det är ett par faktorer som spelar in. Vilka tvättekniker man använder, hur ofta man tvättar. Sköter man om bilen ofta så är belöningen ofta stor med produkterna jag specar nedanför.

Hur avancerad vill du vara? De bästa "keramiska" lackskydden är oftast lite svårare att applicera, risk för att man kan "förstöra" bilen om man inte är riktigt insatt och noggrann. Belöningen blir dock ett långvarigt och väldigt hållbart skydd. Dock är det nästan obligatoriskt att bilen är clayad+nypolerad för att man ska få ett bra resultat.

Rekommenderar isåfall Gyeon Mohs, Carpro CQuartz UK (Cquartz är dock kanske inget för nybörjare, men håller man efter det har man samma avrinning och smutsavstötning efter ett år som dag 1)


Hållbarhet i svensk miljö, med salt, skit och avfettning. 1 år+, beroende på hur ofta du tvättar bilen.

I båda kiten för Gyeon och Carpro följer deras typ "spraywax" med - En topping för lackskyddet som man oftast kan använda endast för sig. Jag har kört CarPro versionen såkallad "Carpro Reload" - Spraya på bilen, torka av med två mikrofiberdukar (en direkt när du torkar av det du sprayat på, och en separat mikrofiberduk efter för att ta bort överflödet och om man missar något)
http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... uctId=1091
http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... uctId=1634



Polymer "vax" sk "Sealants" - Appliceras med ungefär samma tekniker som vax. Ger oftast inte samma djup i lacken, men ger oftast ett längre skydd. Detta kan vem som helst applicera, inte lika noga med skicket på bilen innan då detta oftast är lite "fetare" och lägger igen repor och dylikt.

Hållbarhet i svensk miljö, med salt, skit och avfettning. 2 månader, beroende på hur ofta du tvättar bilen.

Jag skulle här rekommendera "Ammo SKIN" från AmmoNYC - Killen som driver detta har för övrigt en youtubekanal som är bland de bästa jag sett, oerhört bra guider, och produkterna är bland de bästa jag provat. Dyrt dock, men prisvärt.
ammonyc.com/shop/ammo-skin/


Sen har vi den tredje versionen - Relativt nytt på marknaden - Såkallad "Spray sealant". Fungerar ungefär som vaxet/sealanten ovan. Fast det fungerar så att man tvättar bilen noggrant, sköljer av den. Lämnar bilen blöt, sprutar detta på en panel, och sedan blåser av detta med högtrycken.
Det fungerar löjligt bra, och är löjligt lätt att lägga på. Många "bilvårdsproffs" referar till dessa produkter nästan som lite fusk. När jag la på det på min bil första gången blev jag oerhörd förvånad, det ska inte vara såhär lätt att få avrinning/smutsavstötning på en bil, och det tar typ 5 minuter att göra en hel bil.

Detta är något jag rekommenderar för alla väldigt intresserade, till nybörjare. Alla kan använda det, och få bra finish och slutresultat.
Det man bör tänka på är att göra detta helst i en tvätthall, eller när det är lite kallare ute, absolut inte i värme eller solljus - Torkar detta på lacken är det typ omöjligt att få bort. En panel i taget, tex en dörr - Spruta på "lagomt", och skölj av panelen direkt, man behöver inte vänta alls, och även panelerna bredvid utifall det har spridit sig. Vattnet aktiverar detta, och ger sjukt bra effekt. Gå på nästa panel, osv osv.

Hållbarhet i svensk miljö, med salt, skit och avfettning. 2 månader, beroende på hur ofta du tvättar bilen.

De två produkterna jag kört med är CarPro Hydro 2, och Gyeon Wet Coat. Båda fungerar i princip identiskt.
http://www.cleanyourcar.co.uk/index.php ... uctId=1488
http://www.cleanyourcar.co.uk/washing-a ... _1621.html

Här har du ett snabbt klipp på hur det fungerar. Som man kan se, appliceringstid, typ 20 sekunder för en panel, och man får en avrinning i värdsklass direkt.
(Produkten de använder i klippet är egentligen Hydro 2, men de verkar ha tagit fram en egen formula nu - De använde exakt samma klipp tidigare när de sålde CarPro Hydro 2, som de nu slutat med)
Hydro 2:

Gyeon Wet Coat:




Min personliga rekommendation skulle vara de sista alternativen. Mycket lättare, snabbare samt smidigare att lägga på än traditionella vaxer, sealants och lackskydd. Ger till 90% samma resultat, men tar en bråkdel av tiden. Och det bästa av allt, märker man att man börjar få lite sämre avstötning samt avrinning, så tar det ca 5-10 minuter att lägga på det på bilen igen. En 1L flaska bör räcka ca 2-3ggr till hela bilen, helt beroende på hur mycket man lägger på. Oftast lägger man på alldeles för mycket första gången man använder det.

