Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#1093021
sechth skrev:David Baldacci - De oskyldiga, har lyssnat på den. Tyckte att den var riktigt bra.
Den är kanon! Och det finns 3 till i samma serie (än så länge); Attentatet, De jagade & Den skyldige.

Håller nu på med Kamelklubbsserien (tror det är 4 st delar sammanlagt). Verkar bra med men har lite mer politisk vinkel i upplägget, åtminstone första delen.
Det skulle vara roligare om Baldacci höll sig till enbart dessa 2 serier och inte skapade så många olika serier med 3-4 böcker i varje bara. Men han har väl så mycket ideèr och uppslag att skriva om, den gode juristen.
Här är David Baldaccis hemsida med all info.
av sechth
#1093105
Ska genast kolla upp dem andra av David Baldacci. Tack för tipset. Då jag bara lyssnar i bilen tar jag gärna en extra sväng när det är spännande.
av matzen10
#1094930
sechth skrev:Ska genast kolla upp dem andra av David Baldacci. Tack för tipset. Då jag bara lyssnar i bilen tar jag gärna en extra sväng när det är spännande.
:mrgreen: :lol:
av matzen10
#1123642
Conn Iggulden – Kejsaren. 5 böcker.

Inte helt oväntat handlar denna serie om Konsul Julius Caesar (senare tids envåldshärskare kallade sig kejsare), från hans uppväxt till hans fall och även en bit därefter i sista boken. Även om det redan skrivits tonvis med böcker om Julius Caesar så finns det ändå delar kvar att förmedla, inte minst för de av oss som gärna tar del av historiska fakta i roman-form med levande intriger i vart och vartannat stycke. Och att just Caesar porträtterats så mycket beror på att hans tid vid/nära makten kantas av flera stora fälttåg som vidgade riket i alla riktningar (Gallien, Storbritannien, Egypten) samt att hans visioner för det romerska riket var banbrytande. Man kan bara undra hur världen sett ut idag om han hade fått styra en längre tid, tillsammans med Kleopatra vid sin sida. Helt klart var Caesar en föregångare till det som kom att kallas det romerska imperiet senare. Men eftersom Caesars visioner skulle krympa Senatens inflytande så gick det som det gick år 44 f.v.t...
Hur som helst tas man med på rafflande äventyr i den kända världens hörn samtidigt som man får en inblick hur de styrande i Rom, Senaten, styrde romarriket. Alla fältslag och landvinningar är historiskt korrekta, likväl som många intriger och allianser inom Senaten som till slut fällde Julius Caesar. Författaren har i första bokens ingress en punkt där han uppger sig tvungen att laborera med några karaktärers släkttillhörighet för att få den skönlitterära delen att funka från början till slut. Brutus är den som mest fått stryka på foten i det avseendet; i bokserien anges Brutas vara uppväxt tillsammans med Julius Caesar som styvbror. I verkligheten var Brutus son till en av Caesars älskarinnor.

Bokserien läses helst i ordningsföljd men kan läsas i den ordning man föredrar. 5-stjärnig om man lyssnar på böckerna med Thorsten Wahlund som uppläsare annars 4-stjärnig enligt mej. Berättarröstens tonart och olika tempo är medryckande på ett positivt sätt, precis som vanligt med Wahlund vid micken!

Roms portar (del 1)
Kungars död (del 2)
Svärdets fält (del 3)
Krigets gudar (del 4)
Gudarnas blod (del 5)

Bild Bild Bild Bild Bild
av matzen10
#1200488
Michael Connelly - Inte ett farväl

Nummer 21 i serien om Bosch. Denna når inte samma höjd som de flesta andra men är ändå värd att lyssna igenom! Uppläsare är Magnus Roosmann som gör ett 5-stjärnigt jobb som vanligt!

Sedan några år tillbaka är Bosch även en serie på HBO som är mycket bra. Titus Welliver som spelar Bosch är precis så som jag föreställer mig honom genom böckerna.

Bokens baksidestext:
"Harry Bosch arbetar återigen som privatdetektiv. En döende miljardär behöver hans hjälp och vill att Bosch ska ta reda på vad som hände med en kvinna från hans förflutna som försvann. Hon var hans livs kärlek och de väntade barn när hon en dag var borta. Vart tog hon vägen? Födde hon barnet? Dessutom behöver polisen hans hjälp med jakten på en våldtäktsman. Mannen har redan utfört flera hemska brott och han tycks inte sluta. Nu måste de stoppa honom innan fler kvinnor råkar illa ut."
av llesrof
#1200554
matzen10 skrev:Conn Iggulden – Kejsaren. 5 böcker.

Inte helt oväntat handlar denna serie om Konsul Julius Caesar (senare tids envåldshärskare kallade sig kejsare), från hans uppväxt till hans fall och även en bit därefter i sista boken. Även om det redan skrivits tonvis med böcker om Julius Caesar så finns det ändå delar kvar att förmedla, inte minst för de av oss som gärna tar del av historiska fakta i roman-form med levande intriger i vart och vartannat stycke. Och att just Caesar porträtterats så mycket beror på att hans tid vid/nära makten kantas av flera stora fälttåg som vidgade riket i alla riktningar (Gallien, Storbritannien, Egypten) samt att hans visioner för det romerska riket var banbrytande. Man kan bara undra hur världen sett ut idag om han hade fått styra en längre tid, tillsammans med Kleopatra vid sin sida. Helt klart var Caesar en föregångare till det som kom att kallas det romerska imperiet senare. Men eftersom Caesars visioner skulle krympa Senatens inflytande så gick det som det gick år 44 f.v.t...
Hur som helst tas man med på rafflande äventyr i den kända världens hörn samtidigt som man får en inblick hur de styrande i Rom, Senaten, styrde romarriket. Alla fältslag och landvinningar är historiskt korrekta, likväl som många intriger och allianser inom Senaten som till slut fällde Julius Caesar. Författaren har i första bokens ingress en punkt där han uppger sig tvungen att laborera med några karaktärers släkttillhörighet för att få den skönlitterära delen att funka från början till slut. Brutus är den som mest fått stryka på foten i det avseendet; i bokserien anges Brutas vara uppväxt tillsammans med Julius Caesar som styvbror. I verkligheten var Brutus son till en av Caesars älskarinnor.

Bokserien läses helst i ordningsföljd men kan läsas i den ordning man föredrar. 5-stjärnig om man lyssnar på böckerna med Thorsten Wahlund som uppläsare annars 4-stjärnig enligt mej. Berättarröstens tonart och olika tempo är medryckande på ett positivt sätt, precis som vanligt med Wahlund vid micken!

Roms portar (del 1)
Kungars död (del 2)
Svärdets fält (del 3)
Krigets gudar (del 4)
Gudarnas blod (del 5)

Bild Bild Bild Bild Bild
De där läste jag för några år sedan. Caesar framstod som rena rama Arn Magnusson. Alltså som en historisk Carl Hamilton.
av matzen10
#1201232
llesrof skrev: De där läste jag för några år sedan. Caesar framstod som rena rama Arn Magnusson. Alltså som en historisk Carl Hamilton.
Tjaa, det var kanske ofta så för de med omåttliga ambitioner och grandiosa personlighetsdrag? Makt, pengar och andras beundran stod absolut högst på dagordningen. Gällde även Alexander den Store med flera.
I den här bokserien uppskattar jag mest den kända historiken som vävs ihop med tänkbara (livs)miljöer så att det blir en roman. Det märks inte att det är en torr faktabok i grunden och däri ligger väl skillnaden mot t.ex. Hamiltons osvenska och osannolika (men stimulerande) underrättelseuppdrag.
av llesrof
#1201791
matzen10 skrev:
llesrof skrev: De där läste jag för några år sedan. Caesar framstod som rena rama Arn Magnusson. Alltså som en historisk Carl Hamilton.
Tjaa, det var kanske ofta så för de med omåttliga ambitioner och grandiosa personlighetsdrag? Makt, pengar och andras beundran stod absolut högst på dagordningen. Gällde även Alexander den Store med flera.
I den här bokserien uppskattar jag mest den kända historiken som vävs ihop med tänkbara (livs)miljöer så att det blir en roman. Det märks inte att det är en torr faktabok i grunden och däri ligger väl skillnaden mot t.ex. Hamiltons osvenska och osannolika (men stimulerande) underrättelseuppdrag.
Underhållningsvärdet i sådana här böcker finner jag rätt högt. Jag snöade in lite på Sven Hassel för ett tag sedan och har plöjt genom samtliga som finns som ljudböcker. Det är nog bara "Döden på larvfötter" kvar men den finns inte som ljudbok än. Tycka vad man vill om dessa böcker. Det är väl lite pojkboksaktiga men väldigt underhållande.

Min senaste bok är "Lützen - 1632" av Bo Eriksson. Jag tog en koll på Adlibris.com tidigare idag för att se om det kommit något nytt som intresserade mig men jag kammade noll. Jag får gå tillbaka till mitt privata bibliotek och lyssna om något. Funderar på att leta reda på "Häxornas försvarare" av Jan Guillou.
av matzen10
#1203840
llesrof skrev:Min senaste bok är "Lützen - 1632" av Bo Eriksson. Jag tog en koll på Adlibris.com tidigare idag för att se om det kommit något nytt som intresserade mig men jag kammade noll. Jag får gå tillbaka till mitt privata bibliotek och lyssna om något. Funderar på att leta reda på "Häxornas försvarare" av Jan Guillou.
Håller med! Det finns många bra ljudböcker därute! En del böcker skulle jag aldrig få tanken att läsa som vanligt men med en duktig uppläsare blir det fantastiskt bra!

Lützen är en sån bok jag troligen inte skulle bläddra i men är fantastisk att lyssna på!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]