- mån 09 okt 2017, 18:04
#1203248
OK, uppföljningen:
- Nya regulatorn låg i min brevlåda redan på fredagen dvs dagen efter beställningen. Måste vara något sorts rekord.
- Monterade regulatorn, kopplade 12v över generatorn, och kunde genast konstatera att den lämnade 12v på B2+ terminalen vilket inte den gamla gjorde. Allting verkade snurra utan problem, så jag chansade och återmonterade generatorn.
- Nyckel i läge II, hurra, batterilampan lyser nu igen.
- Startar motorn, mäter över batteriet, 13.95v på tomgång. Intressant att ALLA lampor slocknade, inte bara batterilampan utan också den fruktade ETS-lampan som lyst en längre tid. Iofs nollade jag systemet genom att ha det strömlöst en längre tid, men jag undrar om ETS-systemet är känsligt för för låg spänning och tenderar att sätta felkoder då?
- Ut på en längre testrunda. cirka 10 mil. Allt fungerar fint, bilen svarar mycket bättre på gaspådrag - utan tvekan, och alla lampor förblir släckta (även ETS). Nu har jag precis haft STP Injection Cleaner i tanken, kanske hjälpte den till och rengjorde spjällhuset litegrann. Men det är intressant om ETS-lampan förblir släckt över en längre tid.
- Hursomhelst, är nöjd just nu men får väl se om något börja krångla snart igen enligt Murphys lag.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell