Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1202709
Schmoyoho skrev:Vad var det för en 850 R i Karlstad du kollade på? Ute till försäljning eller utställningsbil? Såg ju inte så pjåkig ut :) Har fått dille på 850R själv, fast mer på röd kombi med Volans-fälgarna. Inte för att gula är fy skam den heller.
Du får prata med kontorschefen på Helmia i Karlstad och ge honom ett riktigt saftigt bud så kanske han ger efter. ;) Privatägd T-5R och uställd där på Helmia. En röd kombi med taklucka är en dröm i sig, men hade jag fått välja fritt på R modellerna så hade jag nog valt en svart R med ljus inredning! Kombi såklart. :-)-)
#1204512
Schmoyoho skrev:Vad var det för en 850 R i Karlstad du kollade på? Ute till försäljning eller utställningsbil? Såg ju inte så pjåkig ut :) Har fått dille på 850R själv, fast mer på röd kombi med Volans-fälgarna. Inte för att gula är fy skam den heller.
https://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_ ... ?ca=20&w=3

Hade jag bara haft ett eget garage så hade jag slagit till direkt. Sjukt kul att köpa en sådan klassiker som är rejält använd och sen återuppliva den till original.

Kul projekt OP.
#1204521
Marooned skrev:https://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_ ... ?ca=20&w=3

Hade jag bara haft ett eget garage så hade jag slagit till direkt. Sjukt kul att köpa en sådan klassiker som är rejält använd och sen återuppliva den till original.

Kul projekt OP.
99% säker på att det där ej är en T-5R.. Ser ingen taklucka, sen att det är vanlig front och turbo fälgar säger det ännu mer. :shock:

Tror inte jag kommer återställa den till original riktigt, men förhoppningsvis så stannar den återupplivad åtminstonde. 8) Vi får se vad besiktningen säger, kommer det upp allt för många tvåor kanske det är billigare att skaffa mig en annan 850 som vinterbil. Går den igenom helt eller med fåtal tvåor så lutar det nog åt att stuka den totalt. :D
#1204541
Står turbo i fordonsbeteckningen och om jag minns rätt var det väl bara T-gul som hade 225 hk + overboost till 240 hk? Ungefär som att det slängs med "R-design" och "fullutrustad" i annonser.

Ligger en riktig 2,3-liters ( ;) ) T-gul kombi ute också, men var de fick 89000 kr från för en bil som gått 26000 mil förstår jag inte: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 968265.htm
#1204640
Schmoyoho skrev:Står turbo i fordonsbeteckningen och om jag minns rätt var det väl bara T-gul som hade 225 hk + overboost till 240 hk? Ungefär som att det slängs med "R-design" och "fullutrustad" i annonser.

Ligger en riktig 2,3-liters ( ;) ) T-gul kombi ute också, men var de fick 89000 kr från för en bil som gått 26000 mil förstår jag inte: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... 968265.htm
Min är reggad som turbo den med, kan bli så med importerade fordon där man ibland inte vet vad det är för modell och där man ibland vill få lägre skattekostnader.

Alla 2.3L T-5R har 225+15hk (+15 är overboost i 30 sek vid fullt gaspådrag), min däremot är en 2.0L och har 216+10hk overboost (liten 13C turbo). I beteckningen så är inte overboost-hk med så T-5R står som 225hk (italienimport 216hk). Däremot kom alla T-5R med taklucka, så såvida man inte gjort en taklucke-delete så är det ingen T-5R. R modellerna kom med taklucka som tillval så dom har både ock.

Det är lite snack om den bilen i svenska t-gul klubben där många tycker att det är bra att priserna höjs, men jag sitter mest och tänker att för 89000 så kunde dom ju åtminstonde byta baklyktor.. :mrgreen: :mrgreen:

Bilarna är ju sällsynta. De börjar gå från sällsynta lekfordon till dyra samlarbilar. Men för 3-4 år sedan så låg dom ute för 20.000+/- så priserna har ju höjts något otroligt mycket senaste året då det knappt legat ute någon alls. Hade du velat köpa en för ett år sedan så hade du behövt känna rätt personer. :shock:
#1206159
Besiktade bilen igår och hamnade på 4 stycken tvåor.

• Läckande olja.

• Glapp tändningslås

• Dåligt hjullager vänster fram

• Halvljus lyser för lågt

Oljan började läcka efter att jag rengjorde oljefällan. Så jag antar att oljan läcker därifrån eller från oljesticksröret som vill ha en ny O-ring. Det läcker inte snabbt.

Jag får åka till skroten och fixa en bättre tändplatta och hela klumpen med hjullager så slipper jag skruva så mycket.

Vet inte riktigt hur jag ska höja halvljuset.. Någon som har tips? :D
#1206541
Jag tvättade motorns undersida för att se var oljan kommer ifrån. Medans jag ändå höll på så justerade jag upp strålkastarna. Löste även ett problem med vindrutetorkaren på förarsidan. Jag tog den från den gula, eftersom den som kom med denna GLT var dålig. Men den nya tog inget efter 70km/h. Googlade och många sa att fjädrarna blev svaga och vind blåser under torkaren, vilket gör det typ svävar. La den i ett skruvstycke och böjde den för att tvinga ner den mot rutan. Fungerar perfekt nu.

Jag kollade under motorn efter att jag kom hem och efter att ha lekt lite detektiv efter dessa ledtrådar;

* Inte mycket olja har gått försvunnit med tanke på hur mycket det droppade på besiktningen samt eftersom det är en fläck på min parkering.
- Oljan läcker bara medans jag kör men inte när den står still?
* Oljan var överallt förut.
- Inte nu, bara en tunn linje. Kanske har oljan blivit utspriden av vinden och kylarfläkten?

Min slutsats är att oljestickan läcker längst ner, eftersom jag inte bytte o-ring när jag var där och grejade för en månad sedan.

Min bror har en hel uppsättning med o-ringar så jag ska byta imorgon och se hur det går. Han har också något annat för GLTn.. :shock: 8)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]