Oerhört långt svar, men det är detta jag verkligen går igång på! Har testat det mesta i bilvårdsväg, och kan det mesta om ämnet. Feel free att fråga om det är något mer du undrar.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1203553
Kul och se produkter man aldrig sett eller hört talas om.
Douglinds säljs dessa i Sverige även?

Nu är jag nöjd med mina tvättprodukter, men vem vet om man får lust testa nytt i framtiden igen sen.
av douglinds
#1203568
Mig veterligen är det ingen som säljer CarPro i sverige. StreetPower Rekond sålde dessa, men har nu gått över till ett annat märke som kallas för "Tac System" - Kan ej uttala mig om hur väl de funkar.

Gyeon's produkter säljs av CD Bilvårdsprodukter: https://cdbilvardsprodukter.se/sv/gyeon-quartz/

Jag beställer dock nästan exklusivt från cleanyourcar.co.uk - Oftast markant billigare, ingen särskild fraktkostnad, och nästan identisk leveranstid. Tar det 2 dagar i sverige, säg 4~ dagar från Storbrittanien då, men för kanske 70% av priset. Dessutom möjlighet att köpa i större kvantitet, då de oftast är inriktad på företag, så man kan köpa 5L dunkar för ett ännu bättre pris, och även oftast ett mycket större utbud.

Men i Sverige är väl Bollnäs Bilvård en av de ledande, dock tycker jag personligen deras utbud har blivit lite sämre under de senaste 1-2 åren. Men för hårdvara och tillbehör så använder jag dem fortfarande, men för produkter kör jag från Storbrittanien, bilvårdsintresset där är tio gånger större än vad det är i Sverige.


Som sagt - Bilvårdsmarknaden är en djungel av produkter, många av de ledande märkena har oftast rätt identiska formulas och resultat. Det handlar om att prova sig fram, testa ett par olika schampon, vaxer om året. Det finns alltid nån som kommer ut med något bättre än vad som funnits tidigare, det utvecklas hela tiden. Det är tyvärr inte röda hinken från macken, biltemas schampo, en tvättsvamp och sämsskinn som gäller längre, året är 2017 och det finns så sjukt mycket som underlättar tvättandet, och ger mycket bättre resultat.

Som sagt, fritt fram att fråga vad som helst, har koll på det mesta inom bilvård :)
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1203774
Har du tips på riktigt bra lädervård?
Även Mocka?
Jag har lite olika bilar, mocka inredning ingår även i vissa bilar..
Hur får jag det tip top?
Det är fint nu, men jag har inte kvar rekondaren mer.
Kommer behöva ta egna tag i dessa nu.

Behöver riktigt seriösa tips här nu, det är bilar värda och nypris över miljon
av douglinds
#1203789
tuuurbo skrev:Har du tips på riktigt bra lädervård?
Även Mocka?
Jag har lite olika bilar, mocka inredning ingår även i vissa bilar..
Hur får jag det tip top?
Det är fint nu, men jag har inte kvar rekondaren mer.
Kommer behöva ta egna tag i dessa nu.

Behöver riktigt seriösa tips här nu, det är bilar värda och nypris över miljon

Har ingen preferens på skinn/lädervårdsprodukter ännu - Mina tre senaste bilar har haft mocka/alcantaraklädsel, och inte haft någon av dem så länge att jag behövt göra någon seriösare rengöring.

Men nästan vilken som helst av de "större" märkena har schyssta lädervårdsprodukter. En mjuk borste och lite rengöring, skrubba försiktigt, torka med mikrofiberduk. Det viktigaste är ju efterbehandlingen. Vissa gillar att köra med en slags "leather conditioner" - Typ som vax för lädret/skinnet. Jag kommer personligen köra med Gyeon Leather Coat när min nya bil kommer. Fungerar ungefär som ett lackskydd för klädseln, ett skyddande lager som ger både smuts och vattenavstötning. Går enkelt att torka av smutsfläckar, och ska tydligen ha en rätt okej hållbarhet också. Får se hur det funkar. Finns även till tyg-partierna, golvmattor och sån. I princip som när man impregnerar skor, mer vatten och smutståligt.

Bra guide för alcantara/mocka:
av douglinds
#1203790
Funk skrev:Inget kan väl vara enklare än att hitta CarPro i Sverige.. ;-)
https://www.carprosverige.se/

Till läder så är det enligt mig Leathermasters grejor som gäller.

http://leathermaster.se/

/Thomas
Oj, du ser!

Jag köpte faktiskt på mig så mycket CarPro grejer från StreetPower Rekond senast jag handlade, då de hade utförsäljning, att jag inte behövat köpa på mig mer sen dess, så hade helt missat den sidan. Verkar dessutom vara relativt nystartad, så hade helt enkelt inte kollat efter! Alltid bra att Svenska återförsäljare också!
av Dieselvolvo
#1203814
Det var väldigt många svar...Tack allihop! Blev väldigt nyfiken på Ultima-produkterna....får se om jag lämnar bort jobbet, eller köper hem Ultima och testar själv först :)

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]