Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1202683
Tänkte nu inför vintern lägga på skyddsfilm på strålkastarna.....och det är ju smidigast att ta loss dem helt.
Frågan är om jag Måste lossa batteriet först, eller går det bra ändå? ....Gillar inte riktigt att sätta tillbaka kabelskorna pga sprakandet nämligen :)
av Kimmen90
#1202685
Bara att haka lös, sen sprakar det inget om du ansluter minu/jord sist
av Dieselvolvo
#1202689
Kimmen90 skrev:Bara att haka lös, sen sprakar det inget om du ansluter minu/jord sist
Okej, tack! Man behöver inte ens vänta och låtit bilen varit avstängd ett par minuter? (kommer låta den vara det i vilket fall, men är nyfiken)
Jord sist alltså....tack! På min v70 -07 vred jag alltid nyckeln till läge II och la på + sist. Kändes olustigt, men det var det jag läste mig till att jag skulle göra. Nu är det ju detta lite svårt utan tändningslås....men jag kör på Minus sist i fortsättningen :-)-)
av Schmoyoho
#1202693
Tror inte du ska ha tändningen på när du meckar med batteriet men jag gissar det var av krockkuddshänseende du rekommenderats att göra det. Rätt sätt är att man ska slå på tändningsläge II, efter att ha återanslutit batteriet, på ett sätt så att du inte är i vägen om någon krockkudde skulle lösa ut och vänta i 30 s. Men har man inte mekat med kuddarna eller SRS-systemet i övrigt så är det lugnt.

Tumregeln är att alltid göra bilen strömlös om man ska meka med elen eller ens lossa kontaktstycken. Det gör man i sin tur bäst genom att öppna huven och därefter vänta 5-10 minuter så att alla styrenheter får stänga ner på rätt sätt (vissa datorer vaknar när man öppnar/stänger dörrar) och sedan lossa minuspolen. Pluspolen kan du lämna på.

Tycker också det är obehagligt med sprakandet men jag brukar använda en handske eller ärmen på tröjan när jag lägger på minuspolen igen, har aldrig vågat göra det utan även om jag inte tror något händer :oops:
av Dieselvolvo
#1202703
Schmoyoho skrev:Tror inte du ska ha tändningen på när du meckar med batteriet men jag gissar det var av krockkuddshänseende du rekommenderats att göra det. Rätt sätt är att man ska slå på tändningsläge II, efter att ha återanslutit batteriet, på ett sätt så att du inte är i vägen om någon krockkudde skulle lösa ut och vänta i 30 s. Men har man inte mekat med kuddarna eller SRS-systemet i övrigt så är det lugnt.

Tumregeln är att alltid göra bilen strömlös om man ska meka med elen eller ens lossa kontaktstycken. Det gör man i sin tur bäst genom att öppna huven och därefter vänta 5-10 minuter så att alla styrenheter får stänga ner på rätt sätt (vissa datorer vaknar när man öppnar/stänger dörrar) och sedan lossa minuspolen. Pluspolen kan du lämna på.

Tycker också det är obehagligt med sprakandet men jag brukar använda en handske eller ärmen på tröjan när jag lägger på minuspolen igen, har aldrig vågat göra det utan även om jag inte tror något händer :oops:
Tackar för svar!
Ja precis, det stämmer de! Okej, då är det ju bara att hålla sig undan och trycka på knappen helt enkelt o vänta! :)
Exakt....lite olustigt är det allt, med bara händerna....men det jag främst är rädd för är att elektroniken skall ta skada, och därav vill jag helst låta bli att lossa någon pol.
av Lövet
#1202710
Stäng av bilen. Ha ljusreglaget i läge 0. Vänta 30 sekunder.

Sedan är det bara att ta loss kontakten på strålkastarna. Allt annat kommer bara ge dig fler problem.
av Kimmen90
#1202783
Du kommer att märka att kontakterna sitter hårt. Bara att lirka och bända

För kännedom, "läge två" utan att startamotorn - tryck inte ned broms-/koppling i samband med tryck på startknappen
av Dieselvolvo
#1202806
Kimmen90 skrev:Du kommer att märka att kontakterna sitter hårt. Bara att lirka och bända

För kännedom, "läge två" utan att startamotorn - tryck inte ned broms-/koppling i samband med tryck på startknappen
Tackar!
Jajjemän, det har ja koll på! Dock är det ju svårt att ha läge 2 Innan man tillför spänning, som på en bil med nyckel där man vrider till läge 2...det var så jag menade.....var lite otydlig där kanske :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1203004
Att du ska ta bort minuspolen först och ansluta den sist beror helt enkelt på att om du skulle råka stöta till godset på bilen med verktyget händer ingenting. Om du däremot gör det när du micklar med pluspolen blir det en jädra smäll, om du redan har kopplat till minuspolen.
av Dieselvolvo
#1203025
apersson850 skrev:Att du ska ta bort minuspolen först och ansluta den sist beror helt enkelt på att om du skulle råka stöta till godset på bilen med verktyget händer ingenting. Om du däremot gör det när du micklar med pluspolen blir det en jädra smäll, om du redan har kopplat till minuspolen.
Tackar! :-)-)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]